Hej,

Jag har planer på att bygga en båtlekstuga åt vår son.
Tanken är att bakdelen ska vara ett lektorn där man har lekstuga (kabinen) att gå in under och att man klättra upp på tornet där rodret ska sitta + en rutschkana.
Ska inte göra någon botten på båten utan tänkte bara sätta brädor längs med marken och upp en bit, sen lägga trall som man kan gå på i båten.

Nu till min fundering.
Jag kommer behöva gräva bort matjorden och tänkte sen gjuta plintar, då jag gräver bort matjorden så kommer jag att komma 2-3 dm lägre vilket jag har tänkte är bra då jag kan lägga hytten lite lägre så tornet inte blir lika högt. Men det betyder att reglarna kommer komma under mark. Min fundering är hur jag ska skydda reglarna på bästa sätt så de inte blir snabbt dåliga med tiden. Något speciellt material som reglarna borde bestå av?

(hoppas min beskrivning inte är helt för otydligt)

Tack på förhand för hjälpen.
 
För att förtydliga så kommer alltså ena sidan av reglerna ligga mot jord, så de är inte begravda i jord, så funderade på hur jag skulle skydda den sidan.
 
Välkommen till forumet Blacksanta :)
Lägg emot en remsa takpapp där det blir att ligga mot jord.
 
Ett annat alternativ kan vara att gräva ur några centimeter extra åt sidorna och lägga makadam mot reglarna, lägger du dessutom markduk mot matjorden så slipper du att det kommer upp gräs mot reglarna som du inte kommer åt med vanliga klipparen...
Åtminstone tills ungarna fyllt upp makadamen med sand;)
 
tack så mycket för de bra svaren.

Nu har jag en ny fundering, fungerar det bra tror ni att använda enkelfasspont 22mm att ha som "vägg" runt en sandlåda eller kommer det bli för svagt? Ingen kommer sitta på kanten då de kommer vara förankrade i reglar som är 45 som kommer vara de som tar stå/sitt tyngden på sidorna. Så frågan är om det klarar pressen från sanden. Måtten på sandlådan kommer vara ca 2x2m.

Tack igen på förhand :)
 
Har nu tyvärr ännu en fundering, lekstugan (kabinen) kommer ju bli under däcket som kommer bestå av trall och jag vill inte att vatten ska läcka igenom trallen och ner i lekstugan. Min första tanke vara att lägga takpapp under trallen så att vattnet kunde rinna längs trallens sidor och ut. Men tittade lite mer på det och insåg att pappen ska läggas mot en yta vilket isf innebär att jag måste först lägga brädor/plankor, sen takpappen på det och sedan trallen vilket känns lite omständligt, skulle gärna slippa steg 1 :)

Så tänkte att jag skulle fråga er som är lite visare och se om ni har ett bättre förslag :)

Tack ännu en gång...
 
Kanske ett alternativ kan vara att sätta upp en bit korrugerad plasttak under trallen från insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.