Hej allihopa!

Jag och maken har just köpt ut farfars gamla stuga på Öland och skicket är förfärligt. Vissa delar av en vägg måste rivas till följd av hästmyror (som är borta nu tack vare skadedjursbekämpare). alla ytskikt, golv och tak måste göras om. Gamla plastmattor ut, klickgolv in, ikeakök installeras... Ja, badrummet har svartmögel och måste rivas och göras nytt. Vinden skall inredas till två rum och fasaden måste ses över.

Bottenytan på huset är 40 kvm och vinden har väl samma yta men med sneda tak så att säga. Det rör sig om ett hus som är 120 år gammalt och har fylld torpargrund (enligt farfar). Skicket är minst sagt eftersatt.

En sänkpump ska ner i brunnen och elen dras ny. Ja, jag börjar allvarligt fundera på om vi var galna som gav oss in i detta... Antagligen var vi det. ALLT ska lejas ut, vad tror ni det i runda slängar kan kosta?

Tacksam för era erfarenheter!
 
Har själva stugan något känslomässigt värde för er? Hur ser det ut med bygglov, är det omöjligt att bygga nåt nytt?

Hur dyrt det blir beror naturligtvis på hur mycket ni gör själva, hur sned och vind stugan är, och vilken standard ni är ute efter. Men om ni gör mycket jobb själva, om ni nöjer er med "gammaldags" standard och har lite tur, så behöver renoveringen inte bli så hemskt mycket dyrare än att bygga nytt.
 
  • Gilla
Sunnavi
  • Laddar…
Vi har haft stugan länge i släkten och vill helst behålla den. Men det kan ju bli dyrt,,, Bygglov kan säkert ordnas för tomten är stor, men vi ska inte göra något själva, bara leja ut allting

Tack Andersmc för ditt svar
 
ca. 150k för badrum
ca. 120-150k för allmänna snickerier (ink montering av kök)
ca. 70k för ytskit och byggmtrl
ca. 100k för eldragningar
+150-300k för alla andra eventualiteter samt ändringar av planer samt utbyggnader odyl.

Kan bli mycket mera!

Kanske läge att läsa lite till här på byggahus och köpa på sig lite verktyg och börja själv - det är faktiskt kul!
 
Tack för lite cirkapriset! Vi bor 42 mil från stugan och maken jobbar mängder samt att vi har två småbarn. Så vi kan inte fixa själva tyvärr. Min optimistiska pappa tror vi klarar oss på 200 000 inkl allt men det lär ju aldrig räcka till ens hälften :/
 
Ska ni bo där, eller ha det som sommarstuga?
Att lägga ner en dryg mille på totalrenovering av ett gammalt torp som sen ska användas som sommarstuga är en tveksam övning :)
Det jag tycker ni ska göra är att bestämma vad ni vill med huset, och sedan hur lång tid det får ta. Sprider man ut arbetet över 5-6 år känns det ju inte lika jobbigt som om man gör allt nyss...
 
Gömde - finns det andra släktingar som har synpunkter på vad ni gör med er stuga? Tänk i så fall så här - det ska de skita i... det är er stuga :)
 
Det är bara till fritidshus
 
Nej vi är snarare i valet och kvalet om
vi ska sälja eller behålla beroende på kostnad
 
Runt miljonen skulle jag säga. 200 000 räcker ingenvart.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tack allihopa! Är mycket tacksam för era svar!
 
Fritidshus, gammalt torp=enklare standard. 200000 kanske inte räcker, men priserna "haba" rabblade är stockholmspriser... badrum med matta kostar inte 150000.ikeakök monterat och klart är inte dyrt ( tre överskåp, tre under och en diskbänk.
Osv, osv. Leta rätt på en vettig snickare och ta reda på vad det kostar att fixa felen som finns.
 
Spontant så skulle jag säga att det blir betydligt billigare att riva och bygga nytt än att totalrenovera - dyker alltid upp massa extra när man börjar gräva i ett gammalt hus
 
Ni kanske inte behöver göra allt på en gång? Om det är ett gammalt torp så har den ett kulturhistoriskt värde och en atmosfär som du inte får med en nybyggd sportstuga.

Vet du i vilket material/skick stommen är? Om stommen är ok så kan det vara lönt att fortsätta lappa o laga.
 
Jag håller med sunqan att de priser som Haba skrev är rätt höga. Jag har just fått nytt kök och badrum i mitt sommarhus för mindre än 150tkr - visserligen har jag gjort en del av förberedelsearbetet själv, men kostnaden inkluderade ändå helt

Kök inkl. vitvaror och viss montering på vägg av snickare
Badrum med kakel/våtrumsmatta/armatur etc gjort enligt konstens alla regler av våtrumsbehörig plattsättare
Indragning av vatten i kök och badrum av rörmokare
Ny el i kök och badrum inklusive ny central av behörig elektriker

Men så klart, kan man inte vara där på plats och göra vissa saker själv så blir det förmodligen dyrare.

//reptil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.