Kan man köpa för stor värmepump?

Vad händer tex om man har köpt en vp på 17 kw när man bara behöver en på 10 kw?
 
I
Om det är en on-off pump kommer den stora att göra jobbet på mycket kortare tid, den behöver givetvis också hämta mer energi på kortare tid, vilket gör att den inre tryckskillnaden mellan hög och låg ökar, det kostar lite extra el-energi, Samtidigt får du fler starter vilket dels sliter mer mekaniskt och kanske även på elektroniken p.g.av höga startströmmar. Sen är det ju även att tänka på om man i framtiden skulle behöva byta kompressor, då blir denna säkert dubbelt så dyr, arbetet lär bli detsamma.
Om det däremot är en varvtalsstyrd som bara hämtar den energi som behövs, och kan varva ned att motsvara ditt lägsta behov, skulle jag tro att det negativa stannar vid dyrare inköp och dyrare framtida reparation. Samtidigt har man då på plussidan en outnyttjad resurs, kan vara bra för framtida projekt.
En möjlighet om man har korn på en on-off vp med för stor kompressor till ett bra pris kan vara att installera en frekvensomformare och köra vp på kontinuerligt lägre varv, då har man ju även den där extra resursen.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Att tänka på är att ett större effektuttag kräver djupare borrhål, så utan extra pengar på djupare hål får du ingen vinst. Och när du kommer upp i 17kW så krävs det troligen att du delar upp hålet på två hål för att inte slangpaketet skall bli för långt.

Sedan ger 60% effekttäckning cirka 90% energitäckning eller mer så det är bättre att ta spetsarna med el eller en extra LLVP eller varför inte en braskamin, det är få dagar som är mycket under DUT (Dimensionerande UteTemperatur) i de flesta delar av landet så en pump som klarar DUT eller strax ovan räcker till.

Om det skulle visa sig at du underdimensionerat våldsamt (fast detta sker sällan med kunniga installatörer) kan du ju borra ett hål till och installera en liten bvp till oc lägga på delar av huset.
 
I boken "bergvärme på djupet" som finns att ladda ner diskuteras detta. Enligt dom så går det inte extra energi och det är inte klarlagt att värmepumpen slits mer vid många start/stopp. Skriften rekommenderas. Vad som stämmer vet inte jag...
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Förlåt jag glömde visst skriva att det var en luft/vatten värmepump det gällde !
 
En luft/vatten ger mindre effekt ju kallare det blir så då är det bra med en stor maskin. Är det varmare ute så blir det många start/stopp
Just därför är det bra med en varvtalsstyrd kompressor på luft/vatten. Så resonerade jag och installerade en 14kw maskin när rekommendationen var en 8kw onoff maskin
 
I
Drövel skrev:
I boken "bergvärme på djupet" som finns att ladda ner diskuteras detta. Enligt dom så går det inte extra energi och det är inte klarlagt att värmepumpen slits mer vid många start/stopp. Skriften rekommenderas. Vad som stämmer vet inte jag...
Jag går inte ed på det, men det är samma förhållande som i en bilmotor åtminstone när det gäller kolvkompressorer. De första varven finns inget oljetryck till vevaxellagringarna. Vidare finns en kontaktor som tar extra stryk vid en hög startström. Finns det inte tillräckligt med energi vid förångaren kommer expansionsventilen att strypa köldmedieflödet så att trycket sjunker till den nivå att det kan förångas, det kostar. Annars skulle det vara ide att köra förångning till lägsta möjliga temp, sådär -35 grader, typ,
Vill du skicka en länk var man laddar ner, skulle vara intressant när anden faller på.
Hittade den.
 
Redigerat av moderator:
Vad är det för hus?`En 10kW ger väl 4-5 kW när det är som kallast. Vad värre är - COP sjunker till 1.5-2, fast det är ju bättre än direkt el. Kan du ge lite förutsättningar? Skåne blir ju sällan svinkallt men har du en renoverad Skånelänga på 250 kvm med stenmurar byggd 1887 går det ju en del effekt ändå. För en vanlig villa tror jag 8-10kW blir alldeles utmärkt, välj en 3-fasmodell. Sedan som sagt tror jag en braskamin eller extra LLVP blir bra stöttning när det är riktigt kallt. Kostar ju bara 20-30 tusen installerat. Är det golvvärme?
 
Det e ett 230 kvm stort hus med massiva tegel väggar från 1921.
Vattenburna element.
Har sen tidigare installerat en braskamin.
Ingen golvvärme och dåligt isolerat.
 
I
Nu har jag läst lite, menar du det här?
Betydelsen av fler start och stopp
En stor värmepump kommer att få fler start och stopp än en liten. En liten värmepump kommer att
gå längre tid när den väl startat. Det hävdas ibland att energieffektiviteten sjunker med många start
och stopp. Försök på KTH9 visar dock att cykellängden i stort sett saknar betydelse. Visserligen ser
det ut som om man gör en liten förlust när kompressorn startar, men den återvinns i huvudsak när
kompressorn stannar.

Det har jag inga synpunkter på, men om det inte finns tillräckligt med energi vid förångaren tvingas vp till ett lägre tryck, det medför ökad strömförbrukning, samtidigt minskar flödet på mediat så att verkningsgraden blir sämre.

