Hej,

jag har satt granitkantstenar i en utetrappa. Under sommarens regnoväder har stenmjölet runnit ut genom fogarna så jag skulle behöva foga dem. Vad skulle ni rekommendera som fog - någon form av bruk?

//Fredric
 
Helioz skrev:
Klassik cementbaserad hårdfog eller flexibel hårdfog:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för svaret! Skulle du använda det även om det är lite bredare avstånd? Svårt att förklara, och jag har ingen bild, men fogen mellan granitkantstenarna är kanske 5 mm och framför allt vertikal.

Det här är inte hemma hos mig, men principen är den samma. Stenarna är fastgjutna och sedan har jag motfyllt med stenmjöl och gångsingel.

http://www.stenbolaget.se/projekt/visa/ny-entre-och-garageuppfart-total-makeover-2012#
 
Freduardo skrev:
Tack för svaret! Skulle du använda det även om det är lite bredare avstånd? Svårt att förklara, och jag har ingen bild, men fogen mellan granitkantstenarna är kanske 5 mm och framför allt vertikal.

Det här är inte hemma hos mig, men principen är den samma. Stenarna är fastgjutna och sedan har jag motfyllt med stenmjöl och gångsingel.

[länk]
Dessa säljer t.ex en separat flexibel hårdfog för 15-30mm fogbredd:
http://www.stenbolaget.se/flexibel-hardfog-stora-fogar.html
 
Jag tolkar att det gäller vertikala fogar?

Då tror jag inte på den flexibla hårdfogen. Den är ju gjord för att bli "flytande" när den utsätts för väta, men är stenhård när det är torrt. Finessen är att den skall fylla ut även om det blir små rörelser. Men sätter du den vertikalt så tror jag att den "rinner" ur fogen.

Jag har satt kantsten mot en rabatt. Pga den oregelbundna formen så blev det en glipa på 7 - 10 mm i ett hörn. Där tog jag till ett betongspackel (man tager vad man haver). Det har fungerat bra, ingen spricka alls hittils, på 3 år. Jag satte silvertejp som gjutform, fungerade bra. Mina kantstenar står i betong. Så det blir inga inbördes rörelser.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag ska pröva och se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.