5 742 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Hur får jag modifiera min släpvagn?
Mitt lågbudget-släp (Tranetrailern) har blivit ganska deformerat efter att jag bland annat stått och hoppat i det vid upprepade tillfällen för att få plats med mer spretiga grenar etc. Jag kom undan senaste (och första) besiktningen med en utskällning och förhör om hur mycket (eller snarare lite) jag fick lasta (450 kg).
Jag har förstått att jag kan byta ut originalplyfan mot några olika varianter, men hur är det med "balkarna" som plyfan vilar på? Dessa har nu fått någon form av U-form.
Får jag lov att sätta dit något mer hållbart, typ rejäla rostfria fyrkantprofiler, eller är detta någon form av otillåten modifiering som kräver någon form av dyr omregistrering?
Jag har förstått att jag kan byta ut originalplyfan mot några olika varianter, men hur är det med "balkarna" som plyfan vilar på? Dessa har nu fått någon form av U-form.
Får jag lov att sätta dit något mer hållbart, typ rejäla rostfria fyrkantprofiler, eller är detta någon form av otillåten modifiering som kräver någon form av dyr omregistrering?
Ok. Jag tror inte att det kommer att väga så mycket extra, kanske 25 kg. Den minskningen kan jag ta. Dock undrar jag om besiktningsmannen bara säger typ: "Tänk på att du får lasta 25 kg mindre", eller om det krävs någon form av omregistrering som kostar pengar.
Sälj det på Blocket, folk betalar ju hur mycket som helst för risiga släp.
Och.. överlasta inte i framtiden, även böterna är dyra.
Prislistan enligt Riksåklagarens föreskrifter (okt 2008):
Överlast i procent av maximilasten och bötesbelopp:
10 - 20 procent 2 000 kronor
21 - 30 procent 2 500 kronor
31 - 40 procent 3 000 kronor
41 - 50 procent 4 000 kronor
Och.. överlasta inte i framtiden, även böterna är dyra.
Prislistan enligt Riksåklagarens föreskrifter (okt 2008):
Överlast i procent av maximilasten och bötesbelopp:
10 - 20 procent 2 000 kronor
21 - 30 procent 2 500 kronor
31 - 40 procent 3 000 kronor
41 - 50 procent 4 000 kronor
Redigerat:
Jag skulle inte oroa mig för att behöva besiktiga om släpet.
I alla fall om man lyckas hålla sig från att fråga någon byråkrat på transportstyrelsen om det.
Se det som permanent surrad last.
Jag förutsätter att du kan hantera svetsen så att det håller förstås
I alla fall om man lyckas hålla sig från att fråga någon byråkrat på transportstyrelsen om det.
Se det som permanent surrad last.
Jag förutsätter att du kan hantera svetsen så att det håller förstås
Jag kunde inte låta bli att fråga "byråkraterna". Måste säga att svaret jag fick var beundransvärt obyråkratiskt:Lostmoose skrev:
Svar: Det är fullt tillåtet att ersätta skadade detaljer på en släpvagn. Så länge du håller dig inom vad tillverkaren engång ansett vara tillräckligt för vagnens hållfasthet, så ska det inte vara några problem.
Du kan väl höra med tillverkaren vilken kvalitet och bärighet det var på just de balkar du vill ersätta.
Håller med Mycke_nu. Sälj släpet & köp ett av bra kvalité. Sen kan man ju dra spännbanden flera gånger, släppa & spänna om. Brukar få ner laster med 50%. & så packas det bra & släpet klarar sig fint. Jag skulle aldrig hoppa i släpet (120kg) Jag har Sm-släpet & är mycket nöjd!
Liknande trådar
-
Får man modifiera en takdosa?
El -
Någon med erfarenhet kring att modifiera en pardörr?
Fönster & Dörrar -
Får man psykbryt av en liten släpvagn?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Akryllatex tillsammans med polyuretanmodifierad alkydoljefärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Får man modifiera en vanlig innerdörr till pannrumet
Ved, Pellets, Flis