Jo, det kan det beroende på vad man programmerar ;)
Om fuktskada då är väl bara byta klinker, fix, spackel om det ...iter sig och en massa jobb onödigt jobb förståss. :). Man tycker att nån under alla år måste ha använt Bauhaus flytspackel i källare som inte har för hög RF.
För om dom kunde rekommendera det mig måste nån annan också ha använt det.
Spacklet finns inte ens i lager i någon av butikerna där jag bor. Så det kanske blir Kiilto iallafullafall.
 
nino skrev:
jag har fått lära mig att vattenskadestabil är när ett spackel vattendränks (vid en översvämning tex) och efter man torkat spacklet så får det tillbaka samma tekniska egenskaper.

Det är inte detsamma som att det tål att ligga i fuktig miljö.
Kolla med Hey´di som är en ganska ny aktör i Sverige, dom har rätt ok priser, finns hos Bolist butikerna bla
Ja det låter ju logiskt med vattenskadestabil. Men om det nu inte är så fuktigt. Ingen synbar fukt fast man lägger byggplast på golvet. Måste man ha ute spackel iallafall ?
Jag ska kolla på det.
Kan det här vara något http://www.bauhaus.se/golvavjamningsmassa-fiber-20kg.html
Finns på Bauhaus, spacklet fungerar både inne o ute.
 
  • Gilla
Kristoffer Hellbom
  • Laddar…
Ring Kiilto eller den tillverkaren du tänkt använda och prata med deras tekniska support / eller försäljare i ditt område

Källare är inte så lätt....
Ev kan du göra ett fuktprov i din platta för att veta RF
 
Det här var svaret jag fick på samma fråga:

"Hej.
På platta med tillskjutande fukt rekommenderar vi multiplan,multiplan df eller rot o värmegolvspackel df.
Plan rapid går också bra att använda.

Med vänliga hälsningar Robert Söderkvist Kiilto AB"
 
  • Gilla
2tum4
  • Laddar…
scim skrev:
Det här var svaret jag fick på samma fråga:

"Hej.
På platta med tillskjutande fukt rekommenderar vi multiplan,multiplan df eller rot o värmegolvspackel df.
Plan rapid går också bra att använda.

Med vänliga hälsningar Robert Söderkvist Kiilto AB"
Ja det svaret fick jag också och nu har jag mailat dom klinkerplattornas storlek.
Kontakta Knauf för att höra om dom hade något spackel till källare med tillskjutande fukt och fick till svar

Jag skulle rekommendera Knauf Golvavjämningsmassa fiberförstärkt vid 2-15mm tjocklek den kan även användas som slityta om belastningen är normal.
För att inte stänga ytan använder du Knauf Startprimer.

Vad tror ni om det, Kostar 195.-/säck 20Kg vågar man?
 
Storleken på plattorna är nog inte avhängt tillverkaren av spacklet utan det är nog den storleken som krävs för att du inte ska stänga inne fukten.
Jag gissar att tillverkaren har satt 15x15 för att det garanterat funkar under alla förutsättningar.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Storleken på plattorna är nog inte avhängt tillverkaren av spacklet utan det är nog den storleken som krävs för att du inte ska stänga inne fukten.
Jag gissar att tillverkaren har satt 15x15 för att det garanterat funkar under alla förutsättningar.
Fredrik
Du har helt rätt. Fick tag på en person på Kiilto och han sa att man rekommenderar 20x20 (max) för just det här med att driva ut fukten.
 
Hur gick det för dig? Jag är inne på att göra samma sak nu och letar efter en rekommenderad flytspackel
 
  • Gilla
Saltkråka
  • Laddar…
Christian Ek Christian Ek skrev:
Hur gick det för dig? Jag är inne på att göra samma sak nu och letar efter en rekommenderad flytspackel
Ska göra samma, hur gjorde du/ni?
 
P Pragma skrev:
Du har helt rätt. Fick tag på en person på Kiilto och han sa att man rekommenderar 20x20 (max) för just det här med att driva ut fukten.
Hur gick det för dig?
 
P Pragma skrev:
Hej

Krav på flytspackel för att flyta oisolerat betong/källargolv med tillskjutande fukt.
Golvet är väldigt torrt för att vara källare.
Jag har hittat ett flytspackel på Bauhaus som heter Probau flytspackel snabb fiber.
På ena bilden står det att det är lågalkalisk och vattenskadestabil då bör det väl fungera eller har jag fel?
Jag har fått 2 svar från Bauhaus en person säger att det fungerar (VVS avdelningen) och den andra (bygg avdelningen) säger att den inte gör det?
Finns det någon här på forumet som kanske har använt Probau spacklet?

Här kommer 2 bilder på spacklet.
[bild]
[bild]
Samma här men TS verkar ha tagit bort sitt konto :crysmile:
 
Jag -tror- att vattenskadestabilt menas att det kan dränkas i vatten, vid tex ett trasigt rör, för att sedan kunna torkas och spacklet återfår sina tekniska egenskaper.
Det kan alltså inte ligga i fukt hela tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.