Jag har slipat ner ett gammalt paneltak från -72 (nästan trärent) pga att förra ägarna hade haft kladdinferno med ngn skräpfärg från typ Rusta eller liknande.
Nu har jag sprutmålat taket med en Bosch färgspruta för 3:e gången och jag har spätt ut färgen (Beckers Panelgrund 4 i 1) ca 5%.
Det blir iofs bättre för varje gång men jag trodde det skulle räcka med 2-3ggr för det var vad färgbutiken sade. Nu efter 3:e gången får jag fortfarande genomslag från träet, inte kvistgenomslag utan själva träet som gör att färgen ser marmorerat fläckig ut.
Jag valde färgen för att den är vattenbaserad och luktar inget. Annars finns ju B-I-N som är shellackbaserad men den spär man med T-röd och luktar f... så då kan man inte vistas i huset.
Tips mottages tacksamt!
 
Är det bara grunden det slår igenom på är det ingen fara. Tre lager grund bör räcka ypperligt. På med två-lager täckfärg så har du inge genomslag nå mer.
 
  • Gilla
astolf
  • Laddar…
Har penselstrukit ett tak med enbart Panelgrund, men fick dra på fyra lager för att få en en jämn yta som inte var flammig.
Underlaget var ett brunlaserat furutak från -70. Vi slipade inte utan endast tvättning.
Så med slipning som du gjort är det bara att lägga på extra lager med färg då dina sprutade lager inte räcker till.
För du ska väl ha Panelgrund som färdigyta också?
 
Hur länge väntande du mellan strykningarna? Jag har för mig att det är 24 timmar väntan mellan strykningarna. Målar man för tidigt är det stor risk att det blöder igenom!
 
Eftersom du har spätt ut färgen OCH sprutar så får du på rätt tunna lager. Täckrekommendationen är väl något i stil med 6-7 kvm / l? Tror tyvärr inte att du får på den mängden med en DIY spruta...

Torktiden mellan strykningar ska vara ca. 10 timmar för isolerande färger - i princip övernatt dvs. Om du har kallt (typ 18 grader) eller fuktigt utrymme så förlängs torktiden ordentligt!
 
Jag har sprejat ett gammalt paneltak med en boschspruta. Använde beckers panelgrund, tror jag la på 3 lager, så visst går det att få det bra när man sprutar...

Taket ser fortfarande fint ut efter 3-4 år.
 
AndersS skrev:
Har penselstrukit ett tak med enbart Panelgrund, men fick dra på fyra lager för att få en en jämn yta som inte var flammig.
Underlaget var ett brunlaserat furutak från -70. Vi slipade inte utan endast tvättning.
Så med slipning som du gjort är det bara att lägga på extra lager med färg då dina sprutade lager inte räcker till.
För du ska väl ha Panelgrund som färdigyta också?
Jo Panelgrund 4 i 1 är ju till för att kunna användas som täckfärg.
 
robba5 skrev:
Hur länge väntande du mellan strykningarna? Jag har för mig att det är 24 timmar väntan mellan strykningarna. Målar man för tidigt är det stor risk att det blöder igenom!
Enligt texten på hinken så är det övermålningsbart efter 10 timmar. Jag har väntat bra mycket längre än så innan jag lade nästa lager. Nu är jag inne på 4:e lagret nu och det börjar faktiskt täcka nu. Blöder igen lite fortfarande på några brädor. Får nog bli ett 5:e lager också är jag rädd för. Annars får jag testa med att täckmåla med vanlig takfärg.
 
Tiger79 skrev:
Jag har sprejat ett gammalt paneltak med en boschspruta. Använde beckers panelgrund, tror jag la på 3 lager, så visst går det att få det bra när man sprutar...

Taket ser fortfarande fint ut efter 3-4 år.
Jag har hittills klarat mig på 2 ggr penslat på snickerier, men de har inte heller varit från 72. Tanninerna är väl olika från tak till tak, och TS tak verkar i värsta laget!
 
asppie: tvättade du taket innan grundning eller gick du på direkt efter nedslipning av gamla färgen?
 
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
Jag fick sprutmåla 6 ggr innan det täckte helt men satan vad fint det blev. Nu blir man ju sugen på att göra likadant i de andra rummen. Vet dock inte om jag orkar, eller rättare sagt om frugan står ut :)
 
När man hade penselstrukit taket för tredje gången och tyckte att det fortfarande var flammigt så fanns tanken att ska man verkligen ta de 20kvm en gång till. Men det blev en fjärde runda och det var det värt.
Argumentet du kan använda är ju att har man köpt en spruta ska man använda den och då blir ju varje kvm man målar bara billigare ;)
 
Har nu målat vår hall med Beckers Panelgrund.
5 strykningar blev det innan jag blev helt nöjd, då har jag tvättat taket innan samt målat shellack.
Har två tak kvar att måla, så nu har jag beställt en färgspruta Wagner 867.:D

Ni som har sprutmålat med Beckers Panelgrund, hur fungerade det? Det står på burken "Får ej spädas".
Har inte provat sprutan ännu, men jag antar att jag blir tvungen att spä färgen eftersom att den är väldigt tjock.
 
M
Jag målade gammal trären innetakpanel, både gran och furu, med gjöco spärrgrund bruten i 0502-Y. Två strykningar med 24h tork emellan på allt. Inget genomslag någonstans.

Kan verkligen rekommendera den färgen...
 
Jag tackar för tipset, ska absolut prova den då.
Är lite rädd för att det skiljer för mycket i nyans mellan Gjöco och Beckers bara eftersom att rummen jag målar ligger precis bredvid varandra.
Informationen jag kan hitta om Gjöco är att den är "Matt" men det står inte vilket grad det är på den.
Skiljer det mycket kanske jag stryker hallen en gång med gjöco, då blir det 6:e strykningen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.