Hej, så här ser det ut på vissa partin. Jag har faktiskt över hela gräsmattan använt Gröndare Gräs (från Granngården) som har järnsulftat samt näring. Gick åt en säkert 60-70 liter för ca 500 kvm. Av detta är cirka 100-150 kvm yta som är hålig blandat dött gräs och mossa, med vissa partin enbart mossa...! Samt är det tyvärr på vissas ställen endast 5-10 cm till rent berg (där det nästa är enbart mossa).

Vad är nästa moment? Jag funderar på att använda någon typ av toppdress och lägga ca 5 cm ovanpå där det är mest mossa sedan 2-3 cm på övriga ställen på gräsmattan. Kratta det så jämnt som möjligt. Därefter så rikligt med frön och vattna så gott jag kan på dessa 100-150 som är kritiska.

Vad säger ni? Är jag på rätt spår?

Kika på bilderna. Vissa ställen på tomten har tjock och fint gräs, så där behövs det ju inte göras så mycket.
 
  • 20140812_073517.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140812_073454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140812_073419.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140812_073524.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140812_073431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte du kan använda så mycket toppdress, kommer kväva det som är under.
 
Hur ska jag då göra på de partin där det är nästan enbart mossa? Vad ska jag använda som underlag till gräsfrönen?

Det gör väl inte så mycket att gräset dör under då jag ska så nytt?
 
Klippte gräset korrt igår så allt fick sig en övergång. Gräsklipparen var på översta hacket såg jag. Samt har vattnat hela gräsmattan ordentligt. Så får man se om det tar sig, eller om min gräsklippning gjorde all näring och järnsulfat ogjord.
 
Hyr en vertikalskärare och kratta ut lite toppdress samt så i nya frön.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.