trattalask
Här hemma eldar vi bara för att det är trevligt och ger fin värme. Sen att jag tycker att det är roligt spelar väl lite roll med. :) Per säsong gör vi av med ca 3-4kbm ved (stjälpt mått). Utan att ha någon aning, är det mycke eller lite?

Hur mycket gör ni av med som inte har ved som primära värmekälla? Samt vad eldar ni med?
 
Ifjol vinter gjorde jag av med ca 3kbm. Öppen spis utan insats och jag eldade i princip varje kväll och väldigt rejält när det var kallt ute:) Extra mysfaktor då!
 
Det varierar. 1-3 kubik, men inte stjälpt utan travat mått..... Björk, Gran, tall ja vafasen som helst faktiskt, åker in i Conturan. Och en herrejösses massa juice och mjölkpaket.
 
A
Ungefär 2-3 kubik travat mått per säsong. Mest på vintern när det är riktigt kallt, inte lika mycket längre på höst och vår som förr då det kunde gå åt nästan det dubbla på en säsong.
 
trattalask
Vi eldar väl mest vanlig ved från träd. Men alla träbitar som blir över och som inte är målade eller behandlade på annat vis sparas och eldas.

Mjölkförpackningar, är det inte obra att elda eftersom det är plastad insida? Fast du kanske inte har grannar som kan klaga?
 
Cirka 10 kubik stjälpt björkved. Eldar varje kväll några timmar, september - maj. Ibland på morgonen med. Om det är mycket eller lite vet jag inte. Verkar vara mycket om man läser i denna tråd.
 
Eldar ca 1-3 kubik travad ved blandad sort , och det händer allt att mjölkpaket o diverse papper försvinner in i lågorna.
Och det ska inte vara farligt att elda mjölkförpackningar då det bara bildas vatten av ångorna om jag fattar det rätt.
 
Räknar på att elda 2-3 kubik, travat mått, enbart björkved
 
Tobas skrev:
Vi eldar väl mest vanlig ved från träd. Men alla träbitar som blir över och som inte är målade eller behandlade på annat vis sparas och eldas.

Mjölkförpackningar, är det inte obra att elda eftersom det är plastad insida? Fast du kanske inte har grannar som kan klaga?
Jag har sniffat lite utomhus när jag eldar förpackningar och det osar inte. Brukar kasta in ett par förpackningar när det är ordentligt varmt. Jag tror det är ett större problem att det bildas syra när man eldar plast, som fräter på stålet i skorstenen, min bedömning är dock att det så lite att det inte spelar någon roll.
 
1 till 1,5 m2 per år i en kakelugn och en öppen spis fördelat på lika delar i båda eldstäderna.
 
trattalask
Kanske är så lite plast i förpackningen att det inte spelar roll. Det är säkerligen ett större problem med folk som eldar sur ved. Vi har en i grannskapet som gör det ganska ofta. Det luktar ordentligt och den rökpelaren som uppstår avslöjar lätt vem det är.
 
  • Gilla
Ericgn77
  • Laddar…
7-8 m3 staplat eldar morgon o kväll mellan november o april beroende på hur kallt det är har direkt el som uppvärmning så det är både varmt o skönt och lite ekonomi i det hela
 
Drygt 1,5 kbm staplad/månad under vintern, vilket nog är ganska hårt då jag inte har ved som främsta uppvärmning och eldar i insatskassett. Jag har fjärrvärme och jag eldar främst på grund av byggnadsvård för att undvika fukt på vintern, framförallt på vinden.

Utöver det ytterligare någon kubik under höstmånaderna för ren mys.

I början av mars brukar det vara sluteldat för min del. Då är jag rätt mätt på släpandet, askan och allt.

Så för ren myseldning några kvällar i veckan skulle jag säga knappa halvkubiken staplad/månad och mer kontinuerligt eldande dryga 1,5 kbm/månad.
 
Värst vad alla myseldar mycket! Jag ligger på ca 1 kubik staplad ved för hela vintern.
Spillbitar från renovering och träd jag fällt på tomten.
 
Redigerat:
Mätte inte riktigt förra året, men tror jag kommer ligga på 8-10kubik i år.

Då blir det en ordentlig brasa på morgonen och sedan från ca 17:00 till dess att jag somnar.
Med direktverkade el och gratis ved så blir det både mysigt och varmt till en bra peng
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.