Ca 5 mm långt. Bet huden mellan två tår. Bettet fortfarande kvar efter två veckor! aj!

DSC_0617.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var hittade du den/hittade den dig? I vattnet?
Ser ut som en larv av en skalbagge, larv av en dykare, troligen.
 
Det var på vardagsrumsgolvet (parkett) på övervåningen i en villa. En likadan varelse har nyss infångats på golvet nu två veckor efter den förra.
 
Vi har flera av dessa kryp i vår trädgård. De trillar ned från träden. Betten ger svullnader som börjar irritera först efter ett par dagar. Irritationen håller i sig upp till tre dagar. Det hela är mycket värre än tex myggbett. Jag är väldigt nyfiken på vad detta kan vara.
 
  • Ett kryp på huden nära en klocka; orsakar svullnad och irritation flera dagar efter bett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
S stefanhej skrev:
Vi har flera av dessa kryp i vår trädgård. De trillar ned från träden. Betten ger svullnader som börjar irritera först efter ett par dagar. Irritationen håller i sig upp till tre dagar. Det hela är mycket värre än tex myggbett. Jag är väldigt nyfiken på vad detta kan vara.
Tripsar(blåsfoting)
 
Har oxå denna filur, dock på stranden. Både i roslagen och på Gotland. Ser inte ut som en blåsfoting.
 
Nä, det är en sländlarv, guldögonslända troligen. Kan nypas nåt så förbannat. :)

Edit; bra kompis att ha om du har en trädgård dock, för dom äter bladlöss, trips och andra skadedjur i stora mängder.
 
  • Gilla
Paradisbacken och 4 till
  • Laddar…
Ett litet tips för insektbett som jag lärde mig för många år sedan och som fortfarande håller.

Ta en kvarts typ Treo, några droppar vatten och en plåsterlapp (för att hålla sakerna på plats). OM man inte är allergisk förvinner t.o.m. getingbett/korsspindelbett etc på en halvtimme och lämnar få spår. Vi åker aldrig på semester utan dessa saker i packningen och det har "räddat" semestern och bitna barn många gånger.
 
  • Gilla
stefanhej
  • Laddar…
whork whork skrev:
Nä, det är en sländlarv, guldögonslända troligen. Kan nypas nåt så förbannat. :)

Edit; bra kompis att ha om du har en trädgård dock, för dom äter bladlöss, trips och andra skadedjur i stora mängder.
Kul att få reda på. Stort tack :)
 
  • Gilla
WillowUfgood
  • Laddar…
A
Bäst mot alla former av bett och stick är Ebastin. Finns på apoteket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.