Hej
Kan nån förklara för mig hur det går till när man ansluter sitt bygge till el-, fiber-, och vatten/avloppsnät?
Jag har läst på leverantörernas hemsidor men tycker att informationen är oklar.
Det jag undrar är i vilken ordning och vilka moment som görs.
Hoppas nån kan hjälpa...
 
Byggelen ringer du ju bara nätleverantören om så kommer de ut och kopplar på, brukar inte kosta mycket.
Vatten och avlopp brukar för det mesta bara vara att plugga in om det finns framme, i mitt bygglov så framgick det väldigt tydligt med namn och telenummer vilka som skulle ringas vid olika moment, inte för inkoppling utan för godkännande innan man grävde igen.

Fibern beror ju helt på hur den är dragen, vanligtvis är det ett grövre rör med en tunnare slang i, det är bara att ringa närmsta el/data firma så kan de skarva på rören till rätt längd.
Det drar man ju in själv där man önskar och sen ringer man leverantören när det är dags.

En sak kan ju vara att ringa ansvarig avdelning på kommunen.
 
Vad gäller el. Då tar du med den elfirma som gör elarbetet. Då skickar dom in en s.k föranmälan där dom beskriver vad dom behöver för typ av elanslutning t.ex storlek huvudsäkringar, tn-c eller tn-s anslutning, typ av belastninger m.m. Dom kan också ansvara för den s.k. byggelen. Elverket gör inga anslutningar utan att en behörig elfirma har skrivet på.
 
Tobbe_3 skrev:
Vad gäller el. Då tar du med den elfirma som gör elarbetet. Då skickar dom in en s.k föranmälan där dom beskriver vad dom behöver för typ av elanslutning t.ex storlek huvudsäkringar, tn-c eller tn-s anslutning, typ av belastninger m.m. Dom kan också ansvara för den s.k. byggelen. Elverket gör inga anslutningar utan att en behörig elfirma har skrivet på.
När jag byggde behövdes inget sånt, min husleverantör ställde dit skåpet och sen ringde jag ner, dagen efter vad det inkopplat.
 
Tack för svar
Kanske var lite otydlig men jag funderar mer på hur man "bygger" installationerna än hur man kopplar på.
Ska jag gräva min rörgrav och lägga ner rören först? Kommer elfirman sen och drar en kabel genom röret till mätarskåp sen och sist kommer Fortum och kopplar på elfirmas kabel med deras nät? Eller hur funkar det?
Vatten och avlopp finns i gatan men det behövs grävas upp lite för att komma fram till tomten. Hur mycket av vatten- och avloppsledningar måste vara klart på min tomt för att kommunen ska kunna komma och koppla på oss på va-nätet?
Alltså, lite mer praktiskt hur funkar det i byggskedet. Erfarenheter?
 
du gräver ner en gul 50mm slang till elkabeln, dit kommer nätägaren sen och drar i kabel, nätägaren skickar ut elektrikern då mätaren osv ska koppla på och det görs av deras egen elkille.

Va nätet krävs typ inget att koppla på sig på, när jag byggde drog jag vattenledningen i ett rör upp genom plattan och ut till anslutningspunkten, sen var det bara lyft på bruns locket och vrida på.
Vattenmätaren ringer man kommunen om senare, men det är ju nästan när allt är klart i huset man gör det, brukar framgå telenr och kontaktpersoner i bygglovshandlingarna.

Avloppet är ju bara ett 110 rör som man kopplar på, inte värre än att göra dagvatten.

I byggskedet så har du en grävmaskin där som gräver en rörgrav för alla rören och fram till respektive anslutningspunkt vid husgrunden, dagvatten till dagvattenbrunnen, inkommande vatten där du ska ha det i huset, samma med avlopp.

Får nog säga att dessa punkter var bland de enklaste i bygget.

När jag fick mitt bygglov godkänt fick jag med handlingar om vem som ska kontaktas med namn och telefonnummer och i vilket stadie de ville att vi skulle höra av oss, vissa vill ha några dagars förvarning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.