Hej!
Jag har tänkt bygga ett plank runt tomten på vårt radhus, 1,8m högt med överliggare på 2.2m. Jag kopierar grannarna runtom som har liknande plank och runtom i området finns diverse plank/häcklösningar, mer eller mindre höga än det jag ska göra.

Planket kommer att gå precis i tomtgränsen, vilket innebär som mest ca 7m från husväggen (om man inte räknar förrådet på tomten), det täcker vår lilla tomt på framsidan.

Så, till problemet, jag har inte sökt bygglov, har hela tiden tänkt att "det här är ju precis som alla andra och jag kan inte tänka mig att alla i radhusområdet har sökt bygglov", vilket kanske är ett fånigt resonemang när jag tänker efter.

Om jag förstått reglerna vad gäller avstånd från husvägg och höljd på plank så skulle jag egentligt behöva söka bygglov, och om jag inte gör det så riskerar jag att behöva riva det. Right? Jag ser det som nästan omöjligt att någon granne skulle störa sig på mitt bygge då grannarna runtom mig har en liknande lösning. Vad skulle orsaka att bygget och bygglovet kommer på fråga? Att någon klagar? Husförsäljning?

Dumt nog har jag inte frågat grannarna hur dom har gjort med bygglov, får ta och göra det idag.

Tack på förhand!
 
Som du skriver så är det väl främst om någon klagar som du riskerar problem, men även vid en försäljning. Sedan finns ju alltid risken att någon berörd tjänsteman råkar se ditt tilltag av ren olyckshändelse.

Men när grannarna gjorde sina byggen så var plan o bygglagen betydligt slappare när det gäller påföljd för svartbyggen (man fick betala bygglovskostnaden x 4). Idag är lagen tydligare, det är svårare för kommunen att av barmhärtighet efterskänka böterna osv.

Ett svartbyggt plank tror jag att du åker på minst 22 000 i sanktionsavgift för, ev. uppmot 100 000 med dagens regler.

När nya lagen var ny häromåret så krävdes en bostadsrättsförening på en dryg miljon för att de vid ett stambyte drog ett avloppsrör 30cm bredvid (därmed ombyggnad, inte underhåll) det ursprungliga röret. De vann dock senare i rätten. Kommunen hade inga invändningar mot dragningen, men de fick betala 22000 per lägenhet för att de påbörjat rördragningen utan starttillstånd, och sedan ytterligare 22000 per lägenhet för att de tagit röret i bruk utan slutbevis från kommunen.

Häckar får man anlägga utan bygglov, i princip hur höga som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.