Vill verkligen varna både köpare och grannar för robbotklipparen Stiga Autoclip 700 :(
I den teckniska specifikationen avger denna klippare 60-80 dB ljud i från sig när den är i drift. Detta tror jag är en underdrift.
Eftersom jag själv är intresserad av att investera i en Robbotklippare är det intressant att förutom klipptider mm. att se vilket ljud den ger ifrån sig när den arbetar. Ett lågt arbetsljud från ett redskap är väl en av anledningarna till att man får njuta. De flesta robbotklippare som jag studerat hörs knappt, och arbetar effektivt över hela gräsytan.
Min granne har olyckligtvis köpt en Stiga Automover 700, som låter så mycket, och så högt från fram- drivningen, att det hörs genom stångda fönster (3-glas isoler). Klipparen startar kl 8 på morgonen, med laddpaus ca kl 10-12 därefter kör den igång med sitt irriterande vinade transmissionsljud, fram till nästa laddpaus ända fram till kl 22. 7 dagar i veckan! Den har vandrat omkring sedan i Maj i år och ännu finns oklipta tussar, högre än små buskar på gräsmattan.
Stiga måste haft en dålig dag när man släppte ut ett sådant missfoster till maskin på marknaden.
Att grannen själv står ut med den, fattar inte jag. Kan iof. bero på att de sällan är hemma och att 80% av gräsmattan är på baksidan av villan, att man därmed inte hör eländet. Dessutom piper den var 20 sekund under laddning och på nätterna. Stiga Automover 700 :thumbdown:
 
Jag vet inte hur illa motorerna låter, men pipandet under laddning kan du väl stänga av med lite klickande i menyerna. Det går åtminstone på de enklare modellerna.
 
Stingray468 skrev:
PS. skriv "Stiga Autoclip 700" i rubriken, så eventuella köpare ser detta.
Dan, ändra lämpligen även Automover till Autoclip i texten. Automover är ett Husqvarna begrepp & har inget med Stiga att göra.
 
Kör den i två timmar och sedan laddar i två timmar osv. Så är det väl inte tänkt att den ska jobba, den har ju kapacitet för 5h pass med 4h laddning och sedan ytterligare ett 5h pass per dygn. Och trots massiv körning är där oklippta delar, hur stor tomt är det egentligen? Är den verkligen rätt installerad?
 
Maskinen är köpt sommaren 2013 och installerad av en auktoriserad Stiga återförsäljare. Under 1,5 säsong har man bytt batterierna 2 gånger, elektroniken 1 gång, vart på plats och försökt justera klippzoner. Tomten är på 4000kvm, i stort sett utan lutningar och hinder. Men det hjälper inte att transmissionsljudet från drivningen tillåts vara så hög, eller
 
Detta är fixat med en ny "tråd" med rubriken "Stiga Autoclip 700"
 
Vid påtalandet till grannen så vill inte Hen göra det för då är Hen rädd att det inte hörs att den gått "hem" för laddning....
Ja vad skall man göra med sådana grannar och maskiner? Problemet är egentligen inte den stackars grannen, utan att Stiga kan släppa ut sånt skräp på marknaden.
 
Jag lovar, 520 är en viskning i jämförelse...
 
Låter inte helt rätt. Har ett större antal sådana robotar ute utan klagomål på ljud från hjulmotorer. Är för övrigt samma typ (borstlösa) som i 525s/527s som tex jag själv har och den maskinen hör du definitivt inget ljud från drivhjulen in i huset..
 
HemmaDan skrev:
Vid påtalandet till grannen så vill inte Hen göra det för då är Hen rädd att det inte hörs att den gått "hem" för laddning....
Ja vad skall man göra med sådana grannar och maskiner? Problemet är egentligen inte den stackars grannen, utan att Stiga kan släppa ut sånt skräp på marknaden.
Du får väl tuta med bilen du också, för att markera att du är hemma/ åker bort ;-)
Borde finnas gränsvärden för robotar och luftvärmepumpar. De går ju inte precis ett par timmar (max) i vecka, som andra trädsgårdmaskiner gör.
 
Toppenbra youtube- länk
 
Jag förstår att du vill försvar maskiner du säljer eller representerar, men jag ska spela in oljudet, så kommer ni att få höra att en borstlösmaskin inte är särskilt tyst av sig. Pratade i helgen med ett par som bor ca 150m från min granntomt. De hör också klipprobboten och störs av den.
 
150 meter? Det är inte normalt..
 
HemmaDan skrev:
Jag förstår att du vill försvar maskiner du säljer eller representerar, men jag ska spela in oljudet, så kommer ni att få höra att en borstlösmaskin inte är särskilt tyst av sig. Pratade i helgen med ett par som bor ca 150m från min granntomt. De hör också klipprobboten och störs av den.
Hör min 330x på 10-15 meters håll beroende på hur vinden ligger och bakgrundsljud. Och då menar jag att längre bort än så hör jag den inte alls. Får springa och leta den om den är i något buskage.
150 meter lär ju nästan vara som min gamla åkklippare... :-/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.