Hej på er

Vi tänkte bygga hus och har börjat kolla runt lite och fått några offerter.

Vi har kollat Fiskarhedenvillan, Vårgårda, Eksjöhus och Myresjöhus hittills. Vi kollar på totalentreprenad för NF hus.

Det som jag förvånas över bland dessa tillverkare är att Fiskarheden är ca 500 000 kr dyrare i enbart byggkostnader exklusive grunden. Är det någon annan som har erfarenheter kring detta? Det som skiljer är att Fiskarheden vi tittat på är 1,5 plans och de andra 1 plans och att de byggs i lösvirke. Kan detta stämma?

Är det någon som vet om golv ingår som standard i Fiskarheden. (Ska kolla med säljare men tar tacksamt emot erfarenheter).

Hur skiljer sig offerterna från verkliga slutpriset?
 
Vi har byggt med fiskarhedenvillan under våren och det kan säkert stämma, i gengäld är väl "huset"/byggsatsen lite billigare. Golvet ingår inte i byggsatsen utan för oss ingick det i ett föreslaget tillvalspaket på cirka 250" för att göra byggsatsen komplett. I detta paket fanns också pannan, förslag på badrumsinredning m.m.. Nu valde vi tillslut att ordna med golv själva.
 
Vi tog in offerter från Eksjöhus och Fiskarheden.
Det stämmer att golvet inte var medräknat. Jag tyckte det krävdes mycket tillval för att komma upp i en "normal" standard. Exempelvis så ingår det inga badrumsmöbler mer än handfat och vad gäller köket så är det väldigt basic. Enligt säljaren lägger de flesta runt 40.000:- extra i bara köket.
En nackdel är också att man inte får tillbaka så mycket om man väljer bort kök. Har för mig att det var runt 30000:- om man valde bort kök plus alla garderober.

Skillnaden i pris kan också bero på att ni har kollat på 1,5-plan också. Det är dyrare att bygga på höjden.

Vårt val föll på Eksjöhus och huset PrioTvå. Hög standard och, vad det verkar, hög kvalitet. Lite skillnad är att man inte kan ändra ytterväggar på PrioTvå dock, där har du mer frihet hos de andra tillverkarna, eller för all del med en annan husmodell hos EH. En klar fördel som jag ser det är att om du gör ett bortval får tillbaka vad du skulle betalat; välj bort en garderob för 2500:- så får du 2500:-. Mycket bra system!

Hoppas det var till någon hjälp.
 
Tack för svaren.

Snowballtwo: gjorde ni mycket tillval när ni byggde priotvå? Får man fråga vad slutpriset blev? Offerten vi fått är på 2,2 milj. bara för hus och byggnation.

Nmrl: vilket hus byggde ni med Fiskarheden? Vi har kollat Näktergalen och fått en offert på 3,1 milj. exklusive tomt, anslutningsavgifter och byggherrekostnad men inklusive 250 000 kr tillval och markarbete 100 000 kr. Skiljde sig er offert mycket från slutpris?
 
Vi har byggt ett "Tranan ". Produktionskalkylen stämde ganska bra upplever vi, det är väl framförallt förarbetet till plattan som är svårast att förutspå. Vårt gick på 57000, för 288 ton massor, två stenkistor och hårdgörning av 60 kvm.
Vi har dock valt bort allt som har med badrumsinredning och golv från tillvalspaketet liksom kök och vitvaror. Så här i efterhand hade det varit mycket bättre att ta köket och sälja på blocket eftersom kök och garderober rök för ca. 21000. Anledningen till vi valde bort köket var att det skulle kosta 60000 att komplettera till vår planlösning.
 
Nu var det nästan 10 år sedan jag byggde, men jag skulle rekommendera att ni även lyssnade med VillaVarm. Jag är väldigt nöjd & Håkan var mycket bra att ha & göra med.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Vi ska snart påbörja vårt bygge av ett hus från Fiskarhedenvillan så jag kan ännu inte säga hur den slutliga kostnaden blir i jmf med den kalkylerade. Vi tog in offerter från tre andra tillverkare och tyckter att vi får mest hus för pengarna och som vi vill ha det med FH, även om de inte var billigast. Ang golvet så har vi valt deras standardgolv. Det är möjligt att det inte ingår i priset för byggsatsen men vi fick en tydlig kalkyl där alla poster är med och där står kostnad för golv med.
 
Asson: Vilket bygger ni? Gjorde ni många tillval tex spånskivor i vägg m.m. Vad hamnade tillvalsposten på? Vår inkluderar 250 tkr i tillval.
 
Svenska Familjehus i Falun. De bygger även i shlm. Mkt bra material o maskinpark i grundutbudet. De har egna snickare o entreprenörer vilket är toppen så du slipper fixa dem själv. Superbra folk att ha att göra med. Vi byggde med dem 2012 och slutresultatet var toppen. Inte en enda anmärkning på slutbesiktningen. Jag gjorde jämförelser inför vårt bygge, de var solklart bäst. Det finns tom tillverkare där innerväggarnas isolering är tillval....se mer på vår byggblogg villajaderberg.blogspot.com. Det är värt att lägga ned tid på planeringen. Lycka till!
 
Vi har bara beställt själva byggsatsen till huset och där blev tillvalen inte speciellt många. Dyrast var FTX och förutom det valde vi nog bara annan ytterdörr, grundmålat hus och målade lister. Kaminen fick vi med som bonus. Kök och badrum har vi inte kommit till ännu men där kommer vi välja en del tillval och så har vi kalkylerat på att elen kommer att bli dyrare än standard.
 
Tack för tipsen.

Är det någon som har byggt med Fiskarhedenvillan som kan säga om/vad det skiljt från offert till faktiskt slutpris? Anledning till att vi har snöat in på Fiskarheden är att dom har tomter i området vi vill bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.