Y
När jag var under bilen upptäckte jag att det var diselsörja på vänstersidan. Kanske 1 droppe i timmen eller något nu när jag har full tank.

Bilen har stått på lyften i en vecka, så borde inte vara returläck, eller?
DSC_0083.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


¨kollade högra inspektionsluckan, allt var torrt och fint (det som syns på bild är efter mina händer)
DSC_0128.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kollade vänstra inspektionsluckan, beige plastlock med diesel över sig. (som jag torkade bort)
DSC_0124.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur går jag vidare i felsökandet?
 
På bilarna jag jobbar med brukar o-ringen som tätar mellan armaturen och tanken läcka. Lossa armaturen, gör rent och byt o-ringen. I vårt fall lossas armaturen med fördel, med tom tank. Med full tank, rör plasttanken ibland på sig, och då kan det vara svårt att montera tillbaka låsringen, hålet blir ovalt.
 
Y
anar det skulle forsa ut diesel om jag öppnade nu, läste att redan vid halv tank så är det över den nivån på vänstersidans lock.

vad finns där under.. är det ett lock ner i tanken eller är det saker därunder på vänstersidan?

hur lossar man... skruvar man på svarta kugg-ringen, eller på vita plastlocket?
 
Redigerat:
Vet inte vad som finns under på Volvo men på min 9-5a så har jag bara ett lock å där går bränsleledningarna in och pumpen sitter under locket.

Men till sak nu då, det är den svarta "tandade" ringen du skruvar på. Lämpligen med något verktyg som du sätter tvärs över så du får ordentligt tag så du inte bryter av tänderna.
Jag använde en brädbit som var precis så tjock att den gick in mellan två "tänder" och lagom bredd så den passade tvärs över
 
Y
Rakt emot råd så tog jag mejsel och hammare med ringen satt för hårt. Får se om jag hittar någon bräda. Vet inte om det funkar då det inte är ett slätt lock, är som en kontakt mitt i locket.

Ska man ta någon typ av fett på nya packningen?

DSC_0136.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet att det var dyrt, det var därför jag tog en bräda. Man använder ju inte verktyget så ofta så det känns inte riktigt motiverat.

Jag hade också kontakt och slangar i mitten så jag sågade ur för dom, dock inte mer än absolut nödvändigt.

Smörja packningen vet jag inte hur proffsen gör men jag tog ett minimalt lager med silikonfett för annars var det omöjligt att dra åt ringen ungefär så mycket som den var innan.
 
Y
Jag bytte oring nu, men när jag skulle montera ihop allt så reagerade jag på att bränslemätare/bränslepickup-locket var tvunget att tryckas ner med kraft.

Lyfteupp, undersökte konstruktionen som är fjädrande, hittade inget för låsa den.
Tryckte ner och drogåt muttern.

Frågan är om det är rätt att göra så? Ska den tryckas ner och vara i press?


Så använde jag armaturfett 100%silikon glidex för vattenkranars packningar, hoppas att det inte blir konstigt ihop med denna oringen och diesel.
 
Nu är det ju lossat, men en fetare kort bräda och två kapade 4" spikar på rätt avstånd blev mitt verktyg vilket fungerade bra. :)
 
Y
Berörande verktyg så kan jag avslöja att biltemas "tankarmatur" verktyg inte passade utan fick vinkelslipas ner till rätt mått.


Det är nog rätt att armaturen skulle tryckas ner med lite kraft.

Frågan om mitt fett kvartstår dock.
 
Jag har nog använt i stort sett samma fett fast mitt heter bara sililonfett och är nog inte lämpligt för kranar men det är säkert i stort sett samma iaf.

Kan säga att jag inte märkt av några problem med bensin och fettet på 2,5 år iaf. Så du kan nog vara lugn
 
Yrrol skrev:
Frågan är om det är rätt att göra så? Ska den tryckas ner och vara i press?
Det brukar behövas ett tryck neråt. Lite knivigt att trycka och skruva samtidigt, men allting går.
 
Det luktar bensin om jag tankar fullt i min V70-2003, så jag har nog samma fel. Är det bara den ena packningen som brukar läcka? Jag ser två st packninger markerade med "7" på Yrrols bild.

Var köpte ni era packningar?

Vad tror ni om fett för flytande bromsok, som jag har liggande? Det ska minska friktionen mellan metall och gummi, så det borde vara snällt mot packningen.
 
Y
Finns två luckor.

En under vänster sittdyna bak.
En under/bakom höger ryggstöd bak. Ryggstödet har sladd kopplad till sig. Vrid ej på tändningen utan kopplat sladden. Samt koppla ur batteriet.

Det kan vara o-ring.
Det kan vara brustna ledningar - som man ersätter med slang.
Det kan vara hål i locket - vilket går att ta lödkolv och löda tätt påplats.

I mitt fall o-ring. ~180kr från volvo. ~20-40kr på andra ställen vilket jag kompå i efterhand.

Min gamla oring såg inte trasig ut, men hade många avtryck från stenar.
Fick först dammsuga bort grus, sen torka rent med trasa, tillslut lite tryckluft så var det rent.
Satt grus överallt, småsten i plastgängorna osv.

Är osäker hurvida fettet var hjälpande för det var lite svårt att vrida fast allt utan att locket vred sig. Ska testköra snart och se om jag vred tillräckligt så det blev tätt.

Sen detta att den luckan på förarsidan, den ligger undre bränsle nivå, så redan vid halv tank så är den under nivå. Nu ville jag inte ta ner bilen från lyften och hade inte tid. Lyckades inte slanga ur ordinarie tanklocket, chansade och öppnade den luckan på tanken, lät det rinna ut på golvet, öppnade lucka och slangade direkt ur tanken.
-sägs vara svårt att dra mutter om det är mycket bränsle i tanken. att det blir ovalt.
Gick himla lätt när det var rent och fett. Men var ett helvete att dra loss den, kanske för att en sten satt i gängan.
 
Redigerat:
Y
Ifall någon i framtiden läser denna tråd så kan jag nämna att det inte var rätt tänkt att ta fett på packningen.

Det gjorde bara så att allt lättare vred sig i fel läge.

Torr packning, men fett ovanpå locket istället. Kanske även på gängorna. Då hade det blivit lättare att skruva fast ringen utan att locket vrider sig.


(nu hade jag fett, och drog så mycket jag kunde samtidigt jag försökte hålla locket påplats med fingrarna. några dagar senare kände jag med verktyget och det gick att dra ganska mer. ser lite fuktigt ut vid locket så är orolig om projektet misslyckades men ska avvakta lite)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.