I samband med att vi skall gräva om avloppet tänkte jag passa på att fixa dränering runt huset.
Huset har murad grund som till 90% står på berg i dagen. Det är bara 10 meter som ligger under mark och det är aldrig mer än 50cm under mark. Men här ligger det jord direkt mot grunden och eftersom det är tomtens lägsta punkt blir det ganska blött. Innanför den här delen av grunden finns den en helt oinredd källare.

Är det någon skillnad på att dränera för inredda källare och oinredda källare?
 
Nä, utförandet ser nog likadant ut.

Man kan naturligtvis diskutera om det är värt att tilläggsisolera grunden i samband med dräneringen. I ditt fall verkar det inte behövas.
 
Nej, det är ingen skillnad.

Eftersom det är tomtens lägsta punkt kan det kanske vara klokt att lägga en ytligare dränering också som tar hand om ytvattnet och på så vis avlastar husets dränering.
 
Tänkte mest på isolering typ isodrän. Det borde jag kunna utelämna? Min tanke är att gräva ut en halvmeter kring huset och sedan lägga membran + fuktisolermatta mot grunden. Sedan fylla upp med singel + markduk (med dräneringsrör i botten).

mexitegel: Ytterligare dränering är helt klart nödvändig och det planerar vi att fixa också.
 
Isolering och dränering är ju inte samma sak ;)

Ja, det finns ingen anledning för dig att isolera med typ isodrän. Kolla på tex. platons hemsida om hur du ska montera mattan och hur du ska fylla upp. Man brukar säga att i vart fall översta delen på återfyllningen ska vara jord eller annat som inte släpper igenom ytvattnet - det vill man ju inte leda ner till dräneringen utan ta hand om på annat sätt.
 
Läs tillverkarens instruktion.
I inget av fallen så ska det återfyllas med grus.
Om det nu är så lite så skulle jag ändå isolera. Kostnaden är låg och lite ger det säkert.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.