E
Skrivet av: Ann Stenberg

Alla nya kylskåp har kretskort som styr termostater osv och det är inte helt lätt
att "dra ur sladden" till kyl & frys. Nån som har ett bra tips på hur man på enklast sätt undviker det?
 
G
Dra ut säkringen.
 
Stäng av huvudströmbrytaren. Stäng av värmepumpen (förmodligen dyrast i huset). Stäng av all Tele (dra ur jacken) som förmodligen är det största problemet vid åska! Husgurum IF tar jag nog med en nypa salt! Överspänningsskydd särskilt grovskydd är bra kombinerat med Teleskydd!
 
Jag har inte haft några problem med elektroniken i huset vid åska sedan jag flyttade ut på landet från staden. Har bredband via fiber och telefonin den vägen. Jag har TV via luften och via bredbandet. Dvs, precis som "R Göran" är inne på, största problemet är när man får olika spänningsnivåer i olika nät.

Enda bekymret är att jordfelsbrytaren löser ut varje gång blixten slår ned i grannskapet, det skulle jag gärna se en lösning på om någon har några idéer...
 
Överspänningsskydd minskar den ström som går igenom JFBn, men om det är tillräckligt går förstås inte att garantera. Orsaken till att JFBn är bl.a överslag och avstörningskretsar i jordade apparater. Ett överspänningsskydd hjälper definitivt mot det första.
 
Blir nog att byta elcentral till en riktigt stor Normcentral och se till att fixa överspänningsskydd som en del av det. Tänkte mig även att få en separat rad med säkringar som inte går på jordfelsbrytaren, som kyl/frys, elpanna och vattenpump skall gå på, dvs de förbrukare som ofta orsakar jordfel och/eller de förbrukare man inte vill skall tappa spänningen.

I samband med detta planerar jag även för en elmätare i centralen så att jag kan övervaka elförbrukningen också. Man vill ju ha koll.
 
pacman42 skrev:
dvs de förbrukare som ofta orsakar jordfel och/eller de förbrukare man inte vill skall tappa spänningen.
Orsakar de ofta jordfel är det desto större anledning att koppla på en jordfelsbrytare på dessa apparater!
Eller vad tror du syftet med en jordfelsbrytare är?
Personligen riskerar jag hellre att kasta lite möglig mat än att dö.
 
Redigerat:
Nissepisse skrev:
Orsakar de ofta jordfel är det desto större anledning att koppla på en jordfelsbrytare på dessa apparater!
Eller vad tror du syftet med en jordfelsbrytare är?
Personligen riskerar jag hellre att kasta lite möglig mat än att dö.
Syftet med jordfelsbrytare är i första hand att förhindra personskador. Hade jordfelsbrytare haft andra syften så hade de haft högre märkströmmar, vilket de också ofta har i anläggningar där de är till för att skydda utrustning och inte människor.

Nu är det ju inte kyl och frys som brukar orsaka jordfel utan det är de som är känsliga ifall jordfelsbrytaren löser ut. Däremot är det vanligt att elpanna och vattenpump brukar få lite läckströmmar när de åldras, utan att det för den skull påverkar personsäkerheten då dessa apparater inte är något man är och pillar i om man inte skall reparera dem.

Notera också att jordfelsbrytaren även löser ut om man jordar spänning från skyddade delar till jord i icke skyddade delar av huset.

Jag var elektriker i några år och där man blandar el och vatten där brukade det alltid uppstå läckströmmar förr eller senare. I badrummet och i vattrnflrande delar av köket är det ytterst viktigt att ha jordfelsbrytare, men inte för elpannan och vattenpump i brunnen. Inte heller i kyl och frys. Ett av de vanligare jobben jag gjorde i privatbostäder när jag var elektriker var att installera jordfelsbrytare för huset i allmänhet och separata säkringar vid sidan av för kyl och frys. Ett av de vanligaste felen i privatbostäder var att jordfelsbrytare löste ut förtvättmaskin, diskmaskin, vattenpump eller varmvattenberedare/elpanna.

En släkting som fortfarande är aktiv elektriker brukar godkänna jobben innan de tas i bruk i mitt hus, han är förresten även konsult vid planeringen. Han är dock inte kunnig rörande åskskydd och lite modernare elektronik, han monterar det men har inte kompetens på sådana lösningar själv...
 
Instämmer att uppvärmning kan undantas från JFB, men numera gäller att samtliga uttag i bostäder ska skyddas av en JFB så kyl och frys kommer inte undan. Det finns heller ingen anledning att undanta kyl/frys, eller lägga dem på en separat JFB. Det viktiga är att man identifierar riskgrupper som uttag utomhus och lägger dem på en separat JFB.

