Jag brukar mer sällan än ofta dra i tråd innan snickarna har hunnit börja skiva väggar. Dels för att det är svårt att hinna med alltid (läs: lägre prioriterat) när snickare flåsar en i nacken, dels för att det kan vara så att snickarna dragit någon skruv i slangarna och det brukar man märka när man inte får igenom dragfjädern. När man har Fein så är det relativt enkelt att fixa till när det är skivat, men inte målat/tapetserat.

Men att dra i trådar efter att alla ytskikt är färdiga känns mindre lockande.

//Patrik
 
Redigerat:
Som sagt dragfjädern går igenom överallt men det är inte så smidigt så jag vågar satsa på att tre FK kommer runt alla böjar.

Avvaktar elektrikern innan jag går vidare med spackelremsor och gipshörn.

Hur jobbar du med Feinen? lyssnar var det verkar ta stopp och sågar dig in just där (minihål eller typ ett 30x30cm fönster?)?
 
Sitter det en skruv i röret så skjuter man i en dragfjäder av metall tills det tar stopp. Sedan ansluter man en summer till dragfjädern och med den andra testpinnen så provar man på skruvarna tills man får kontakt och därefter skruvar ur skruven.
Är det ett annat stopp i röret så skjuter man i samma dragfjäder av metall och sedan kopplar man en kabelsökare på den. När man då hittat var stoppet är så kan man såga upp en liten ruta där och undersöka orsaken.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Är det en fördel att använda dragtråd istället för dragfjäder? Fjädern går som sagt igenom överallt. I så fall kan man dra igenom en tråd med fjädern om det strular någonstans.

Är mest det faktum att 3st FK har större diameter än fjädern och annan friktion som gör mig osäker på om det funkar. Men jag kommer att vänta FK-dragningen innan jag spacklar, då får man både en uppsäkring att inga skruvar går in i FK och behöver inte riva allt ifall det strular.
 
Barnrikehuset skrev:
Är det en fördel att använda dragtråd istället för dragfjäder? Fjädern går som sagt igenom överallt. I så fall kan man dra igenom en tråd med fjädern om det strular någonstans.

Är mest det faktum att 3st FK har större diameter än fjädern och annan friktion som gör mig osäker på om det funkar. Men jag kommer att vänta FK-dragningen innan jag spacklar, då får man både en uppsäkring att inga skruvar går in i FK och behöver inte riva allt ifall det strular.
Får man i fjädern (även om det går tungt) är det sällan några problem med 3G1,5 FK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.