Förra veckan installerade vi en luft/luft värmepump där innerdeler sitter vid trappan till ovanvåningen. Trappan är en "öppen modell". Vi har den för stunden enbart inställd på "fan" för att cirkulera luften.

Nu kommer jag till min fråga, första natten utlöste brandvarnaren som sitter i hallen ovanför trappan, nu idag så utlöstes brandvarnaren som sitter i hallen på nedanvåningen. Är det fel på brandvarnarna som sattes upp i november, batterierna är ok. Eller är det så att luften från pumpen utlöser brandvarnarna?

Har någon erfarenhet av detta?
 
Luften från pumpen ska inte kunna utlösa brandvarnarna om det inte är så att det ryker om er maskin.:confused:
Har en brandvarnare ca 2-3 meter från min luft pump o den har aldrig reagerat .
 
Det ryker inte från pumpen och det kommer ingen konstig doft från den...

Som du skrev så bör/kan inte luft utlösa brandlarmet. Någon som har idé på vad problemet kan vara?!

Inte så kul att fara upp i sängen på natten när brandlarmet går...:mad:
 
Snabba förändringar av varm/kalluft kan utlösa brandvarnare.
Kondens bildning i brandvarnaren kanske??
 
Snabba förändringar känns det inte som eftersom den på nedre plan tog en vecka på sig att reagera...

Hur kan man undersöka om det beror på kondens i brandvarnaren?
 
Kan mycket väl vara vanligt damm som suttit runt.på eller i brandvarnaren som fått fart av luftcirkulationen. Tror inte problemen kommer att fortsätta.
 
Damm verkar det inte vara, har plockat ner den ena och för säkerhets skull bytte jag batteri och satte upp igen, tog 10 minuter och sen gick brandvarnaren igen...
 
Det kan vara dammpartiklar inne i brandvarnarens mätkammare, det kan även vara någon liten insekt som kryper runt inne i mätkammaren. På jobbet har vi haft några brandlarm pga små insekter i rökdetektorns mätkammare. Hemma har en rökdetektor gått i larm pga damm från ventillationen, tyvärr hamnade utblåset bara några dm ifrån rökdetektorn (ventillationsfirman gjorde inte det bästa jobbet).
 
Tack för era råd!
Misstänker att det var damm... Har idag satt upp en ny brandvarnare på samma plats.
Förhoppningsvis blir det en natt med god sömn!,,.?
 
Jag kan tillägga att jag och min kollega har rengjort 100-talet rökdetektorer (vi har över 3000 rökdetektorer, under dom åtta år jag har varit anläggningsskötare över brandlarmen. Vissa rökdetektorer/brandvarnare är svåra att öppna men det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.