bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gjutit en platta till mitt uterum. Dessvärre har jag en "vanlig" villaplatta med golvvärme innebärandes att isoleringen går hela vägen ut till kanten och börjar gå snett nedåt först efter flera centimeter.

Vad ska jag göra för att förbereda plattan för fastsättning av lister och stolpar? Ska jag gröpa ur frigoliten och gjuta där stolparna ska vara? I så fall, hur mycket måste jag ta bort och måste jag armera etc? Hur gör jag för att få fast listerna?

Behöver alla råd som finns där ute.
 
  • Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt vad du skall göra men jag chansar, ,, :)

Pelare: Om du skall ha pelare längs med ytterkant platta då bör pelarnas centrum minst vara där betongen börjar. Om det är stora laster på pelarna då skulle du ha gjutit en plint under varje pelarläge. Att gröpa ur cellplasten verkar meckigt.
Lister? borra fast i plattan?
 
Om det är en platta med golvvärme till ett uterum måste du mena hur du ska fästa regelverket i plattan? Borra och kör med expanderskruv.
 
Undvik att borra i golvvärmen bara!
 
Du skulle gröpt bort cellplasten vid varje stolpe samt på alla ställen där bottenskenan skall fästas. Brukar vara cc40 el cc60 . I monteringsanvisningen för skjutpartierna står det hur tätt bottenskenan skall skruvas.
 
Ja, precis, jag menar hur jag ska få fast pelarna i plattan. Jag kan ju knappast skruva ner dem i hörnen där de ska vara som det är just nu. Det kanske är max 1 cm betong och sedan frigolit 5 cm in på plattan där centrummåttet är. Det går väl knappast att fästa stolparna i frigolit?

Därför tänkte jag att man kunde ta bort, gröpa ur, cellplasten och sedan fylla på med mer betong för att få något mer stabilt att skruva i. Men hur får jag ett stabilt underlag att skruva i? Förstår ni vad jag menar?
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Det låter som att du måste ta bort cellplast och antingen pågjuta ett fundament för pelarna alt dubba in ett vinkelstål eller dylikt som fundament för pelarna.
 
Gröp ur och gjut på nytt. Sen skråskruvar man fast stolpen med betongskruv. Glöm inte en bit syllpapp.
Det bästa är om du kan resa stommen utan att fästa stolparna. Skruva ihop stommen. Rikta in stommen och försök låsa stolparna nertill med en bräda och snabbtvingar. Måttet mellan stolparna är mm noga vid skjutpartier. Till sist när mått mellan stolpar är ok samt allt är i lod kan du skruva fast stolparna i betongplattan. Sätt gärna snedsträvor på uterummet så att det inte vrider sig i sidled. Lägg på taket. Taket stabilerserar uterummet i sidled. Nu kan ta bort snedsträvorna. Och montera skjutpartierna.
Själv använder jag formstag när jag strävar upp allt så det blir rakt och i lod.
 
Redigerat:
Hur har det gått? har du hittat någon lösning på problemet?
 
Ja. Vad jag ska göra är att ta bort isoleringen ca 8-10 cm nedåt i varje hörn och sedan gjuta igen för att stärka upp. Behöver också sätta in små armeringsjärn för att fästa det jag gjuter med övriga plattan. Får förvisso en köldbrygga (ingen isolering) under varje stolpe men detta är vägen framåt. Sedan så kommer jag att sätta ett bleck längs med hela grunden som jag sedan monterar skenorna på.
 
@verktygsgurun

Precis!! Kanon, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.