Hej !

Vi håller på att fräscha upp en äldre litet lanthus i Sydskåne (60 kvadrat med övervåning). Hittills har man tidigare, inom fruns familj, vitkalkat fasaden mellan varven. Detta måste ju dock som jag förstår det upprepas med ganska täta intervaller. Hursomhelst har vi nu börjat fundera på att måla fasaderna med vit färg helt enkelt. Föräldraskapet har gjort att vi har mindre och mindre tid för småpill och pedanteri. Kåken är troligen från början av 1900-talet. Som jag kan förstå det består stomme av tegel och sten som det sedan är murat ett lager på, och därefter kalkat. På sina ställen har nu både kalk och bruk lossnat och det finns även rejäla sprickor på sina ställen.
Sprickbildningarna och hålen tänker jag på amatörmanér helt enkelt knacka rena och sen fylla upp med husfix.
Men beträffande måleriet:
- måste jag göra nåt mer med fasaden förutom att rengöra bort grönska och skräp, samt knacka bort löst kalk innan jag sätter igång ?

- kan ni tipsa mig om någon bra och helst prisvänlig färg som lämpar sig för detta och som andas ? Har hört mycket skräckhistorier om billiga färger som kväver fukten tillbaks in i väggen och skapar stora skador invändigt ?

Ska tilläggas att detta är utanför Ystad och tidvis fuktigt som tusan.

Stort tack på förhand/ Jörgen
 
Bara för att jag skall förstå bättre, du har alltså en putsad fasad som är kalkad med kalkfärg? Är stommen bränt tegel eller lertegel? När putsades huset senast?
 
reparera skador med samma eller svagare puts/bruk. Husfix är cementbaserat och oftast olämplig på gamla hus- orsakar mer skada än nytta ifall det gamla underlaget är kalkbruk/kalkputs och inte en modern cementblandning.
Använder man starkare bruk i lagningar så kommer det sprickor och skador runt om lagningen och skadorna bara fortsätter. Möjligt att dina sprickor kommit just därför att någon använt starkare dvs cementhaltiga reparationsmaterial.
Det finns en färg som jag känner till som fäster på gammalt kalkfärg och det är silikatfärg. Dock är dagens silikatfärger mixade med plastfärg och det är inget jag skulle rekommendera. Målar du på något som ger tätt men ändå inte 100% vattentätt yta så kommer frostskador som på beställning ............... enda räddningen blir att skrapa av den flagnande färgen och vitkalka som det var från början.
Mitt råd: fortsätt kalka --- snabbt och billigt :).
gaia
 
gaia skrev:
Det finns en färg som jag känner till som fäster på gammalt kalkfärg och det är silikatfärg. Dock är dagens silikatfärger mixade med plastfärg och det är inget jag skulle rekommendera. Målar du på något som ger tätt men ändå inte 100% vattentätt yta så kommer frostskador som på beställning ............... enda räddningen blir att skrapa av den flagnande färgen och vitkalka som det var från början.
Mitt råd: fortsätt kalka --- snabbt och billigt :).
gaia
Silikatfärg fungerar inget vidare på kalkbruk, vilket antagligen är vad som är i botten. Som gaia skrev initialt - reparera putsen med variant liknande originalet och måla sedan med kalkfärg igen.

Där med att silikatfärger är "mixade med plastfärg" är inget att oroa sig över. Vi snackar ju inte 50 / 50 utan det finns en gräns för hur mycket latex som kan adderas till en silikatfärg för att den ska få kallas det, och bindemedlet bidrar bara med lite bättre pigmentbindning (om jag minns rätt).
 
Redigerat:
Tack för tipsen, jag hade fått för mig att målning skulle vara enklare och hålla längre - men det kanske lutar åt fortsatt kalkning ändå, vilket jag tyvärr avskyr. Att öppna ett pyts färg ch rolla på hade känts roligare än att fortsätta blanda kalk och vatten och skvätta ned halva kåken med...nåja.

Beträffande väggstommen är jag mycket osäker på vad sorts tegel den består av.

Tack för era tankar i frågan.
Mvh Jörgen
 
Varning för husfix. Har liknande hus och ångrar alla husfixlagningar. Det spricker runt dem och de är för hårda för att knacka bort.

Gör lagningarna med ett luftkalkbruk i stället (dvs ej hydrauliskt).

En väl utförd kalkmålning håller i minst 10 år.Men då måste man göra ett noggrannt förarbete och stryka flera tunna strykningar. Numera finns också färdigblandade kalkfärger som inte kräver så många strykningar.

Problemet med en gammal putsfasad är att vissa partier kan ha lagats med cementhaltig puts vilket gör att kalken inte fäster lika bra. När kalken på dessa ställen regnat bort efter ett par vintrar så ser det fult ut. Om så er fallet med erat hus förstår jag att ni söker efter en annan lösning.

Själv har jag experimenterat med Sandkalk som grundning på sådana partier. Har funkat bra på de flesta ställena. Där det inte hållit målar jag nu med Hydraulit som är en kalkfärg anpassad för cementhaltiga putser.

