Jag skall limma fast två stödlister av metall för induktionshäll på motsatta insidor av ett hål som tagits i en bänkskiva av granit. Jag vill ha ett rimligt starkt lim som är värmetåligt och som kan lösas upp om det skulle behövas om jag vill byta häll (eller "gud förbjude" limmar fast dem fel).

Är också bra om det inte behöver spännas fast så hårt för att fästa då det inte finns något bra sätt att fästa tvingar etc utan får bli lite improviserat...

Vad skulle alla limexperter på forumet föreslå - duger någon typ av monteringslim (brukar väll kunna lösas med aceton eller liknande) eller finns det något mer lämpligt?
 
Redigerat:
Lägg ner hällen i hålet och låt den ligga på gummilisten som skickas med hällen.
Når du skall göra ordentligt rent vid hällen kan du lyfta hällen framtill och baktill för få bort allt fett.
Det behövs inte skruvas fast för att hällen skall ligga still.
Tyngden och gummilisten är tillräcklig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Enligt monteringsanvisningen behövs stödlisterna då kanterna på hällen inte är starka nog (blir ju en del vikt om man ställer ett par stora kastruller på den samtidigt). Den har en kraftig ram under som är tänkt att "jacka i" stödlisterna. Sätter jag inte dit stöden och hällen spricker kan jag nog utgå från att garantin inte gäller...

Skulle annars varit det enklaste att göra som du föreslår...
 
Ser ju bra ut men går det att lösa med något eller är det lika omöjligt som "expoxy" att få bort?

Köper man det hos "Classe" eller är det någon specialbutik som gäller?
 
Amatörsnickaren skrev:
Ser ju bra ut men går det att lösa med något eller är det lika omöjligt som "expoxy" att få bort?

Köper man det hos "Classe" eller är det någon specialbutik som gäller?
Silikonbaserat så det går enkelt att skära bort eller ta bort med varmluftspistol. Finns hos de flesta välsorterade bygghandlare.

Klarar dessa temperaturer:
TEC7 tål +95°C (+155°C max. 30 min.).
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Enligt monteringsanvisningen behövs stödlisterna då kanterna på hällen inte är starka nog (blir ju en del vikt om man ställer ett par stora kastruller på den samtidigt). Den har en kraftig ram under som är tänkt att "jacka i" stödlisterna. Sätter jag inte dit stöden och hällen spricker kan jag nog utgå från att garantin inte gäller...

Skulle annars varit det enklaste att göra som du föreslår...
Graniten är betydligt starkare än stödlisterna.
Gummipackningen är dämpande för rörelser och det räcker gott och väl.
Om hällen spricker måste du tappa en stekpanna olyckligt på kant eller liknande.
Då hjälper varken stödlister eller granitskiva. :(

De hällar jag sett som spruckit är oftast ute på hörnet och märken efter ett kraftigt slag.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det är snarare är kanterna på HÄLLEN som inte är avsedda att bära hällens och kastrullernas vikt (graniten håller jag med om håller för betydligt mer). Hällen har därför en metallram som sitter några centimeter in från kanten och som är tänkt att stödja mot listerna som man skall montera i hålet i bänkskivan.

Det kan ju tänkas att hällen, trotts att de sänder med listerna och säger att man skall använda dem, i praktiken skulle hålla även utan dessa men det känns lite onödigt att chansa på det om det inte är så svårt att limma dit listerna som leverantören säger att man ska....
 
Listerna som är medskickade är för att fixera hällen i urtaget.
I en laminat eller träskiva kan de kanske fungera som en förstärkning för hällen.
Hällen ligger på gummilisten/tätning oavsett. (ytterkant av hällen)
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
@Wide Glide Det stämmer som du säger - jag kollade med Siemens (det är en sådan häll jag har) och de sade samma sak. Tack för informationen - nu slapp jag limma :)
 
Kan bara instämma...

Har lagt hundratals hällar och vi använder aldrig dessa skenor då det är mycket smidigare för kunderna att kunna rengöra under hällens ytterkant utan dessa skenor och hällen ligger som sagt stilla av sin egen tyngd och är tålig för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.