På vattenfalls hemsida såg jag att jag kan se min förbrukning. De dagar när vi använder minst el nu på sommaren går det åt 22 kWh, det känns inte så jättemycket ändå.
 
Som referens kan du tänka på att att värma upp säg 200 l tappvatten per dygn kräver
200*4,2*(50-10)*31/3600 = 290 kWh/månad (utan hänsyn till värmeförluster)
 
Vi har ett gammalt hus på 190 m2 och värmer upp med pellets och har hushållsel. Pelletsbrännaren går hela sommaren och vi gör av med 1 säck (16 kg) i veckan för varmvatten. Vi är 2 vuxna i hushållet.
Stänger av värmen ca vecka 20 och slår på den igen runt vecka 37-38.

Vår sommarförbrukning av el ser ut så här:

Maj Juni Juli Augusti Sept
2012 443 401 359 340 464
2013 347 323 422 347 515
2014 465 355 387

Under Juli går tvättmaskinen lite mer än vanligt då barnbarnen är på besök.

Har funnit det bäst att låta pelletsen sköta värme och varmvatten hela året.
 
Den förbrukning du nämner på ca 500 kWh el / månad är ganska normal. Man kan säga att hushållsel på 5000 kWh/år är normalt .... (men normala är långt ifrån alla). Du har också lite drift av din pelletseldning .... så 500 är rimligt.

Men att det drar 800 kWh/mån extra på sommaren är värt att kolla upp. Det motsvarar ca 15 kubikmeter varmvatten / månad. Med tanke på att ett riktvärde är att en person gör av med ca 20 kubikmeter varmvatten per år är detta värt att forska i.

Jag tror att du har stora förluster i din anläggning när den går på el.
1. Har du kollat så att det inte går ut värme till element/golvvärme sommartid?
2. Har du spillvärme som värmer pannrummet i onödan?
3 Har du kollat så att du inte har en luftström genom pannan och ut i skorstenen? ..... en luftström kyler pannan konstant.
4. Använder du sommartid el på att sätt du inte gör på vintern? t ex Kyla? Pool?

Olof Weister
www.energirevision.se
 
janusz_w skrev:
Som referens kan du tänka på att att värma upp säg 200 l tappvatten per dygn kräver
200*4,2*(50-10)*31/3600 = 290 kWh/månad (utan hänsyn till värmeförluster)
Jag tror det är onödigt med en varmvattenberedare på 500 liter för i princip alla villor. Det blir betydligt mindre värmeförluster med mindre nya varmvattenberedare. Är det möjligen i detta fall en ackumulatortank med varmvattenberedare? Vi ligger på 600 kWh/månad under sommaren. Det är för hushållsel och varmvatten.
 
Köp en Energimätare som du flyttar runt och kopplar på respektive förbrukare för att förstå lite vad var och en av dina maskiner drar (diskmaskin, kyl, frys et.c.). Kan vara så att din diskmaskin/tvättmaskin drar mer el än vad du tror i standby läge, så det kan vara idé att slå av dem på knappen, när de inte används.

Energi finns för dryga hundralappen och uppåt. http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058

/Lasse
 
Roger_Gustavsson skrev:
Jag tror det är onödigt med en varmvattenberedare på 500 liter för i princip alla villor. Det blir betydligt mindre värmeförluster med mindre nya varmvattenberedare. Är det möjligen i detta fall en ackumulatortank med varmvattenberedare? Vi ligger på 600 kWh/månad under sommaren. Det är för hushållsel och varmvatten.
Större delen av året går ju värmeförlusterna inte till spillo, utan värmer det rum där beredaren defacto står (gäller kanske inte pannrum där det brukar vara varmt ändå). Ingen idé att byta ut saker som inte är trasiga, tycker jag. Kan dessutom vara bra att ha lite extra varmvatten om flera ska duscha/bada efter varandra, i synnerhet tonåringar.

//Lasse
 
Redigerat:
Hej,

Vi bor i en äldre villafastighet (byggår 1915), om- och tillbyggd flera gånger och har tidigare haft kombipanna, som vi kört huvudsakligen på el, men även olka. Ved fungerade inte särskilt bra och var dessutom opraktiskt att hantera. Pellets prövade vi aldrig. Pannan hade genomströmningsberedare för varmvattnet.

Fastigheten är en tvåfamiljs fastighet med separat byggnad med en extra lägenhet, total boendeyta ca 210 kvm.

Elförbrukningen varierade naturligtvis våldsamt mellan olika månader innan utväxlingen till fjärrvärme, rekordet är över 9 000 KwH för december månad 1987 (det var då ställverket i Västerås klappade ihop och gjorde större delen av Svealand strömlöst i mellandagarna det året, vi hade -27 minus just den kvällen och det var ingen rolig upplevelse direkt).

Med fjärrvärmen ligger numera elförbrukningen på drygt 10 000 KwH/år, jämn fördelning över året (marginellt högre under vintermånaderna då ett par direktverkande elelement finns kvar).

