buspojken skrev:
Och med en rugby hjälm på skallen kan man springa genom huset
Jag vill se dig springa genom 60-70cc fackverks vägg med spont på, tror nog du lär få rätt ont i huvudet, men lycka till, du kan ju träna på ett svenskt hus då :) , man skulle tro att ni som försvarar med näbbar och klor att det skall ta flera tusen timmar, jobbar i branschen. Det låter lite så, för det brukar bara vara de som försvarar det så helligt.
 
pelpet skrev:
Nog tusan måste det gå att effektivisera byggandet. Troligen jättemycket. Idag är det ju en oerhörd massa pill med el, vvs, lösvirke och skivmaterial samtidigt som alla former av CNC-utrustning verkar saknas på byggarbetsplatser. Har det egentligen hänt särskilt mycket med verktygen på de senaste 30 åren?

Sedan verkar folk ha råd med det ändå. Annars skulle väl fler badrum byggas med våtrumsskivor och färre med kakel/klinker.

Håller med om att det finns stora möjligheter att rationalisera byggande, och anledningen att det inte sker beror på ointresse/konservatism från både köpare och producent, många verkar vara beredda att låna en mille extra för att få sina blingbling tillbehör och varför skulle försäljaren protestera.

Däremot har det hänt en del med verktygen på dom senaste 30 åren (ungefär den tid jag jobbat i byggbranschen ) .

När jag började var handklingsåg nästan det enda elverktyget, kap o gersågen är en ganska stor förändring tidsmässigt jmf med fogsvans, och även ökad användning av spik/dyckertpistoler har minskat tidsåtgången.

Skruvdragaren är också en stor förändring men den gör knappast ett bygge billigare, snarare tvärs om.
 
Erik_1972 skrev:
Nej smurfen72, jag har inte byggt massor, men det gör mig inte till en idiot för det, jag har tvärs över gatan en som bygger på sitt hus, han har byggt i snart 3 år, fast så bygger han inte heller varje dag, eller varje månad ens, utan de är där några timmar då och då, men de ( han själv och två kompisar satte upp all fackverk på en vecka, sen la de all råspont på taket på en helg, helgen därpå la de pannorna, nu verkar det dock ha stannat av.

Hantverkare1, är de 1000 man, inte i de avsnitt jag har sett, kanske flera hundra, men inte tusen man, all logistik sköts av någon annan, är det inte så på svenska byggen med ? skulle tro det. och det är tv, det är arge snickaren med, det behöver inte ta år att bygga. allt handlar ju om förarbete, bygglov, markberedning, gjutformen, etc etc, så tar man bort de delar ur ekvationen, så man kommer till själva byggandet, så bör det gå rimligt snabbt. vissa saker går det ju inte att påskynda mycket, betong och sånt, men att klä om ett helt hus tar inte många timmar, grannen gjorde det för ett år sen, en helt, han och hans pappa, alla paneler blev bytt på den helgen.
Tycker du inte förarbete som tex mark jobb eller gjutformen tillhör bygg jobbet och ska räknas in i byggtiden ? Hur lång tid det tar att klä om ett hus beror på hur man räknar ska gamla panelen vara kvar ska det det dit nya spikreglar droppbleck ovanför fönstren ska fällas in ? ingår smygarna till fönstren samt foder och knutbrädor ? Jag är rätt säker på att dina bekanta tog den enklaste vägen och lyckades imponera på grannen. Det är rätt vanligt att okunnigt folk blir imponerad när snickarna reser stommen på 3 dagar men det är sen det börjar ta tid. Jag påstår inte att du är en idiot och har inte påstått det tidigare heller men du framstår inte som kunnig inom bygg.
 
Gamla panelen rev de på fredagen, och satte upp nya på helgen, och nej, jag vill inte räkna bygglovs väntiden in i byggtiden, då tar det det ju månader att få bytt däck på din bil, för du måste ju beställa tid i god tid, här pratar vi mer om effektiv tid, hur lång tid det tar när du har all material liggande på gården och du har bygglovet i handen, visst kan det finnas ställen som är ytters besvärliga med berg som måste sprängas och så, men för normal byggande på jordmark, med gjutning och dyligt, inte skall det ta flera tusen timmar att bygga ett säg, 1,5 plans hus på platta.

