Har köpt mig en 10 år gammal Baxi Innovo 30kW som förhoppningsvis ska installeras i år. Jag passade på att plocka ner sidor mm och det var la tur de. Det har läckt en del på båda sidor och gummipackningarna är spruckna. Hmm.

Hur ska jag laga detta på bästa sätt? Finns det någon bra gummiduk som man kan göra packning? Tätningsmassa?

tmp_20140605_120236-1050102347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tmp_20140605_12021961161632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
packningsgummi finns nog i sjok på tex swedol eller liknande. Kankse kork rent av. Tror det är värmetåligt.
 
Även min begagnade solo innova hade detta problem. Åtgärdades på ena sidan med igensvetsning, på andra med ny packning av gummi. Funkar bra än så länge, jag ämnar kolla till'et då å då.
Silikon funkar antagligen(?)

Förre ägaren hade inte märkt av läckaget, kollade väl aldrig bakom isoleringen. Det verkar enbart ha läckt när trycket i systemet steg: slutet system med för litet expansionskärl.

Själv har jag öppet system. Inbillar mig att detta borde minska risken. Nån som kan bekräfta/dementera?
 
Min Baxi bonus började läka där tappvattenautomaten sitter inskruvad i panntoppen efter 7 år, det gick som tur va att efterdra
 
Vad är dessa hål till för?
 
De är till för att på ett lömskt sätt förkorta pannans livslängd och därmed öka omsättningen.
Skämt åsido: "Manlucka" har jag hört dem kallas. Förmodar att de är till för montering av kylslingor.

Nogfan tycker jag att de kunde satt dit packningar som inte spricker. Alt hittat en annan lösning.
 
Jag har fixat nya packningar. Finns det något packningsklister man kan använda sig av? Det har ju rostat lite så att det har blivit gropar.
 
Det är tråkigt när det blir så här.Det är naturligtvis en undermålig lösning när ett läckage uppstår.Det är ju inte ett klister som skall täta,det skall ju naturligtvis packningen göra.Är plåten som utgör täcklocket tunn ?
 
Locket är några mm.
 
Joukko skrev:
Jag har fixat nya packningar. Finns det något packningsklister man kan använda sig av? Det har ju rostat lite så att det har blivit gropar.
Ena sidan på min panna hade exakt detta problem: jag valde att svetsa igen hålet.
Det borde ist gå att spackla rostgroparna med nåt så att det blir en plan yta för packningen att täta. Kanske pannkitt funkar?
 
Aldrig silikon på stål. Om man inte vill ha mera rost. Putsa ytorna rena och så släta som det går och sedan en packning som limmas på båda sidorna så tror jag det blir bra.
 
Curil borde funka.
 
Joukko.Är bultarna långa nog för att klara av en 5 - 7 mm tjock plåt + packning?
 
Niq skrev:
Aldrig silikon på stål. Om man inte vill ha mera rost. Putsa ytorna rena och så släta som det går och sedan en packning som limmas på båda sidorna så tror jag det blir bra.
Det är rostskyddsfärg på stålet.
 
Öhrlund skrev:
Joukko.Är bultarna långa nog för att klara av en 5 - 7 mm tjock plåt + packning?
Bultarna är ca 25-30mm långa.

Jag har mailat Baxi och de sa att jag kunde köra med vanlig packningsmassa som man har till tex bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.