R
Jag ska byta ut mitt kök, huset är från 1990 och ska istället ha en IKEA häll. Jag har idag en häll redan och de ser ut som man har dragit fram två kabelrör och jag har inga 32A säkringar, enbart någon på 20A och två stycken 16A.
Det ser de ut på följande sätt (se bild).
b1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

b2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag ser är två jordkablar, en blå nolla en svart och brun fas men vad är den vita kabeln? Även det en fas? Tänkte jag skulle mäta upp den senare när de hela är nedplockat mellan nolla och vit men nån kanske redan vet.

Här är förteckningen på den nya hällen.
bb1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortse från bilderna redan, de gick ej att ta bort i efterhand när jag försökte redigera!
 
  • b3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bb1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var inte mycket rätt där. Trådar får inte gå synliga på det där sättet. De borde avslutats i en anslutningsdosa, eller ett perilex uttag. Och sedan en anslutningskabel till hällen.

Det ser ut som man har kopplat vidare från hällen till något annat. Därav de dubbla jordtrådarna. Kan det vara en vidarekoppling till en ugn? Diskmaskin?

Egentligen bör du nog ta dit en elektriker. För du borde som sagt ha en anslutningsdosa eller ett perilexuttag där. Och detta är en trefas installation (troligen), det finns en del fallgropar om man hempular det här (plus att det är olagligt).
 
Det vore bra om du kan lägga upp bilder, dels på motsvarande inkopplingsshema för den bef. hällen (kan finnas inne i den i närheten av de inkopplade trådarna). Dels av din elcentral,

Är detta en villa eller en lägenhet? Vet du om du har trefas matning?
 
Är det svenska hantverkare ??

I vissa länder dras matningar på annat sätt eftersom dom ofta har enfas och en stor huvudsäkring på 63 a eller mer.
63 a motsvarar 3 * 20 a i trefas.

Tyvärr är den installation ett hempul eller utförd av en ''universalhantverkare'' som vill kunna allt inom byggbranschen.
 
Redigerat:
R
de har varit så sedan köket byggdes 1990 av Begus hus.
 
R
men de ser ut som att de är så att man kopplat vidare därifrån som hempularen skrev till en ugn längre bort men de kablarna hänger löst och man har aldrig kopplat in detta för stället går ugnen på ett fast uttag i väggen på 220V. Det är en villa.
 
Redigerat:
Nu är det väl lite sent att klaga till byggaren, efter 24 år. Men det där låter som rätt grova fel.

Om vidarekopplingen faktiskt inte används. Så skulle jag föreslå att man drar ur de trådarna, men drag i en dragtråd (lämna kvar en av trådarna oinkopplad i båda ändar), så man kan få i nya trådar om ni skulle vilja nyttja en vidarekoppling senare. Montera ett perilexuttag (spisuttag) och koppla in den nya hällen med kontakt.

Det man måste säkerställa är att det verkligen finns en nolla med i trådhärvan. Den gamla hällen skulle kunna ha klarat sig på 3 faser utan nolla.

jag blir också väldigt fundersam över det du skriver om säkringarna. På bilden med trådarna som viker av in i den andra slangen tyckr jag mig se 3 fasledare. Men du skriver att det bara finns 2 16A säkringar. Det ser ut som den förra hällen bara matas med två faser, den 3e ser ut att vika direkt in i vidarekopplingslangen. Men det borde finnas 3 säkringar till de 3 faserna,

Observera att jag skriver "verkar matas" osv. Vad som är vad i den kopplingen måste kollas med mätinstrument, och helst av någon som vet hur man mäter och kontrollerar. Framförallt eftersom detta knappast är gjort av en fackman. Det kan vara ungefär hur fel och rörigt som helst.
 
Det låter lite oroande om du har en 20A säkring till något här. Man skulle kunna misstänka att den går till ugnen som är inkopplad enfas med vanlig kontakt. I så fall är det ett farligt fel. Ett sådant uttag får aldrig säkras högre än 16A. Och även det är lite tveksamt. Förr (1990?) så var det vanligast att de vanliga uttagen var specade till max 10A.

