Tänkte höra om någon vill dela med sig med erfarenheter med Contura i5 braskassett?

Efter att ha haft mallarna hemma och mätt i öppna spisen som skall tas i bruk lutar det starkt åt det hållet, mest baserat på att den passar bättre i utrymmet än t.ex. Keddy.

Tänkt användning är mest för mysfaktor, samt komplimentera jordvärmen som håller bra grundtemperatur men är lite seg då det gäller de där kulna höstkvällarna när man kommer hem trött och frusen efter jobbet och vill ha intensiv värme snabbt.

Så tänkte höra om någon här på forumet har erfarenheter med conturan.
 
Vi har en sådan hemma, vi är mycket nöjda. Enkel att tända och det blir mysigt varmt. Härligt med stor glas ruta.
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Vi installerade en sådan för ett halvår sedan, och utan att ha jämfört med Keddyn som jag också funderade på, så gör Conturan det man kan förvänta av en liten kassett. Den blir varm fort, och kallnar fort... Man måske mata den ofta, helst ett trä i halvtimmen för att det skall brinna lagom och jämnt. Jag hade gärna sett att den klarat att fyllas på lite mer sällan. Vi har rumsgivare till luftvärmepumpen (vattenburen värme, stora radiatorer i gammalt stenhus) men jag tvivlar på att det har bidragit något nämnvärt till att få ner elräkningen. Men kvaliteten är utmärkt, och nu är ju bara luckan i gjutjärn (inte hela som i Keddyn) men den känns robust. Tiden får utvisa om plåten håller.
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.