Jag har ärvt en gammal dörr med karm som jag tänkt sätta in i min lägenhet. Problemet är att den är högerhängd som varken fungerar att ha vänd in mot vardagsrummet (när dörren står öppen täcker den öppningen från köket - se sista bilden) eller in mot sovrummet(hamnar mitt i rummet istället för mot väggen). Frågan är om det är värt att bygga om den, eller bättre att försöka hitta en ny antik dörr?

dörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dörr1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dörr2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dörr3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Billyby,
Jag har haft samma situation nyligen och min snickare hävdade att det inte var lönt att hänga om den, givet vad en ny (men gammal) rätthängd dörr skulle kosta. Om dörren har ett speciellt värde för sig skulle jag se om den inte kan användas till något annat i ditt hem (exempelvis soffbord, skrivbord, sänggavel etc), så att du kan ha den kvar ändå. Och så skulle jag kolla efter en ny dörr på typ blocket, se bara till att du får en med karm, annars är det ytterligare en situation där det är oh så dyrt att fixa.
//reptil
 
Tack Reptil! det lutar åt att jag säljer den och köper en rätthängd dörr för samma peng. Även om det är svårt att hitta en lika fin dörr med karm.
 
Helt enig, det var en fin dörr. Du hittar säkert en som är nästan lika din, om du inte är supersupernoggrann med årtiondena :)
 
  • Gilla
Nörden
  • Laddar…
Jag hängde om vår befintliga dörr till badrummet. Den var vänsterhängd och jag byggde om den till högerhängd för att få bättre förhållanden i hallen utanför.
Köpte två nya gångjärn med rätt hängning från Eskilstuna kulturbeslag som jag försänkte i dörren och karmen. fyllde igen de gamla försänkningarna med trä och spacklade över. Tog upp ett nytt hål i karmen för kolven och flyttade slutblecket (var symetriskt så det vände jag bara på).
Lite pyssel för att få allt på rätt höjd men inget omöjligt alls. Säkert dyrt dock om man lejer bort det...
 
Hej Ingenjören,
det låter som att det kanske inte var så krångligt ändå? Eller också var det bara så att min snickare är en sådan primadonna att han inte ville ge sig på det :)

Skämt åsido, jag jämför bara arbetsinsatsen och materialkostnaden med att köpa en ny (gammal) dörr som jag gjorde. I mitt fall från ett rivningshus i Bromma, inklusive karm och 1920-tals RÖD originalmålning under vitmålad masonitplatta kostade den mig inte mer än 800 kr. Det tycker jag nog var ett ok pris för att slippa göra fix å trixjobbet med att byta upphängningssida.

//reptil

014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.