Jag köpte ett fritidshus i Idre för 1,5 år sedan och nu var det dags för brandskyddskontroll. Eftersom jag inte hade någon uppgift om vilken typ av kamin jag hade så underkändes avståndet till brännbart material (väggen). Undrar nu om någon möjligtvis känner igen denna kamin och vet vilken tillverkare och i bästa fall vilken modell det är?

IMG_2750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar
Thomas
 
D09
choppertom skrev:
Jag köpte ett fritidshus i Idre för 1,5 år sedan och nu var det dags för brandskyddskontroll. Eftersom jag inte hade någon uppgift om vilken typ av kamin jag hade så underkändes avståndet till brännbart material (väggen). Undrar nu om någon möjligtvis känner igen denna kamin och vet vilken tillverkare och i bästa fall vilken modell det är?

[bild]

Tacksam för svar
Thomas
Finns det ingen tidigare anmälan hos kommunen?

Letat efter bricka med instansade serienr?
 
Hmm är det inte en Contura ifrån 70-talet, var väldigt vanlig då men vad den heter har jag ingen koll på.
Jag skulle råda dig att byta ut den om det finns möjlighet, verkningsgraden på en ny vettig kamin är ju betydligt bättre.
 
Vad är det för väggmaterial? Är det kalkad betong eller annat obrännbart kanske det räcker med att riva ner panelen som tillfällig lösning? Men som jojjeblom säger - släng skiten! Bara rostskadorna ger ju ett dåligt intryck.

Kolla inuti kaminen, saknas keramisk infodring är det bara att slänga direkt (eller om du är hardcore - fodra in själv med eldfast tegel), annars om keramiken är i ok skick och röken får ta ett par omvägar via bafflar så kanske den ändå är värd att elda i. Men kolla vad Hornbach tar för en nyare kamin med miljömärkning på utförsäljning och slå till.

Sedan är rökröret oisolerat vilken ger risk för brännskador speciellt för barn eller på fyllan. En hyfsad kamin på rea bör du få för 5-10 tusen, montaget efter ROT cirka 5, skorsten 1500 kr per meter, så sätt dig ner och räkna.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.