RoTe
Pelpet har ju en liten poäng ändå. Dessa fyra yrkesgrupper finns ju i princip aldrig inom samma företag ens. Kommunikationen brukar sällan vara den bästa mellan olika företag samt att tidsplaneringen blir vad den blir oftast.
 
Mikael_L
RoTe skrev:
Pelpet har ju en liten poäng ändå. Dessa fyra yrkesgrupper finns ju i princip aldrig inom samma företag ens. Kommunikationen brukar sällan vara den bästa mellan olika företag samt att tidsplaneringen blir vad den blir oftast.
Man kan ju tycka att fler borde ta efter denna affärsidé
http://www.nbjbyggkakel.se/
Att ha alla behövliga yrkesgrupper inom firman och saluföra sig som en totallösning med pris och tid-garanti.

Men visst, det kräver ju en viss storlek på firman, är man enmansföretagare eller har endast någon enstaka anställd så går det väl som regel inte.


edit:
nbj har haft lite kritik, eller kanske mer funderingar om dom, här på forumet. Men har dom sjösatt snart 1000 badrum som dom skriver på hemsidan så borde både referenser och omdömen gå att hitta.
Men ta inte mitt inlägg som en rekommendation, utan som alltid, kolla vad som går att kolla upp.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Eller för att dra ut resonemanget in absurdum:
Vad skall vi med yrken, yrkesmän och yrkeskunskaper till alls?
Det räcker väl med en app?

Blindtarmsoperation, landa flygplan eller hållfasthetsberäkningar för broar
Varför skall man behöva lära sig något när det finns appar?

App, app, app :rolleyes:
Har visserligen aldrig landat nått flygplan men tror det kräver mer av den som gör det än att fixa både el vvs samt snickeri till ett enkelt badrum.
 
Inget är svårt när man väl kan det, fast tiden kanske inte finns att sitta och leka med telefonen när man ska landa ett plan.....
 
blackadder skrev:
Inget är svårt när man väl kan det, fast tiden kanske inte finns att sitta och leka med telefonen när man ska landa ett plan.....
Så svårt kan det inte vara.
Har sett massor av filmer där folk landar plan utan att kunna det innan.
Ibland har planen brunnit, vingar saknats och andra mindre defekter utan att det påverkat slutresultatet.

Oftast rår den nyblivna piloten sällskap av en vacker kvinna i slutscenen.
 
  • Gilla
blackadder och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
...
Oftast får den nyblivna piloten sällskap av en vacker kvinna i slutscenen.
Jäkla skillnad mot de stackars förföljda "onödiga" rörmokarna, som ju enkelt kan ersättas av en app.

De får bara sura kunder som jagar dem med ARN och KMV.
 
KnockOnWood skrev:
De får bara sura kunder som jagar dem med ARN och KMV.
Fast i en del moraliskt tvivelaktiga filmer, (ofta tyskdubbade) som jag studerade i min ungdom, var många kvinnliga kunder enormt tacksamma....
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
blackadder skrev:
Fast i en del moraliskt tvivelaktiga filmer, (ofta tyskdubbade) som jag studerade i min ungdom, var många kvinnliga kunder enormt tacksamma....
Kan så vara. Men jag tänkte mer på den genomsnittlige Bygga Husaren.

Vi får fråga vår egen Super Mario aka Alfredo :)
 
Skönt att min postningar lyckades divergera till tysk gladporr, med det jag menade var inte att elektriker och rörmokare är onödiga, men att flera av de arbetsmoment som utförs av dessa yrkesgrupper borde kunna utföras av generella, multidisciplinära hantverkare med ett bra IT-stöd. Det finns ju massor av arbetsuppgifter och kompetenser som har datoriserats - så varför inte en del hantverkskompetens? Kan jag, som fritidsbyggare utan byggutbildning, hantera i princip alla moment i bygg- och renovering i mitt hus borde ett proffs klara det.

Finns det något IT-Stöd som generellt används av elektriker t.ex? Jag har inte sett något, men om det fanns ett sådant skulle installatören kunna skapa dokumentation, göra kvalitetssäkring, kontrollera regelefterlevnad, få guidning och skapa fakturaunderlag medans arbetet utförs utan någon större mängd merarbete.
 
Det är ju inte mindre jobb med att skapa faktura underlag bara för att det görs i en app istället för på tex en dator allt tar tid.
 
Om man skapar dokumentation, automatiskt kontrollerar mot regelverk/standarder och skapar fakturaunderlag på en och samma gång så skapar man ett mervärde för kunden samtidigt som man gör fakturaunderlaget. Det innebär också att fakturaunderlaget i princip görs klart på debiterbar tid, vilket är en fördel för hantverkaren.
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
Du tror inte den appen skulle bli grymt stor och jobbig att hålla på med ?
 
Nej, det borde inte vara så besvärligt. Ett elnät i en fastighet har en trädstruktur som utgår från elcentralen. Trädet har lika många grenar som säkringsgrupper. Varje gren består av länkar mellan eldosor. Varje länk består av kanalisation + ledare eller en kabeltyp. Dosorna i sig har sedan olika funktioner (kopplings- eller apparatdosa) och olika apparater installerade.

Användaren av systemet kan hyfsat enkelt ange ett antal attribut för varje länk (längd, typ, färger, mm) och dosa (typ, antal, installerade apparater, etc). Anger man E-nummer kan systemet automatiskt ta fram rätt data och olika former av monteringsanvisningar som användaren kryssar i att denne har utfört. På detta sätt skulle det räcka att ange vad man använt för material för att man automatiskt ska få installationen kontrollerad mot regelverk, utlösningsvillkor mm.

Lägger man upp detta före installation får man en komplett materiallista för beställning och fakturaunderlag.

Jag tror inte att det skulle vara jättemycket merjobb för installatören att vilket material man monterar. Det måste man ju på något sätt göra ändå, eftersom det behövs som fakturaunderlag till kunden.

Systemet lagrar lämpligen datat centralt, så att en installatör som kommer till ett hus kan jobba vidare med den dokumentation som finns. Ett sådant system skulle också skapa en logg för vem som gjort vilket jobb. Så det gäller att förse den med en funktion för hemmapul :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag tycker det låter som en jätte app men det är ju bara att läsa på lite programmering så är det klart kanske blir en succe ?
 
Mikael_L
RoTe skrev:
Pelpet har ju en liten poäng ändå. Dessa fyra yrkesgrupper finns ju i princip aldrig inom samma företag ens. Kommunikationen brukar sällan vara den bästa mellan olika företag samt att tidsplaneringen blir vad den blir oftast.
Mikael_L skrev:
Man kan ju tycka att fler borde ta efter denna affärsidé
[länk]
Att ha alla behövliga yrkesgrupper inom firman och saluföra sig som en totallösning med pris och tid-garanti.

Men visst, det kräver ju en viss storlek på firman, är man enmansföretagare eller har endast någon enstaka anställd så går det väl som regel inte.
Jag inser att detta driver iväg ganska offtopic.
Om nu tråden ska handla om hur man bygger hela hus på endast några hundratal timmar så är nog receptet inte att alla inblandade kan väldigt många olika discipliner och gör lite av varje på bygget.
Utan tvärtom kräver nog det allra snabbaste och mest rationella byggandet att alla inblandade gör så få olika slags moment själva, men istället jättesnabbt.
Det kan t.ex. vara ett par snickare som reglar, sen en annan som lägger i isolering, sen ytterligare någon/några som skruvar skivor och till sist ännu en som bara sätter lister i huset - typ.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.