Och det lät faktiskt lite som du nervärderade mig med kommentaren "Du har inte byggt så mycket gissar jag", men nej, du kallade inte mig idiot ordagrann, dock är de flesta här på forumet nog hobby byggare, så det är väl underförstått att de flesta här nog inte byggt mycket, sen är mycket en ganska kass beskrivning, då det finns gott om fackfolk som bygger helt åt helvete, men de måste ju ha rätt enligt din tess, då de ju byggt mycket.

Det är nog bara för dig att inse att många anser att det kan effektiviseras, och en hel del tid kan sparas inom byggbranschen, utan att ge avkall på kvalitet, jag är dock väldigt intresserat av att lära mig konstruktion, och har alltid en kamera med mig i bilen, kan få för mig att bara stanna vid ett vanligt husbygge om där är människor och fråga om man får ta några bilder då jag är intresserat av konstruktionen i hus, man tror hus är något märkvärdigt, det är det ju inte alls det, jag bygger hellre med onödigt grovt material än för klent, just nu bygger jag en plattform till skorstenen, då jag skall foga om den och glidgjuta den, och så sotaren har nåt att stå på :) bryggorna som grenslar nocken görs i 45x70mm och själva plattformen blir i 45x120mm cc mellan bryggorna blir 1,2 meter då det är skorstenens mått + 100mm. onödigt grovt säkerligen när man ser vad alla riktiga hantverkare gör det i, men bryr mig inte, säkert skall det vara :)
 
Jag tillhör ju den där kategorin som jobbar fån halv sju, tar frukost vid nio och går hem vid ett, den lilla tid som jag verkligen gör något på jobbet så står jag och fuskar ihop något som sedan ska kallas för hus.
Nog med sarkasmer.

Ni undrar varför det tar längre tid idag än förr, jag ska försöka lista upp det så ni förstår.

*Fabriks-husen förr var av enklare standard i allt, man hade inte så stora krav på finish som idag.
Innerväggar bestod av spikad tretex som krävde minimal spackling och sedan vanliga tapeter på det, innertaken var spännpapp på ram, golvet bestod av en plastmatta, kanske att man kostade på sig parkettgolv i vardagsrummet. I badrummen var det plastmatta på golvet och våtrumstapeter på väggarna. Ryggåstak var en otrolig lyx man inte unnade sig.
I dagens hus ligger mycket tid i att skiva väggar i dubbla lager, spackling och plattsättning. Försöka få ihop takkonstruktioner som ser bra ut på datorskärmen men kanske inte gör det i verkligheten.

*På byggena var man oftast mer folk, idag är man oftast inte mer än ett par snickare, ett par målare, en elektriker, en plattsättare och en vvs-are. Att det ska vara bra betalt att göra småhus stämmer inte, de stora företagen skyr dom som pesten och de som tjänar pengar är husfabrikanterna.

*Förr hade samma folk oftast ett helt område att bygga, vilket innebar att när man var färdig med ett moment i ett hus så kunde man gå vidare och göra samma sak i nästa.

*Eldragningarna har blivit mer omfattande, förr hade man ett lamputtag per rum och ett par vanliga uttag, idag är det nätverk, larm, spotlights, massor av uttag o.s.v. Elektrikern lägger ungefär en vecka i husen idag och han inte är tvungen att ge sig iväg på annat ibland för då tar det ännu längre tid.

*Mycket av de hjälpmedel som finns idag är inte för att snabba upp byggtiden utan mer för att avlasta oss som jobbar, är man två man så gipsar man ett tak fortare utan skivhiss, men ryggen mår inte så väl av det.
Det går dessutom fortare att spika väggskivor som man gjorde förr, men min erfarenhet är att det håller bättre att skruva.

*Sedan får man inte forcera ett bygge för snabbt på grund av att fukten måste hinna ur betongplattan och man måste torka ur väggarna om det råkade vara skitväder den dagen man reste huset, för idag så kan man inte flytta en husresning hur som helt.