Sen det här.
Antalet starters inverkan på livslängden
Det är svårt att hitta belägg för att antalet starter påverkar livslängden. Inom branschen finns dock en
övertygelse om att antalet starter har en avgörande betydelse. En ökning av värmepumpens storlek
från 67 % verklig effekttäckning (normalt idag) till 100 % effekttäckning medför att antalet starter
ökar med 50 % - hur mycket förkortar det kompressorns livslängd? Det finns ju andra faktorer,
som vätska i inloppet till kompressorn och höga hetgastemperaturer i utloppet, som också kan
påverka starkt. Varvtalsreglerade kompressorer görs redan idag så att de går mycket lång tid.

Egentligen inte mycket att säga om det heller, min mening är att så länge den inte ger en täckning på mer än 100% är den inte för stor. Och varför livslängden kan förkortas har jag redan skrivit.
Att på något sätt få mediet i vätskefas i sugledningen är döden för en kolvkompressor och inte bra för övriga, det har de rätt i men behövde egentligen inte ta upp det för det är ingen normal driftsituation.

Är det ett klipp eller om du är orolig att det inte ska räcka till så välj hellre en större än en mindre. Blir det för mycket start å stop så sätt en frekvensomriktare. Är radiatorsystemet anpassat till en varmare temp, finns det konvektorradiatorer eller fläktkassetter att hänga på och köra igång när det börjar bli kyligt. Eller så betalar man de örena extra när det är kallt och kör med elpatron. Skillnaden är ju inte så stor när det är kallt och verkningsgraden liten på vp, och tiden är ganska kort i skåne.
L-L vp är inte heller så dumt om man har plats, då kan t.o.m snåla in storleken på L-V vpn.
 
Redigerat av moderator:
Ok, ditt hus drar ju uppenbart mer än 10kW vid DUT. Täta alla stora drag och sätt in ventiler för att ha koll på tilluften. Tilläggsisolering ger kanske inte så mycket. Är det murstock så se till att elda korrekt och sota regelbundet så den hålls i skick. Byt till en effektiv kamin om du inte redan har det. Sedan om det är öppen planlösning så försök att få snurr på luften på kaminen, annars kan du använda värmeförflyttare i innerväggar. En 10kW blir billigt och tar det värsta. Vill du ha full bekvämlighet väljer du en 14-16kW (blir väl 8kW när det är kallt) annars kör du radiatorerna i de rum som är svårast att värma med kaminen och stänger de närmast kaminen och så eldar du när det är kallt. Eller sätt termostter så kommer radiatorerna i nedervåningen att stänga när du börjar elda. Har du en kamin på 6 kW vid normaleldning och så kanske 5 kW från LLVP:n när det är kallt borde det räcka en del.
 
Min jordvärmepump på 17 kW är dimensionerad för att klara de värsta topparna utan elpatron.

Tack vare att den är inverterstyrd så går den kontinuerligt hela vintern och stannar i princip bara när det är elavbrott. Totalt har jag ca 1250 starter per år, och i snitt går kompressorn med 50% last.

Statistik Jan-Dec för de senaste åren:

Screen Shot 2014-08-13 at 17.58.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att starter sliter på kompressorn är nog ställt bortom allt tvivel när man ser hur programvaran behandlar den med yttersta försiktighet. Jag tror inte att NIBE skulle lägga så mycket krut på att behandla den varsamt om det inte var viktigt.

Hur länge kompressorn sedan håller får vi se, än så länge är det bara 4500 starter och 17 500 timmar.
 
Man kan i alla fall inte beskylla Nibe för att vara rädd för antalet starter eftersom dom brukar ha -60 gradmin som default start av kompressorn. Även om en inverter får mindre antal starter så blir det mera antal drift timmar på den. Vad är bäst en stor on/off vp som jobbar mot stor vatten volym vilket ger rimligt antal starter och få drift timmar eller en inverter med ännu mindre starter men mera drift timmar ?
 
Anders_Nilsson skrev:
Att tänka på är att ett större effektuttag kräver djupare borrhål, så utan extra pengar på djupare hål får du ingen vinst. Och när du kommer upp i 17kW så krävs det troligen att du delar upp hålet på två hål för att inte slangpaketet skall bli för långt.

Sedan ger 60% effekttäckning cirka 90% energitäckning eller mer så det är bättre att ta spetsarna med el eller en extra LLVP eller varför inte en braskamin, det är få dagar som är mycket under DUT (Dimensionerande UteTemperatur) i de flesta delar av landet så en pump som klarar DUT eller strax ovan räcker till.

Om det skulle visa sig at du underdimensionerat våldsamt (fast detta sker sällan med kunniga installatörer) kan du ju borra ett hål till och installera en liten bvp till oc lägga på delar av huset.
Det krävs inte mycket djupare borra för att ersätta de sista 10% av energitäckningen i dags läget borras det i de flesta fall ganska djupt så det bör räcka till en storlek större vp som levererar de sista 10% men det gäller att flödet samt volymen finns i radiator systemet om det ska bli en bra drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.