Hej,

la upp en bild på slutresultatet i Skryttråden och blev ombedd att göra en liten byggtråd. Sagt och gjort, här är den.

Vi tittade runt rätt länge i olika butiker och försökte hitta ett skåp till matsalen. Dessvärre, eller dessbättre, hittade vi inget som vi tyckte om alternativt så kostade de som en mindre bil. Så jag antog utmaningen att bygga skåpet själv.

Har lite verktyg sedan tidigare som bordssåg och fräsbord så jag tyckte nog att det skulle gå.

Skissade ihop ett skåp i SketchUp som fick ligga till grund för jobbet. Under arbetets gång så ändrade sig designen lite.

skåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skåpet är byggt i två moduler, ovanskåp och underskåp. Konstruktionen är den samma för båda modulerna, inga konstigheter egentligen. Stommen är byggd i limträskivor med ett bakstycke av färdigfrästa mdf-skivor,

WP_20131213_15_39_12_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ovanskåpet är som sagt samma konstruktion. Stommens framsida är sedan påbyggd med 21mm planhyvlad furu som bildar en ram för lådor och luckor och som dessutom täcker alla skarvar i stommen.

2014-01-04-462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut med båda modulerna ihop med en bänkskiva monterad.

2014-01-05-469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ramen till alla dörrar är gjord av MDF, fräst med en kontraprofil-fräs från CMT. Mycket behändigt med att fräsbord. Har en blå Bosch handöverfräs som sitter monterad i en fräslyft från Axminster.

Speglarna till dörrarna i underskåpet är inte frästa utan sågade på min bordsåg i en hemmagjord jig. Blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv. :)

2013-12-15-455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådorna är gjorda av 15mm furu och botten är av enkel plywood. Lådorna är sammanfogade med laxstjärtar. Här ligger några på tork.

2014-01-06-471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev skåpet när det mesta var på plats, förutom utsmyckning i form av krönlist och täcklister och lite sånt...

WP_20140223_12_19_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
...och då var vi framme vid slutresultatet. Om ni har några frågor så svara jag gärna.

WP_20140605_18_17_22_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjoar564 och 7 till
  • Laddar…
Som jag skrev i den andra tråden, väldigt vackert skåp
Hur många timmar har du lagt ner på byggandet?
Kostnad?
 
hantverkare1 skrev:
Som jag skrev i den andra tråden, väldigt vackert skåp
Hur många timmar har du lagt ner på byggandet?
Kostnad?
Tror jag inledningsvis la ner 2 heldagar och fick då ihop stommarna och ramen framtill. Lådor och dörrar har jag gjort i omgångar men sammanlagt tog det nog att par dagar och sedan ett par dagar till att bygga ihop, fräsa lister, justera dörrar och lådor. Så kanske en vecka totalt plus målningen. Det är ett halvår sedan jag började så det finns en del felmarginal i mina tidsuppskattningar.

Räknade ut att jag betalt totalt 5600kr, det inkluderar allt material och beslag.
 
Snyggt jobbat
 
Grymt imponerande!

Hur har du gjort med ytbehandlingen? Har använt något för kvistarna, shellack e.dyl?
Har du sprutat färgen eller pensel/roller?
 
pjodden skrev:
Grymt imponerande!

Hur har du gjort med ytbehandlingen? Har använt något för kvistarna, shellack e.dyl?
Har du sprutat färgen eller pensel/roller?
Tack!

Shellack i tre omgångar på kvistar och färgen har jag rollat och penslat. Har kört med beckers snickerifärg, tycker den flyter ut rätt bra om man har lagom temperatur när man målar. Dock får jag väl tillägga att jag har begränsad erfarenhet av andra moderna färger så det finns kanske bättre.
 
  • Gilla
Fanjunkarn och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt. Bra jobbat.
 
Stort tack för byggtråden!

Det låter ju lite omvänt med MDF i ramen och massivt trä i spegeln men det borde väl funka på en sådan här möbel som inte kommer att användas så mycket som exempelvis ett kök. MDF slits ju lite fult menar jag.
Provade du att göra luckorna med massivt trä i ramen också eller finns det någon annan anledning att du gjorde som du gjorde till slut?

Vad är det för gångjärn? Justerbar eller mer gammaldags?

Laxstjärtfogarna ser fantastiskt tighta ut, är de gjorde med någon jig eller för hand? Har själv provat att göra för hand några gånger och det finns en anledning att jag inte lagt ut bilder på dessa verk... ;)
 
badtastex skrev:
Stort tack för byggtråden!

Det låter ju lite omvänt med MDF i ramen och massivt trä i spegeln men det borde väl funka på en sådan här möbel som inte kommer att användas så mycket som exempelvis ett kök. MDF slits ju lite fult menar jag.
Provade du att göra luckorna med massivt trä i ramen också eller finns det någon annan anledning att du gjorde som du gjorde till slut?

Vad är det för gångjärn? Justerbar eller mer gammaldags?

Laxstjärtfogarna ser fantastiskt tighta ut, är de gjorde med någon jig eller för hand? Har själv provat att göra för hand några gånger och det finns en anledning att jag inte lagt ut bilder på dessa verk... ;)
Hej,

Har gjort några provdörrar med vanligt planhyvlat i ramarna men det slår sig så förtvivlat och då jag inte längre har nån bra kontakt som kan skaffa snickeritorrt virke och det faktum att jag inte heller har nån plan/rikthyvel så valde jag att köra med MDF. Hade det varit ett kök så hade jag säkert inte valt MDF.

Gångjärnen är vanliga BLUM justerbara.

Laxstjärtarna är gjorda med Leigh jig, lyckades hitta en på ebay till ett bra pris. Fogarna blev bra men inte perfekta. . Tror att bilden ljuger lite... :)
 
Galet fint skåp! Otroligt fint!
 
Angående MDF/trä.

Varför inte limträ skivor till dörrarna?

Varför bakstycke i MDF?

Hur fäste du skivorna till modulerna. Som jag skrev i stora skryt tråden.Vilket fantastiskt bygge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.