Det finns säkert fler saker som fördröjer dagens byggen, men jag och de jag jobbar ihop med gör alltid vår bästa för att kunden ska få ett fint och felfritt hus som de ska vara nöjda med länge, då tycker jag att någon månad extra inte spelar så stor roll.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Erik_1972 skrev:
Nej smurfen72, jag har inte byggt massor, men det gör mig inte till en idiot för det, jag har tvärs över gatan en som bygger på sitt hus, han har byggt i snart 3 år, fast så bygger han inte heller varje dag, eller varje månad ens, utan de är där några timmar då och då, men de ( han själv och två kompisar satte upp all fackverk på en vecka, sen la de all råspont på taket på en helg, helgen därpå la de pannorna, nu verkar det dock ha stannat av.

Hantverkare1, är de 1000 man, inte i de avsnitt jag har sett, kanske flera hundra, men inte tusen man, all logistik sköts av någon annan, är det inte så på svenska byggen med ? skulle tro det. och det är tv, det är arge snickaren med, det behöver inte ta år att bygga. allt handlar ju om förarbete, bygglov, markberedning, gjutformen, etc etc, så tar man bort de delar ur ekvationen, så man kommer till själva byggandet, så bör det gå rimligt snabbt. vissa saker går det ju inte att påskynda mycket, betong och sånt, men att klä om ett helt hus tar inte många timmar, grannen gjorde det för ett år sen, en helt, han och hans pappa, alla paneler blev bytt på den helgen.
Jo men flera hundra man i en vecka blir rätt många timmar. Man kan ju inte räkna kalendertid utan mantimmar.
 
Erik_1972 skrev:
Gamla panelen rev de på fredagen, och satte upp nya på helgen, och nej, jag vill inte räkna bygglovs väntiden in i byggtiden, då tar det det ju månader att få bytt däck på din bil, för du måste ju beställa tid i god tid, här pratar vi mer om effektiv tid, hur lång tid det tar när du har all material liggande på gården och du har bygglovet i handen, visst kan det finnas ställen som är ytters besvärliga med berg som måste sprängas och så, men för normal byggande på jordmark, med gjutning och dyligt, inte skall det ta flera tusen timmar att bygga ett säg, 1,5 plans hus på platta.

Och det lät faktiskt lite som du nervärderade mig med kommentaren "Du har inte byggt så mycket gissar jag", men nej, du kallade inte mig idiot ordagrann, dock är de flesta här på forumet nog hobby byggare, så det är väl underförstått att de flesta här nog inte byggt mycket, sen är mycket en ganska kass beskrivning, då det finns gott om fackfolk som bygger helt åt helvete, men de måste ju ha rätt enligt din tess, då de ju byggt mycket.

Det är nog bara för dig att inse att många anser att det kan effektiviseras, och en hel del tid kan sparas inom byggbranschen, utan att ge avkall på kvalitet, jag är dock väldigt intresserat av att lära mig konstruktion, och har alltid en kamera med mig i bilen, kan få för mig att bara stanna vid ett vanligt husbygge om där är människor och fråga om man får ta några bilder då jag är intresserat av konstruktionen i hus, man tror hus är något märkvärdigt, det är det ju inte alls det, jag bygger hellre med onödigt grovt material än för klent, just nu bygger jag en plattform till skorstenen, då jag skall foga om den och glidgjuta den, och så sotaren har nåt att stå på :) bryggorna som grenslar nocken görs i 45x70mm och själva plattformen blir i 45x120mm cc mellan bryggorna blir 1,2 meter då det är skorstenens mått + 100mm. onödigt grovt säkerligen när man ser vad alla riktiga hantverkare gör det i, men bryr mig inte, säkert skall det vara :)
Jag har aldrig påstått att det inte går att effektivera på bygget klart det gör det det gör det på alla arbetsplatser. Du la just på 33 % mer arbetstid för att byta panel om det var 8 timmars dagar.
 
Mikael_L
Jag har räknat lite på ekonomiska nyckeltal som går att finna (bl.a. antal anställda, omsättning/anställd, omsättning, vinst) samt antal tillverkade hus och får det till att ett Älvsbyhus tillverkas på klart under 350 timmar.

