Har blivit varse om hur en mäklare agerade i samband med ett hus vi bjöd på och tänkte kolla med er som vet om detta är att anse som lite tjuv- och rackarspel som man får räkna med eller om det är snudd på 'kriminellt' i mäklarmått mätt. Ursäkta att det blir en mindre uppsats av det hela.

Det visar sig att det andra paret som var med i budprocessen har sitt barn på samma förskola som vi så vi har fått höra hur det var från deras sida. Jag kan tillägga att vi i efterhand är rätt nöjda med att det inte blev vårt hus så egentligen är jag bara glad att mäklarn uppförde sig som han gjorde, men jag kan tycka att köparna blev lite pressade av mäklaren att buda.

Följande hände:

Tisdag
Huset kom ut på nätet med visning kommande vecka. Vi kontaktade mäklaren och frågade om vi kunde få komma redan samma vecka och se huset. Det skulle inte gå.

Onsdag
Vi bestämde oss för att lägga ett något högre bud bara utifrån att ha sett bilder. Mäklarn sa i samma veva att nu skulle det visst gå att få en visning på torsdagen men han skulle ändå framföra budet. Svaret från säljaren var att dom ändå ville att vi kollade på huset nästa dag när det nu skulle gå bra med en visning med så kort varsel. Ville vi då fortfarande stå kvar med budet så tyckte dom att det var ett ok bud.

Torsdag
Enligt mäklaren skulle ett annat par (ej paret med barn på samma förskola) också vara intresserade av att titta på huset under dagen men han fick inte tag på dom. Vi tittade på huset och sa att vårt bud kvarstod men att vi då ville skriva kontrakt så fort som möjligt. Budet gällde mer eller mindre nu på en gång. Mäklarn var svävande och sa att det skulle minsann fixas så fort det gick under fredagen.

Fredag
Vid lunch ringer mäklaren och berättar att han fått in ett högre bud från annat håll (detta var det andra paret med barn på samma förskola) och att det nu var budgivning som gäller. Vi är medvetna nog att veta att vad som helst kan hända innan man fått till ett kontrakt så det är inget att säga om det. Vi bedömde att vi inte ville gå högre och hoppade av.

Nu till agerandet som jag funderar över. Enligt paret som köpte huset så hade dom också försökt att få komma och titta på huset innan visningen nästa vecka men fått svar att det inte gick. På fredagen ringer han dock upp och säger att han bokat tid kl 10 för kontraktsskrivning och att det är rätt bråttom om dom vill vara med på tåget. Dom får komma dit en snabbis på morgonen och lägger då sitt bud. Han har alltså ljugit för dom och sagt att han bokat tid med oss vilket inte alls stämmer.

Är detta ok eller snudd på lika illa som att ha en bulvan vid budgivning? Vi hade iof lagt ett verkligt bud men han hittade på omständigheter för att, som jag ser på det, pressa fram ett snabbt agerande från de andra och på så sätt höja försäljningspriset. Nog för att det är upp till var och en att välja om man vill lägga ett högre bud men dom fick då verkligen inte ärlig information.
 
Jag tycker inte det är OK. Han ljuger ju. Dock om det klassificeras som att han borde få en varning vet jag inte.
 
Enklast är att skriva detta till fastighetsmäklarnmämnden och så ger de sitt utslag. Det kan ju även va säljaren som styrt mäklaren och då är det ju en annan sak.
 
Det ligger i mäklarens uppgift att pressa köpare till avslut och försöka få upp priset för uppdragsgivarens räkning.
 
Det kan ju knappast vara ett etiskt korrekt agerande. Tycker att köparna borde anmäla till fastighetsmäklarnämnden och då kan ni ju backa upp historien.
 
  • Gilla
embees
  • Laddar…
Vet inte om jag riktigt tolkar situationen rätt.

Men ni hade lagt ett bud, angett att ni ville skriva kontrakt NU. Ni hade lagt ett bud som var eller uppfattades som tidsbegränsat.

Mäklaren påstår till en annan spekulant att ni skall skriva kl 10 på fredag, vilket ni inte är medvetna om.