Kombipanna samt oljetank åkte ut för några år sedan och vi ersatte med kommunal fjärrvärme istället. Fjärrvärmen är taxeklassad till avtal på max 30 000 KwH/år och vi ligger på ca 28 000 KwH/år för för värme och varmvatten.

Det kommunala fjärrvärmeverket ligger inte så långt bort och eldas genomgående med flis.

Men sammanfattningsvis har vi mycket positiva erfarenheter av att anlita den kommunala energirådgivningen - även av samordningsskäl - för att få en kostnadseffektiv energiförsörjning av fastigheten. Så jag tycker att det är väl värt att prata med kommunens energivägledare och se vad det finns för något lokalt som kan vara värt att ta vara på för att lösa energiförsörjningsfrågan på bästa sätt.
 
Hej!

Jag har inga siffror men jag har ett hus som värms upp med pelletspanna. Förra sommaren (första sommaren i huset) hade jag stängt av pannan och tänkte värma vattnet med elpatron. Jag hade en servicekille som kom ut för att byta något bara någon vecka efter att jag hade stängt av den och han var mer eller mindre förfärad över att jag stängt av den. Han menade bestämt att det var tre gånger så dyrt att köra med elpatron än att ha pannan i gång. Han hade förmodligen rätt. Under somrarna har jag extrem liten elförbrukning och mängden pellets som går åt är också liten. 5 säckar à 25 kg räcker en månad (och kostar 340 kronor). Kanske vore en god idé att testa hur det funkar med att ha pannan igång. Fast nu är väl hösten på väg...
 
  • Gilla
HST
  • Laddar…
Tjock-TV, Tvättmaskin, Diskmaskin, En frysbox, Tre(!!) kyl/frysar varav en ganska gammal, belysning, datorer, poolreningsverk, 2 cirkulationspumpar till en solvärmeanläggning, separat 70 liters varmvattenberedare (solen värmer en förrådsberedare i en ackumulatortank, som sitter i serie före varmvattenberedaren), bevattningspump(sjövatten) som går nästan hela dagarna, brunnspump(dricksvatten),spis & ugn som används en hel del.. två pers, sommartid ligger vi på ca 20kWh/dygn, under 10 när vi är bortresta, dvs ca 600 resp< 300kWh/månad sommartid... men förutom att vi inte gör av med alltför mkt vv- är det dessutom är förvärmt av solen, så sätt en elmätare på din elpatron och kolla....(har du ungdomar i familjen kan det gå extremt mkt duschvatten eller än värre om man badar badkar.. , jag har för mig att jag & mitt syskon orsakade en ökad oljeförbrukning i föräldrahemmet med 1kbm/år, motsvarande drygt 800kWh/månad när vi kom i den åldern....)
 
R
Har en luft/vattenvärmepump, min totala förbrukning för all el på sommaren på 190m2 är ca 3-400kwh
 
Hade liknande "problem" i mitt hus det är pannan som är dåligt isolerad OCH att det läcker/blåser. Luft genom panna och upp i skorstenen.

Min lösning var att sätta en liten VVB (50l) i serie med pannan (jag kör värmepump mot gammal panna) som jag tilläggsisolerade och sedan pluggade jag helt sonika rörkröret från pannan och slog av elen helt till pannan. Gick från 1200 kWh till 250kWh per månad, var ruskigt chockad själv hur stor skillnad det gjorde.

I ditt fall fall så skulle jag sätta VVBn parallellt med pannan och med en kran så du kan koppla ur den så du kan stänga av pannan helt när du inte har uppvärmningsbehov i huset!
 
Hej

Tycker det låter hutlöst mycket! Sen ålder/storlek på huset spelar knappast nån roll, om du ej värmer/kyler huset, vi har ett nyproducerat hus som är 3år gammalt på 148kvm, Led lampor, led tv, snåla vitvaror mm, samt en tanke på hur vi lever, vi förbrukar under 3000kwh hushållsel/år, inkl några grader varmt i förrådet samt motorvärmare, gatans ljusaste hus med massor av utebelysning, och även mängder av belysning inomhus, LED LED LED..!

Sommartid förbrukar vi 160-170kwh/mån årsförbrukning 7200kwh totalt köpt energi, bor i Norrland med välisolerat norrländsk byggt hus, Puuh tur vi valde bort Smålandsvillan..!

Nu sitter solceller på garage och villa på 8.7kw, som producerar 7000kwh/år, överskottet säljs, som på vår/sommar/höst är 97%, för 1.5kr/kWh...

På sommarmånaderna köper vi nu ca 50kwh/månad, och säljer 1200kwh...
 
Redigerat:
Vår gamla 200L varmvattenberedare läcker ca 200W värme, dvs ca 144 kWh per månad.

Om vattnet normalt värms av pannan kanske det sitter en pump som cirkulerar vatten mellan panna och VVB?
Om pumpen i så fall går nu när pannan är avstängd så kanske det kan förklara den höga förbrukningen.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
750kW/månad när man stänger av uppvärmningen i hus från 1941 med 1 vuxen och 2 barn varannan vecka. Efter man skaffade saltakvariet så är det mera som jag ej vågar kolla på. Men ligger på 24000kW om året med direktverkande uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.