Att lägga kyl/frys på en separat JFB är en gammal praxis som t.o.m förordats av myndigheten tror jag. Men kyl/frys utgör i sig en mycket liten risk för att lösa en JFB. Och man "skyddar" inte en kyl genom att lägga den på en separat JFB, för då har man ingen kontroll på resten av sin anläggning, dvs om resten av huset utgör en betydande risk att lösa JFBn så bör man nog se över sin elinstallation som helhet.
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
G
svar till Bo Slitberg med några fler.

1. Jordfelsbrytare är avsedd som personskydd! Dess skydd vid åska gissar jag är tämligen ringa om än någon.
Anledningen till separat jordfelsbrytare (JFB) till kyl och frys är följande.
Om man har bara en JFB till hela huset vid en skada (t.ex. mössangrepp mm) i en annan del av huset - när du är bortrest t.ex. semester så löser den ut strömmen även till kyl o frys varvid matvarorna ruttnar och vatten rinner ut på golvet, varvid golvet lätt skadas och kan behöva renoveras. Roligare kan man ha! Det samma gäller om man har pannan ansluten på en gemensam JFB och skadan inträffar under den kalla delen av året så att dina ev vattenrör till elementen fryser - inne. Risk för större skador - för utom kallt inne! Jordfelsbrytaren mäter skillnadsström mellan fas och nolla och bryter om den strömmen inte är den samma ut resp. in (dvs om ström har gått annan väg, till skyddsjord (eller jord före JFB) genom en människa eller andra föremål).
Själv har jag lagt en jordfelsbrytare på hela huset - förutom panna och kyl/frys och en annan jordfelsbrytare till kyl/frys. För det kan ju bli fel även på panna och kyl/frys så att delar blir spänningsförande även där.... Vill man kan man separera mer. Jordfelsbrytare är relativt billiga anser jag. Ett sedvanligt läkarbesök vid en elskada kostar ju 300 kr också (praxis på seriösa arbetsplatser numera) om du inte stryker med.....

Åskskydd har ett annat användningsområde.
Ett åskskydd på inkommande ledningar till huset kan kapa spänningstoppar till en viss nivå och energimängd (förutsatt att åskan slagit till bortanför åskskyddet). Om jag minns rätt ca 800 - 1000 V som sen släpps igenom. Många av hushållsapparaterna är gjorda för att kortvarigt tåla en spänningsspik på ca 1000 V. Det kan dock vara klokt att vid (helst före!!!) åskväder snabbt bryta strömmen till apparaterna (dra ur elsladdarna ur vägguttagen inklusive modemsladdar - OCH TV-antennsladdar i de fall man har dylikt). Om man har problem med att apparaterna ändå går sönder efter en sådan åtgärd har man varit för sen med brytningen eller har osedvanligt höga spänningsfält i luften inne - vilket torde vara sällsynt vad jag förstått. Åskan har stor energimängd och hoppar lätt över små brytavstånd på några mm (som en huvudbrytare på en hushållsapparat eller kontaktor/relä mm). Rejält brytavstånd krävs! Åskan syns ju ibland hoppa från taggtråd till närliggande träd och stolpar m.m. fast det är dm emellan. Direktträffar av åska klarar nog inget kommersiellt åskskydd idag. Vill man bättra dylika odds bör man antagligen satsa på egna åskledare på lämplig plats.

Med vänliga hälsningar Alf
 
G
Ursäkta Bo för felstavningen på namnet.
Alf
 
Reser man bort BÖR man ha någon som ser till huset. En trasig säkring har samma effekt som en utlöst JFB.
Morsans kylskåpstermostat har gått sönder 2 ggr när de varit på semester.
Sladden till en av frysarna har brunnit av (förtennt ledare).

Vi har 13 JFB utspritt över 7 hus på tomten, INGEN har tjuvlöst.

Protte
 
Det är ju inte fel att sektionera som Alf gör, så har man gjort i många år. Det beror på vad man gör för riskbedömningar och vad man värdesätter högst, maten i kylen eller råttfria väggar.

Om det är så att hela huset utgör en betydande risk, då skulle åtminstone jag åtgärda det, före att skydda kylen med en egen JFB. Men visst, allt kan hända, en JFB kan lösa, men hur stor är den risken? Är det verkligen motiverat med en JFB för kylen?

Däremot bör belysning och uttag utomhus ha en egen JFB, för det är enkelt att lösa en JFB för dem som tycker det är roligt. Sedan brukar fukt i belysning mm utomhus lösa JFBn.
 
I våran kåk, så sitter det dels JFB i skåpet för huset, en i skåpet ute i garaget (den vattenburna värmen styrs från huset) och de utvändiga eluttagen på garage och huset matas av personskydd. Allt för att slippa att något i garaget slår ut huset, eller ytterbelysningen slår ut något, när man är iväg.
När vi flyttade hit gick bara delar av huset via JFB och inget i garaget eller ute...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.