Mäklaren och säljaren kan mycket väl ha bestämt sig för att om inget annat bud kommer in så skriver vi kl 10 på fredag. Vilket betyder att påståendet att det bokats tid för kontraktskrivning är sant, eller nästan sant. Det finns ingen anledning att anta att ni skulle tveka att skriva på om ni fick erbjudandet. Ett lagt bud måste förutsättas vara sant. Om spekulanten vid erbjudande om att skriva börjar tveka så var det inget bud.
 
Hur vet ni att det inte fanns en fjärde spekulant som mäklaren faktiskt bokat tid med?
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Det är väl ungefär samma "tjuv och rackarspel" som TS själv körde genom att försöka pressa fram en försäljning innan ordinarie visning genom att hota med att budet bara gällde "nu på en gång".

Så vad finns att gnälla om egentligen ?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Är inne på hempularens linje. Mäklaren sa antagligen något i stil med "Vi har en köpare som är beredd att skriva kontrakt kl 10 idag, har du ett sista bud?" Och det är om jag fattat situationen rätt helt sant, för du var väl beredd att skriva så snart som möjligt?

Exakta ordalydelsen varierar säkert, men någon lögn tror jag inte mäklaren behövde, det fanns en köpare som ville skriva kontrakt så snart som möjligt.
 
Nyfniken skrev:
Hur vet ni att det inte fanns en fjärde spekulant som mäklaren faktiskt bokat tid med?
Tänkte också på det, men om jag uppfattat rätt så har "dagiskompisen" köpt huset, och bör då ha fått ta del av budlistan. Mao. bör köparen veta vem det var som skulle skriva kontrakt. Plus att TS som ju var budgivare borde fått en chans att bjuda över denna okända budgivare.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Lasec skrev:
På fredagen ringer han dock upp och säger att han bokat tid kl 10 för kontraktsskrivning och att det är rätt bråttom om dom vill vara med på tåget.
Mäklaren kan ju ha bokat tid i sin egen kalender och gjort klart med säljaren att de ska ses kl 10 för kontraktsskrivning, även om mäklaren ännu inte hunnit stämma av tiden med er. Ganska logiskt att mäklaren prioriterar att ringa andra potentiella budgivare innan han bestämmer tiden med den budgivare som redan "är hemma".

Ser inget konstigt med mäklarens agerande.
 
  • Gilla
Ewerth och 2 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Det ligger i mäklarens uppgift att pressa köpare till avslut och försöka få upp priset för uppdragsgivarens räkning.
Nej det gör det inte. Mäklaren ska vara opartisk även om lagtexten medger att "mäklaren i rent affärsmässiga överväganden står närmast sin uppdragsgivare".

Sen att det i många fall tummas på lagen är en annan sak.


I just det här fallet tycker jag inte det är jättefel. Mäklaren kunde kanske uttryckt sig annorlunda. Som skrivits i tidigare inlägg så kan ju intentionen varit att skriva med er kl 10. Så mäklaren kanske inte skulle använt ordet "bokat" utan uttryckt att en köpare stod redo att skriva kontrakt.
 
"Rent affärsmässiga övervägande" torde innefatta att pressa upp priset.

Nu har jag inte hängt med i senaste årens ändringar, men så var det innan. Kanske det är ändrat.
 
Jo mäklaren skall ju vara neutral mellan köpare och säljare utom just i prisfrågan, där skall han hjälpa säljaren till högsta pris. En sådan ansvarsbeskrivning är ju iofs. en paradox, Ex. så får ju säljaren troligen ett högre pris om mäklaren hjälper till att mörka en mögelskadad källare. Men fullt så bokstavligt är det inte tänkt att "högsta pris" skall leda.
 
Hempularens tankebanor låter rimliga. Det kan ha varit så. Dock kan jag tycka att om mäklarn ville ha oss på plats för kontraktsskrivning så bör han ha meddelat det åtminstone nån timme innan. Därför misstänker jag att han helt enkelt ljög ihop något. Tack för allas synpunkter, det var intressant att bolla det lite.

Oceanis, det är väl ändå rätt stor skillnad på att (som jag tror) mäklaren ljuger ihop saker eller att i princip säga "du vill sälja den här varan vid ett senare tillfälle. Jag bjuder ett högre pris nu. Vill du inte sälja så är jag med på budgivningen senare men den kommer såklart börja på ett lägre pris och du riskerar att få mindre pengar. Så ta budet nu eller se vad du får sen"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.