Hej på er

Jag har en lite äldre Sharan, -02, som kamremmen gick på vid körning på motorväg, så motorn är vid största sannolikhet bara skit. Det rekomenderas ett motorbyte och jag tänker inte ge mig på det då jag inte är ett dugg intresserad av bilar.

Hittade dock en person som vill köpa den och byta motor på den. Han har en verkstad hemma och gör det på fritiden.

Vad är ett ok pris för en liknande bil? Den har gått 16000 mil, är i ok skick annars, nya sommardäck för i år.

Jag har liksom ingen aning alls, 5000 kr, 10 000kr ? Jag köpte den för 30 000 för ett halvår sen ungefär så där omkring är väl vad man får för den om den är i bra skick.

Några bilkunniga där ute?
 
Hade en touran 07a i våras, kamkedjan rappade ( hoppade över ett kugg) så 10 av 16 cylindrar pajjade, skulle kosta närmare 50' att laga... försäkringen täckte noll... sålde den på blocket för 15000. Många tyckte jag fick bra betalt :( något att jämföra med iaf ;)
 
Då borde ju 5000 vara lite för lågt, frågan är om 7000 vore ett accepterat pris. Får börja obscent högt, 10 000 kr och se om han nappar helt enkelt.

Han kommer ju lätt kunna sälja den för 25' iaf när han bytt motor, så han gör ju en bra slant mellan även om han betalar 7' för skiten.

Tack för referenspriset, och grattis till de 15000 kronorna :D Även om det kanske hade varit roligare om kedjan inte rappat
 
vesa1981 skrev:
Hade en touran 07a i våras, kamkedjan rappade ( hoppade över ett kugg) så 10 av 16 cylindrar pajjade, skulle kosta närmare 50' att laga... försäkringen täckte noll... sålde den på blocket för 15000. Många tyckte jag fick bra betalt :( något att jämföra med iaf ;)
16 cylindrar! Det var klös i den! ;)
 
10 av 16 ventiler tror jag menas;)
 
är verkligen nyare bilar bara skräp? hade en gammal ford 80 talare nånstasn i slutet av 90 talet där kamremmen gick av när jag höll runt 90 nånting, det enda jag gjorde med den var att sätta in en ny o sen gick den utan problem tills jag upptäckte att underredsmassan var det enda som höll ihop underedet på den ett par år senare
 
bobas skrev:
16 cylindrar! Det var klös i den! ;)
Jodå den va det ös i tills den dog 😆 menade självklart ventiler :cool:
 
RickyBruch skrev:
Då borde ju 5000 vara lite för lågt, frågan är om 7000 vore ett accepterat pris. Får börja obscent högt, 10 000 kr och se om han nappar helt enkelt.

Han kommer ju lätt kunna sälja den för 25' iaf när han bytt motor, så han gör ju en bra slant mellan även om han betalar 7' för skiten.

Tack för referenspriset, och grattis till de 15000 kronorna :D Även om det kanske hade varit roligare om kedjan inte rappat
15000 för en bil är iaf något men surt att gå över 100' back... men men den modellen va känd för att vara för svag... det roliga i hela situationen va att den rappade i 1km/h påväg upp på en bärgare... pga punktering :confused:
 
Var det du eller bärgaren som körde?
Jag har ingen aning, men om han körde kanske det finns pengar att hämta?
 
Det va bärgaren som körde men vi orkade inte tjafsa, för när vi kom till verkstan så provstartade dom den säkert 10 gånger och vet inte ens om den startade första gången, stog inne och skrev papper... sålde bilen, accepterade förlusten, köpte en ford och just nu går vi farmåt och försöker förtränga att vi fortfarande betalar för skiten... :D
 
likadant ras fast på en diesel kostade 18" att få ihop. Bilen såldes för 10". Populära bland invandrare med stora familjer som betalar hyfsat mycket för dessa, även rasade.
 
det är sådan man kolla om man tittar efter bil med kamrem - att motorn är interferensfri - dvs. om kamdrivningen pajar att kolvarna inte smackar in i ventiltallrikarna.

det fins motorer i bilar som fortfarande är interferenfria men det blir verkligen att läsa på för att hitta rätt bil/motor kombination.

Är det kamkedja är det inte lika viktigt - såvida det inte är en VAG-motor för då kan det vara en issue eftersom VAG lyckas bygga motorer med kamkedjor som går av i vissa motorserier.
 
X xxargs skrev:
det är sådan man kolla om man tittar efter bil med kamrem - att motorn är interferensfri - dvs. om kamdrivningen pajar att kolvarna inte smackar in i ventiltallrikarna.

det fins motorer i bilar som fortfarande är interferenfria men det blir verkligen att läsa på för att hitta rätt bil/motor kombination.

Är det kamkedja är det inte lika viktigt - såvida det inte är en VAG-motor för då kan det vara en issue eftersom VAG lyckas bygga motorer med kamkedjor som går av i vissa motorserier.
Tror det kan vara årets trådlyft...
Men även bmw har en del kamkedjor som inte riktigt levererar...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men även bmw har en del kamkedjor som inte riktigt levererar...
För att inte tala om Mercedes...
 
RoTe RoTe skrev:
För att inte tala om Mercedes...
Vilka?det har jag nog missat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.