IngMatt
Mitt i krångel med ADSL fick vi in gammalt beställt fiber på en timma och funderar på att byta ISP till det, då nuvarande blivit bland de dyrare och jag ex. ska titta på Bredband2 som verkar ligga lägst. Intressant med nya, bara 1 månads uppsägningstid, de gamla har 12 månaders bindningstid.

Har skiftat nu mellan ADSL och mobilt som reserv utan större problem, så Live/pop-mailen bör inte bli problem?

Något annat än nya IP/DNS-nummer?

Inga problem att skifta mellan alla 3?
 
Fiber är alltså redan indraget till huset? Är det ett lokalt bolag som gjort arbetet?

Mail via Outlook (pop) eller live.se ska fungera så länge det finns en internetanslutning till dator/surfplatta/telefon.

Via länken kan jämförelse göras mellan leverantörer. Det går att välja postnummer, typ av anslutning och lägsta hastighet om man vill, inte säkert att alla leverantörer verkar i just ert område.
http://abonnemang.pricerunner.se/pr/bredband/jamfor.php?ca_source=gaw&ca_ace=&ca_nw=g&ca_dev=c&ca_pl=&ca_pos=1t1&ca_cid=95977794&ca_agid=1154812692&ca_caid=42344742&ca_adid=12594729612&ca_mt=b&ca_kwt=bredbandspriser&ca_chid=152&source=google&gclid=Cj0KEQjwvLGfBRDfkrr19KDS-7YBEiQA8CoFJwqC4AaIV3rhHWE6rnX5frPGXg2QfxmjxpHmzSPq4QMaAiHq8P8HAQ

Väljer ni att beställa fiber finns ingen anledning till att behålla ADSL-abonnemanget.
 
IngMatt
mjeppss skrev:
Fiber är alltså redan indraget till huset? Är det ett lokalt bolag som gjort arbetet?

Mail via Outlook (pop) eller live.se ska fungera så länge det finns en internetanslutning till dator/surfplatta/telefon.

Via länken kan jämförelse göras mellan leverantörer. Det går att välja postnummer, typ av anslutning och lägsta hastighet om man vill, inte säkert att alla leverantörer verkar i just ert område.
[länk]

Väljer ni att beställa fiber finns ingen anledning till att behålla ADSL-abonnemanget.
Vi har ett begränsat urval här till Telia öppen fiber och måste ha minst ett reservsystem som nu då även fiber kan gå ner.
 
Det var ett konstigt krav, att man måste ha "reservsystem". Eller är det ert eget beslut om att ha två olika? I så fall räcker det gott med mobilt från en telefon samt fiber, förutsatt att det finns täckning.
 
Redigerat:
IngMatt
mjeppss skrev:
Det var ett konstigt krav, att man måste ha "reservsystem". Eller är det ert eget beslut om att ha två olika? I så fall räcker det gott med mobilt från en telefon samt fiber, förutsatt att det finns täckning.
Vi har företag som betalar, så vi kört ADSL, G3 och G4, de ligger kvar tills fibern fungerat länge och sedan får vi se om något ska bort av kostnadsskäl, då pengar är det minsta problemet just nu.
 
peternicklas
Den fiberinstallation som vi har, har varit upp 100%. Det som brukar krångla är deras DNS server och en annan server. Dessa problem finns ju oavsett hur du får ditt internet.
 
IngMatt
peternicklas skrev:
Den fiberinstallation som vi har, har varit upp 100%. Det som brukar krångla är deras DNS server och en annan server. Dessa problem finns ju oavsett hur du får ditt internet.
Vika är det?
 
peternicklas
IngMatt skrev:
Vika är det?
Har bredband2 samt kommunalt bolag för fibern.
Är lite osäker men, jag har totalt 4 fibertrådar in till tjänstefördelaren, det borde väl gå att få 4 olika fiberanslutningar då samt 4 olika ISP?
 
IngMatt
peternicklas skrev:
Har bredband2 samt kommunalt bolag för fibern.
Är lite osäker men, jag har totalt 4 fibertrådar in till tjänstefördelaren, det borde väl gå att få 4 olika fiberanslutningar då samt 4 olika ISP?
Då kan jag svara som nyss påläst, bara första röda är till datorn
http://www.oppenfiber.se/files/medieomvandlaren20130821.pdf
 
peternicklas
IngMatt skrev:
Då kan jag svara som nyss påläst, bara första röda är till datorn
[länk]
OK, du menar från tjänstefördelaren. Jag menar TILL tjänstefördelaren, fibern som de blåser in i huset, där har jag 4 st fibertrådar.
 
peternicklas skrev:
OK, du menar från tjänstefördelaren. Jag menar TILL tjänstefördelaren, fibern som de blåser in i huset, där har jag 4 st fibertrådar.
Nu är jag bara nyfiken men, det hade varit intressant att se en bild på de fyra portarna, sällan man behöver så mycket fart. Vad heter det modemet du har?

Med tjänstefördelare, syftar du på Medieomvandlare? Där brukar endast vara en ingång för fiber, samt flera utgångar för tex IP-telefoni, Internet och TV, som i dokumentet ovan.
 
peternicklas
mjeppss skrev:
Nu är jag bara nyfiken men, det hade varit intressant att se en bild på de fyra portarna, sällan man behöver så mycket fart. Vad heter det modemet du har?

Med tjänstefördelare, syftar du på Medieomvandlare? Där brukar endast vara en ingång för fiber, samt flera utgångar för tex IP-telefoni, Internet och TV, som i dokumentet ovan.
Har 4 fiber indraget i huset. ENDAST 1 fiber är inkopplad. Dock så kan man koppla in de andra men det kräver då en tjänstefördelare för varje fiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.