Och det syns inga trådar på bilderna som skulle vara OK för 20A. Om de är säkrade 16A så skall de vara 2,5 kvmm. Det är svårt att se på bilderna, men jag lutar nog åt att de ser ut att bara vara 1,5 kvmm (max 10A).
 
R
ska kolla hur många 16A säkringar jag har, jag tror jag har 3st men när jag drar en av säkringarna slocknar hällen.
Jag tolkar det som att min nuvarande häll går på 3-fas (svart,brun och vit tåt)men den nya hällen från IKEA kräver bara 2-fas.
 
R
nu har jag tagit bild på proppskåpet.
bild 1 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från vänster:
3st 20A
6st 16A.
och sen en massa 10A.

När jag vrider ner den första säkringen på 16A slocknar hällen. Jag tänker att 3 av dessa 16A säkringar går till min häll och 3st går till ugnen fast dessa till ugnen valde man sen att aldrig koppla in då man körde ugnen på det fasta 220V uttaget bakom (häll och ugn sitter på två olika ställen i köket). 3-fas kablarna ligger också bakom ugnen men dessa är ej spänningssatta när jag mätte på dem.

Huset hade från början en vanlig frånluftsvärmepump som jag antar kanske använde säkringarna på 20A? De säkringarna ser gamla ut då de är krämgula jämfört med de andra. 2007 satte man in luft/vatten värmepump istället och i samband med att jag hade en elektriker här som satte in en till jordfelsbrytare satte han in någon säkring för själva luft/vattenvärmepumpen som sitter separat på en jordfelsbrytare eller hur de nu var..
 
Redigerat:
Ja nåt har man ju gått vidare till, du har väl en ugn också?
Runt 1990 förekom det även häll-ugnkombinationer med styrning mellan häll och ugn, det satt en timer i ugnen som kunde styra en platta i hällen så att potatisen var färdig när man kom hem, typ. Kolla upp så att det inte är nåt sånt inblandat, att det är anledningen till att man inte satt något uttag.
Men den troligaste orsaken till att FK-ändarna går direkt in i hällen är att klockan var halv fyra en fredag och att det inte fanns nåt i bilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R
ugnen sitter i i ett väggskåp som man har de i moderna kök. Hällen sitter ett par meter längre bort. Jag mätte dock tåtarna som var bakom ungen och de var ej spänningssatta ändå. Men då hällen har två jordkablar är de kanske som nån skrev ovan. Att man tänkte att om ugnen kortsluter så leder man den strömmen via jordkabeln som går från hällen till proppskåpet?

Sen sista meningen i ditt inlägg förstår jag inte?

Men IKEAs häll tolkar jag som att en fas driver tex två plattor medan fas 2 driver de andra två plattorna. Den tredje fasen har man skitit i för att spara pengar på hällen antar jag...?
 
Redigerat:
Skitit och skitit - det behövs inte mer. En fas 16 A ger 3.6 kW, två faser 7.2 kW och mer än så behöver inte en normalstor häll. En spis där även ugn ingår kan dock behöva en tredje fas.

Se upp med dagens hällar då det även säljs enfashällar, 20 A och 4.6 kW. Dessa går inte att koppla in på två faser. Detta är inte speciellt tydligt, och framför allt tvekar ingen säljare att pracka på dig hällen. Grannen råkade ut för detta trots att han redigt förklarade att han bodde i hus, hade tre faser och ville ha en häll som passade. De fick tillbaka hällen, och säljaren skyllde på att det inte finns hällar för tre faser... Sa jag att det var en gigantisk vitvaruaffär som borde veta bättre ;) Många skulle nog installera den hällen, och även om de inte säkrar upp sin 2.5 mm² ledning till spisen till 20 A så kommer de då i alla fall att överbelasta ledningen.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
R
ja, den nuvarande hällen är på 6kW och den nya hällen jag köpt är på 7kW. Jag tror den nuvarande går på tre faser men min nya verkar bara vilja gå på två faser enligt schemat längre upp för 400V.
 
Jag ser att det framgår av bilden vad firman som (troligen) utfört den här vackra inkopplingen av hällen heter. Jag skulle nog prova att skicka in bilderna till dem. Även om det är över 20 år sedan de gjorde den här fuskinstallationen, så kanske de skäms när de får se bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.