I dagsläget har vi en verksamhetslokal på runt 50m2 på vår tomt.
Skicket på denna är så nedgånget att det blir en omfattande intern renovering med nya innertak, isolering, golv, innerväggar, el... Nåja, allt utom fasad och tak.

Vatten finns indraget från vårt boningshus och avlopp är även det kopplat till samma ledning som boningshuset.
El har först funnits via egen anslutning men detta var över 30 år sedan så på senare årtionden via kabel från huset.
Toalett och kök har funnits eller finns i dagsläget så vi kommer inte att tillföra något som inte redan funnits där. Bara en ren renovering mao.

Nu till "problemet".
Vi vill renovera det och ha det som gästhus, eventuellt hyra ut till sommargäster, kanske året runt under något år för att senare ha det som ett komplement till eventuella barn. För att få bo i byggnaden måste det ju till en ansökan om väsentligt ändrad användning, så mycket är klart. Men vad ska man ändra det till?
Fritidshus?
Permanentboende?
Lägenhet?

Vi vill ju gärna slippa överdrivet dyra saker som separata elanslutningar, handikappanpassningar, separata avlopp och vattenledningar eller vad nu som kan uppkomma.

Så, vad skall man söka för att få det så enkelt och smärtfritt som möjligt och vad finns det för eventuella fallgropar?

En sak till, vad behöver man skicka med in som bilagor?
Huset ligger centralt och på planlagt område men byggnaden är så pass gammal att den är äldre än alla översiktsplaner.

Uppenbarligen kan man ju ringa el/vatten/avloppsföretagen men är det något jag lärt mig så är det att inte påkalla uppmärksamhet om det inte behövs :)
 
Skriv i bygglovet att det skall vara gäststuga. Uthyrning fungerar troligen ej map DP så det får ske svart som synden.

Annars kolla upp reglerna kring Attenfallhuset då får man hyra ut utan bygglov etc.
 
Varför skulle man inte kunna hyra ut en gäststuga och varför skulle det strula med detaljplanen?
Det får iofs endast finnas en bostad per tomt men byggnaden står ju redan där.
 
Att hyra ut en gäststuga ett par nätter under sommaren är troligen inget problem men att hyra ut året runt blir ju emot som du skriver att DP endast tillåter en bostad per fastighet.
 
Ok, jag får kolla vidare på detta.
Stadsarkitekten var positivt inställd till att göra det till en lägenhet men då är det ju mer regler som tillkommer, så som jag fattar det.
 
Gäststuga på 50 m2 går antagligen inte igenom.

Jag sökte ändrad använding från verkstad till gäststuga på 60 m2, men BN meddelade att det kommer att behandlas som fritidshus pga storleken och möjligheten att stycka av. (Detta är utanför planlagt område.)

Är det kommunalt VA, så är det väl inga problem, men gäller det enskilt så måste såväl vattentillgång som avlopp klara två bostäder. Det krävs intyg på detta.

(Om jag får bygglovet är ovisst i skrivande stund.)
 
Det är kommunalt vatten och avlopp och det är på planlagt område.
Byggnaden står där som sagt redan med både avlopp och vatten indraget och det har funnits där sedan slutet av 30-talet.
"Problemet" är att det är en verksamhetslokal, som inte tillåts enligt senare tillkomna översiktsplaner.

Jag kan ju renovera det som jag vill och hyra ut det som t.ex. kontor, oavsett vad gällande regler säger men lägenhet hade vart trevligast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.