Som relativt ny ägare till en villa på landet ska vi nu ta tag i växthuset som vi har fått.
Växthuset är flera år gammalt men har aldrig varit uppackat. Förhoppningsvis ligger det någon slags beskrivning i en av kartongerna, annars lär det bli svettigt... :cool:
Själva växthuset är av glas men jag vet inte storleken än. Jag kommer packa upp grejerna så fort regnet har slutat och se hur det ser ut.

Problemet är att jag aldrig har haft något med växthus att göra tidigare. Jag är väldigt taggad på att få ett eftersom intresset för att odla är stort. Dock har jag ingen aning om hur man gör. Jag förstår att man inte ställer det direkt på gräsmattan iaf. :p

Jag kommer få hjälp av en grävmaskinist att schakta ur i gräsmattan så det ska väl inte skapa några problem. Hur tusan börjar man? Finns det någon info på nätet så man får en helhetsbild? Jag har skummat igenom trådarna men inte hittat "Växthus för dummies" eller liknande.

Nästa fråga är om man ska passa på att gräva ner el samtidigt. Jag är elektriker så det är väl egentligen inga problem men behövs el innan jag vet hur jag kommer odla? Troligtvis kommer jag inte ha växter i huset under vintern. Vad är vanligast, fast golv som man ställer krukor och lådor på eller ska man odla direkt på ett jordgolv?

Kort sagt, finns det info på nätet som tar upp växthus i generella drag? Detaljerna kan jag gå in på sedan när jag har skaffat mig grunderna. :)
 
Kolla vilket fabrikat det är på ditt växthus så kan du nog hitta monteringsinstruktioner på nätet. På www.willabgarden.se finns annars tips om växthusbygge. Jag rekommenderar i första hand att dra in (sommar)vatten om det är möjligt, i andra hand el. Finns nog bra böcker på bokrean om växthus.
 
Vi hade växthus fram till förra året då en storm skrotade det totalt :(
Vi odlar mycket i trädgården och saknar så klart växthuset.
Det som jag tycker var viktigast när vi skaffade växthus var att det var så stort som möjligt (luftvolym)
Då det annars blir alldeles för varmt på sommaren, vi murade upp en sockel på 50cm av gammal tegelsten för att få mer volym. blir lite pyssel med dörren men det är det värt!

Vi hade jordgolv med ogräsduk och singel ovanpå och odlade i krukor och pallkragar.
Du kan hitta rätt mycket på google om växthus och odling, kolla annars med trädgårdsamatörerna eller liknande.
 
Passa på och dra en el och vatten från början, annars ångrar du dug. Däremot räcker det ju med sommarvatten.

Vi byggde ett växthus för 2 år sedan och det har varit väldigt lyckat. Det förlänger odlingssäsongen. Vi murade upp en rejäl sockel och stensatte golvet. Detta efter tips från en trädgårdsmästare. Vi odlar i stora lådor och hinkar. Det gör det lätt att byta jorden. Men valet mellan fasta odlingsbäddar eller odling i lådor beror ju lite på vad du ska odla. Du kan se lite bilder från vårt bygge på vår husblogg www.pingvinpalatset.se

Se till så växthuset blir ordentligt förankrat. Det blir ett rejält bondfångeri. Tjälrörelser kan också ställa till det.

Lycka till!
 
Pingvinpalatset skrev:
Passa på och dra en el och vatten från början, annars ångrar du dug. Däremot räcker det ju med sommarvatten.

Vi byggde ett växthus för 2 år sedan och det har varit väldigt lyckat. Det förlänger odlingssäsongen. Vi murade upp en rejäl sockel och stensatte golvet. Detta efter tips från en trädgårdsmästare. Vi odlar i stora lådor och hinkar. Det gör det lätt att byta jorden. Men valet mellan fasta odlingsbäddar eller odling i lådor beror ju lite på vad du ska odla. Du kan se lite bilder från vårt bygge på vår husblogg www.pingvinpalatset.se

Se till så växthuset blir ordentligt förankrat. Det blir ett rejält bondfångeri. Tjälrörelser kan också ställa till det.

Lycka till!


Ja,akta dig för bondfågeriet....
 
  • Gilla
Pingvinpalatset
  • Laddar…
Ha, ha. Inser just att autokorrekt har spelat mig ett rejält spratt. Skulle ju varit "Det blir ett rejält vindfång", inte bondfångeri ;) Men det garvet bjuder jag gärna på...
Men kan kanske kan fånga bönder i växthuset ;)
 
  • Gilla
Vippan
  • Laddar…
Jag har läst alla svar men insåg idag att jag inte har tackat för tipsen än. Tack!
På söndag har vi blivit lovade sommar så då åker paketet ut och inspekteras.
/edit
Jag pratar alltså om växthuset och inget annat... 😉
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
En uppdatering och fler frågor.
Efter uppackning av växthuset ser jag att 1/5 av rutorna är trasiga... Ingen monteringsanvisning finns med heller.
Vete tusan hur jag ska göra nu. Visst, hade det funnits med en beskrivning kunde jag beställt nya glas hos glasmästaren men nu vet jag inte.
I vilket fall, frugan vill ha klarglas så man kan sitta inne och fika på hösten. Jag vill ha kanalplast eller typ frostat glas eftersom det ska vara bättre ur odlingssynpunkt. Enligt vissa blir det för varmt med klart glas men självklart inte lika kul att sitta där inne och fika.
Å andra sidan har man ju sett flera olika växthus med klarglas så det borde ju fungera det med. Eller?
 
Vi har växthuset helt i klarglas. Det funkar fint, men man lär ge skugga till växterna när det bränner på som värst. Det går ju att lägga till saker som skuggar, om man inte har ett träd som ger lite skugga de varmaste timmarna så kan man hänga upp väv/gardiner/persienner eller kalka. Då kan man ju välja, och jag håller med din fru om att det är trevligt att kunna se ut ur växthuset.

Det går ju också att ha kanalplast enbart i taket, eller även mot sydsidan, om det inte är ditåt ni vill kunna se ut (och in). Kanske går det att samla ihop de hela rutorna till vissa sidor och komplettera med kanalplast eller frostat glas på taket eller sydsida??

En av de viktigaste detaljerna är att det finns öppningsbart fönster (flera om det är stor yta), det underlättade temperaturregleringen när vi fick upp det.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.