Nu har vi två olika bud vad gäller isolering i plattan;

- 200mm då värmeförlusterna är försumbara nedåt eftersom värmen stiger uppåt, dessutom är det inte bra att ha för mkt isolering eftersom huset sätter sig mer då.

- 300mm då värmeförlusterna nedåt inte alls är försumbara, och har man gjort plattan helt platt så sätter sig huset inte alls mer.

Jag har ingen aning om vad som är rätt, då jag är helt novis på området. Är det någon som vet? Eller vad har ni hört?
 
Jag är inte heller nån expert, men vår byggfirma sa att vi skulle kunna spara nån hundralapp om året på 300 mm istället för 200. Även om den extra decimetern inte kostar så mycket, så tar det rätt många år att räkna hem investeringen.
Vi kör alltså på 200 mm.
 
nån hundring i dag.. några hundringar om några månader.. nån tusen lapp om nått år...

Vad som änn händer så kommer energipriset att stiga. Så dom tusen lapparna du får betala idag, tjänar man ihop på några månader i framtiden.

Svårt att dessutom lägga på mera senare som man kan göra i väggar o tak.. ;)

Tror inte någon som har ångrat sig som har lagt på tjockare isolering..
 
Beror också lite på hur mycket fyll som behövs, alltså tomtens beskaffenhet. Fylla med grus är inte heller billigt så behövs det grus så kan man lika gärna ta lite extra isolering. Som tidigare sagts så är det också svårt att komplettera med mer isolering under grunden i framtiden. Vid golvvärme rekommenderas 300 mm.
 
Lyfter upp den här tråden lite, vad säger ni 200 eller 300 mm i plattan. Är man dumsnål om man väljer 200mm? Eller är det bara onödigt att välja 300mm?

Alla åsikter välkomna
 
Vi har satt 15 cm. Min sambo är erfaren byggare och han ville bestämt inte sätta mer än 15 cm, helst hade han satt bara 10. Han menar att det kan finnas risk att huset sätter sej, och man kan inte vara helt säker på vad som händer med isoleringen om x antal år. Vi har å andra sidan ej bestämt om vi skall ha golvvärme ännu ... (ovan platta)
 
Mikael_L
Ja jag är också vilsen i denna fråga... :-[
Det här med cellplast under platta är väl inte tillräckligt gammal teknik än så vi kan veta hur det blir efter riktigt lång tid. Och om 50 år kommer man att säga "hur kunde dom vara sååå dumma" :D

Jag har inte så mycket att tillägga, som inte redan är sagt. Men ang det där att huset sätter sig, så tror jag att det i så fall sätter sig lika mycket överallt, så det borde inte göra så mycket.
Sen finns det en länk i någon tråd där en KA testar hur mycket cellplasten sjunker av belastning.

Sen tycker jag det var en god poäng av WeeBe, vid behov av fyllning kan man ju räkna bort lite av kostnaden, tack för den "insikten" :)
 
Jag har en skrift framför mig som är framtagen i samarbete mellan Statens Energimyndighet, Konsumentverket, Boverket och Formas. I den skriver de att förutsättningen för att golvärmen ska bli en energibesparing är att plattan ska vara isolerad med minst 250 mm. Rätt eller fel, vad vet jag. Det är en ganska liten kostnad i det hela, så vi valde att isolera med närmare 300 mm.

Pernilla
 
Jag antar att det betyder 30 cm totalt. Eftersom vi kommer att ha golvvärmen ovan plattan betyder det att vi också sätter isolering (10-15 tror jag) ovan plattan och sedan golvvärmeslangarna.
 
Mikael_L
Pius skrev:
Jag antar att det betyder 30 cm totalt. Eftersom vi kommer att ha golvvärmen ovan plattan betyder det att vi också sätter isolering (10-15 tror jag) ovan plattan och sedan golvvärmeslangarna.
Vänta nu!?
Betyder det att ni tänker ha cellplast både under och över betongplattan?
 
Tja, vi satte 40 cm frigolit under sulan. Kostar ju så lite i sammanhanget.
Någon nackdel kan jag inte se?
Eller??
 
Hej

Det finns väl en teoretisk risk för tjällyft med för mycket isolering, va ? För lite värme går ner i backen eller ngt sånt, men jag har aldrig läst om att detta verkligen inträffat i verkligheten. Vi har 30cm isolering och sen 15cm betong ovan slingorna. Jag var lite rädd för trögt system med 15cm betong (normalt är 10cm tror jag) men det har funkat OK tycker jag. Det är väl en tröghet på c:a 1 dygn innan en förändring av värmepumpen slår igenom fullt ut på inneklimatet, men det är nog inte så mycket mer än normalt.

Allen Klein
 
klein skrev:
Hej

Det finns väl en teoretisk risk för tjällyft med för mycket isolering, va ? För lite värme går ner i backen eller ngt sånt, men jag har aldrig läst om att detta verkligen inträffat i verkligheten.
Allen Klein
Värmeläckage från en platta med 20cm isolering är inte heller tillräckligt för att motverka tjällyft så som du beskriver det. Räknar man på energin som läcker från plattan, är den en droppe i havet jämfört med kylan i marken. Möjligen skulle ett jordgolv kunna hålla marken under "huset" fri från tjäle.
Anledningen till att ingen, om än någon haft problem med tjäle i sitt nybyggda hus, är att bädden för plattan läggs på tjälfritt djup. Sålunda kan huset inte lyftas upp.
 
Hej!
Jag har 40 cm isolering under 10 cm betongplatta och ingjuten golvvärme som
ligger direkt på isoleringen, har inte märkt av något problem med det.
En som byggde samtidigt använde 50 cm isolering, vad jag vet inga problem där
heller, vad jag vet.
Om man inte har golvvärme räcker kanske 20 cm men vid golvvärme blev jag rekommenderad att inte gå under 30cm.
Har inte tidigare hört att det ska vara ökad risk för sättning av plattan pga isoleringen.

MVH / Elvin ::)
 
isolde skrev:
Anledningen till att ingen, om än någon haft problem med tjäle i sitt nybyggda hus, är att bädden för plattan läggs på tjälfritt djup. Sålunda kan huset inte lyftas upp.
Jag tror inte att min "bädd" ligger på tjälfritt djup, däremot "tjälisolerar" vi 1200mm utanför plattan runt om för att inte tjälen skall krypa in under huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.