Jag och min man har hittat ett hus som vi vill köpa men som är för dyrt och för stort. Huset går att göra om till två lägenheter så vår tanke var att köpa det, bygga om det till två lägenheter och sen sälja den ena. Eftersom vi inte vet hur sånt här funkar tänkte vi be om hjälp med en del frågor!

Är det juridiskt möjligt att göra så? Behöver man tillstånd?

Tomten delas av så att båda lägenheterna får varsin del. Hur går detta till? Kan vi bara sälja den ena lägenheten och en del tomt eller måste man göra en formell avstyckning och hur går det isåfall till?

Kan man lösa det på något annat sätt?? Idéer mottages gärna!

Tack på förhand!
 
Angående byggandet kan jag hänvisa till BBR:en. Står mycket där som är värt att läsa. Läs mer på Boverkets hemsida.

"Du som har ett enbostadshus får inreda ytterligare en bostad. För att det ska vara bygglovsfritt får du inte göra några yttre ändringar på byggnaden. Innan du påbörjar arbetena måste du göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked."

Alltså det är anmälningspliktigt och man måste invänta startbesked, annars kan man få böter.

Ska man ändra något på byggnadens fasader krävs bygglov, gäller även om byggnaden/del av byggnaden ska användas i ett annat syfte än, i detta fall, boende.

Avstyckning och försäljning har jag dessvärre inte bra koll på.
 
Men om du sen får stycka och sälja hälften är en helt annan fråga...
 
Vore det inte lämpligare att hyra ut halva huset, ni kanske vill bo i hela huset i framtiden? Hur förhåller sig eventuella hyresintäkter med kostnad för ränta och amortering? En hyra på 7000kr kan ju täcka ett 2 miljonerslån.

Dessutom får ju ni ta del av eventuell värdeökning om det är så att ni inte vill bo i hela huset, utan istället flytta till annan villa i framtiden.
 
Man styckar väl bara av om det ska byggas ytterligare ett hus? TS kan antingen äga hela fastigheten tillsammans med en annan familj eller hyra ut en lägenhet.
 
Irene Lindblom skrev:
Är det juridiskt möjligt att göra så? Behöver man tillstånd?

Tomten delas av så att båda lägenheterna får varsin del. Hur går detta till? Kan vi bara sälja den ena lägenheten och en del tomt eller måste man göra en formell avstyckning och hur går det isåfall till?

Avstyckning begär man hos lantmäterimyndighet. Det får inte möta hinder i exempelvis detaljplanens bestämmelser. Man måste också visa att man kan få de tillstånds som krävs för att de båda bostäderna ska kunna brukas som var sin självständig fastighet, typ bygglov.

I princip kan man sälja en fastighet innan den är bildad. Detta är mycket vanligt då man styckar tomter till benägna villabyggare. Man upprättar då ett avtal med villkor att affären fullföljs bara om fastighetsbildningen avbryts. Men i det här fallet skulle jag tro det bästa är att vända med försäljning tills varje bostad verkligen står där färdig med var sin lagfart.
 
Kan man ha en BRF med 2 lgh? isåfall vore det kanske ett alternativ?
 
nino skrev:
Kan man ha en BRF med 2 lgh? isåfall vore det kanske ett alternativ?
Nej, minst tre.

Från Bostadsrättslagen (1991:614):

2 § För registrering av en bostadsrättsförening fordras att föreningen har minst tre medlemmar. Dessutom skall föreningen ha antagit stadgar samt utsett styrelse och minst en revisor. Lag (1993:314).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.