Dom har även en fullkomligt grym lönsamhet på mer än 4 mille/anställd årligen, så dom kan säkerligen sälja sina hus för runt halva priset om det verkligen skulle knipa.

En mycket hög grad av automatisering är självklart en del av receptet, kolla denna film.
https://www.youtube.com/embed/1JMwyU1OkgA?rel=0
 
Rätt intressant att följa denna tråd;)
När ni pratar byggtid, så borde väl prefab-tid på fabrik ingå och inte bara montagetid på byggplats?
Likaså kan man ifrågasätta om tid för ytskikt ska ingå, eftersom där kan det variera hur f.n som helst!

Byggde själv ett VillaVarm hus på 235m2 med en massa takkupor med hjälp av 2 superproffs-snickare ifrån Dalarna (Kenneth & Bengt ni är mina hjältar) för några år sedan. Byggtid ,exkl. prefab-tid, inkl. kakel/klinker, el, vent & VS samt exkl min tid så hamnade det väl på 1.600h och då jobbade de effektivt dryga 10h/d i 4dar/vecka.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
lat skrev:
Rätt intressant att följa denna tråd;)
När ni pratar byggtid, så borde väl prefab-tid på fabrik ingå och inte bara montagetid på byggplats?

Exakt! Det är ju DÅ det här börjar bli riktigt intressant.
 
Jag undrar om det inte är för många olika skrån inblandade i enklare byggen idag. Ska man göra något så rutinmässigt som att renovera ett badrum så ska man dit med snickare, plattsättare, rörmokare och elektriker.

Alla dessa kunskaper borde rymmas inom en yrkeskompetens. Iallafall med ett vettigt IT-stöd.

Med risk för att sticka ut huvudet för långt så skulle jag säga att det inte behövs elektriker i vanliga småhus. Den kompetens som krävs borde gå att få in i en smartphone-app. Alla elprylar har ju E-nummer så det borde vara enkelt att hela tiden ge instruktioner för hur saker ska kopplas, skruvar dras mm. Och samma sak för VVS skulle jag tro. Pressverktyg skapar väl kopplingar av jämn kvalitet? Och fall mm borde rymmas i en app.
 
  • Gilla
Horrocks och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag undrar om det inte är för många olika skrån inblandade i enklare byggen idag. Ska man göra något så rutinmässigt som att renovera ett badrum så ska man dit med snickare, plattsättare, rörmokare och elektriker.

Alla dessa kunskaper borde rymmas inom en yrkeskompetens. Iallafall med ett vettigt IT-stöd.

Med risk för att sticka ut huvudet för långt så skulle jag säga att det inte behövs elektriker i vanliga småhus. Den kompetens som krävs borde gå att få in i en smartphone-app. Alla elprylar har ju E-nummer så det borde vara enkelt att hela tiden ge instruktioner för hur saker ska kopplas, skruvar dras mm. Och samma sak för VVS skulle jag tro. Pressverktyg skapar väl kopplingar av jämn kvalitet? Och fall mm borde rymmas i en app.
Ett tankesätt man kan applicera på alla yrken?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
@pelpet
Det är kanske för att man börjar uppnå mogen ålder (+55) som man inte tror att allt går att lösa med en "app"?
Det krävs ju en viss händighet och ej att förglömma, en hel del insikt om vad man håller på med och vad följderna kan bli också! För att inte nämna rätt verktyg.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
blackadder skrev:
Ett tankesätt man kan applicera på alla yrken?
Eller för att dra ut resonemanget in absurdum:
Vad skall vi med yrken, yrkesmän och yrkeskunskaper till alls?
Det räcker väl med en app?

Blindtarmsoperation, landa flygplan eller hållfasthetsberäkningar för broar
Varför skall man behöva lära sig något när det finns appar?

App, app, app :rolleyes:
 
Ja självklart är det så, visste du inte det KnockOnWood. Vad vi som med god marginal passerat +55 egentligen har sysslat med kommer nog att bli svår förklarat. Men vem vet det kanske kommer en app med det också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.