PS. Vill bara tillägga att de produkter jag nämner är ur Målarkalks sortiment. Andra tillverkare kan ha motsvarande produkter som heter annat. Jag fick mycket bra rådgivning därifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Det är ett blaskigt arbete, men det håller bra om det utförs korrekt. Som en extra bonus är det ju jäkligt schysst "street cred" i byggnadsvårdscirklar att kunna måla kalkfärg ordentligt ;)

Sommartorparns tips om Målarkalk är bra, de vet vad de pysslar med.
 
Mats.Hulten skrev:
Kalkspruta?
[länk]
Inte bra om du vill ha en kalkmålning som står emot väder och vind. Kalken ska borstas in med krysstag så att den tränger in och försluter alla små sprickor.

Sprutar du så får du något vitt som lägger sig ovanpå och sedan lätt regnar bort. Kan vara Ok för stallbyggnader inomhus.

Det du kan ha nytta av att spruta är kalkvattningen (om du gör en traditionell kalkmålning med kalkmjölk)
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Kinshasa, trots att jag själv är en kalkfantast så föreslår jag att du utgår från hur din fasad ser ut när du bestämmer dig för om du ska fortsätta kalka: om det mesta av den ursprungliga kalkputsen är intakt så är det bästa att fortsätta kalka. Om din fasad är full med lagningar av diverse putsblandningar så är det bättre att övergå till silikat eller hydraulit/kc färg för att slippa kalka om vartannat år.

Det vanliga är tyvärr att hus av den åldern har en väldigt blandat putsfasad och då fäster kalken dåligt på vissa partier och det dröjer inte länge innan det ser fult ut. Alternativet är att mixtra med olika produkter på olika ytor för att få en enhetligt vit vägg att kalka på.

Hur undersöker du om din fasad är ren kalkputs eller blandningar med cement.? Tydligast ser du när du kalkar, cementhaltiga putser suger inte alls in kalken på samma sätt. Allting ser vitt ut när det är nykalkat, med vid regnväder lyser de grå lagningarna igenom. Du kan också titta där putsen gått sönder. Om putsen är vitaktig och smular lätt så är den ren kalk. Är den grå och hård så är det cement i den.

Du frågade också efter vilken målning som är billigast: absolut den traditionella målarkalken som man blandar själv.

Lycka till ned ditt projekt!
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Tack för alla kloka synpunkter.

@Sommartorparn: Jag tackar särskilt för de ingående beskrivningarna och tar det till mig. I vårt fall är antalet fula ställen inte så många och dessutom koncentrerade till vissa delar av kåken, så det lutar nog åt fortsatt kalkning på övriga ytor. Finns det någon silikat eller hydraulitfärg som Du själv har positiva erfarenheter av och som är särskilt bra med tanke på att man vill låta murbrukat "andas" ?

Tack på förhand/ Jörgen
 
Nej, Jag har inte själv någon erfaranhet av silikatfärg. Vet bara att grannen gick över från kalkmålning till silikat för ett 10-tal år sedan. Har hållit bra. (Dock inte lika vitt som när jag har nykalkat :) )Han fick dock först stålborsta bort den gamla kalkmålningen, vilket var ett drygt jobb.

Jag målade ett uthus med hydraulit kc-färg i somras, såg fint ut, men det var nog egentligen för varmt för att måla så jag är tveksam till om det håller i längden. Jag använde den från Målarkalk:
http://www.malarkalk.se/mala-pa-kc-puts/

För en 3-4 år sedan grundade jag mina cementhaltiga lagningar med Sandkalk innan jag kalkade och det har hållit över förväntan. Lagningarna syns ej längre genom det vita som de brukade göra när man bara kalkade. Sandkalk funkade bra även på spritputs trots att bruksanvisningen säger att ytorna måste vara släta. Sandkalk:
http://www.malarkalk.se/produkter/farg/kalkfarg/

Jag ser att Målarkalk har ett flertal olika kalkmålningsfärger som jag inte har någon erfarenhet av. Jag brukar blanda min egen kalkmjölk och göra mitt eget kalkvatten utav kalkpasta, Hammarkalk:
http://www.malarkalk.se/produkter/bindemedel/hammarkalk/
(Prisvärt! och inte alls svårt att blanda om man följer anvisningarna)

Till lagningar rekommenderar jag Kulekalkbruk i lämplig kornstorlek (Hammarkalkbruk går också)
http://www.malarkalk.se/produkter/kalkbruk/kulekalkbruk/
Jag är helt amatör och tyckte detta bruk var mycket lättanvänt (bara man är noga med att förvattna och eftervattna enligt instruktionerna). Fördelen med detta bruk är att det härdar långsamt så man kan hålla på och göra om många gånger innan man är nöjd. Ingen stress.....

Vilken kornstorlek man väljer beror på vad för slags lagningar man vill göra. Vill man göra djupa lagningar så är det bättre med större korn som fyller ut, vill man bättra på slätputsade ytor kring fönster och annat är det bättre med en finkornigare puts. Ska man bara göra några få lagningar får man hitta något mellanting, så det funkar med samma säck.... Ju finkornigare desto fler tunna påslag (med torkning emellan) måste man göra på de lite djupare lagningarna......
 
Redigerat:
Väcker tråden!

Har ett äldre hus som är putsat med någon form av mineralullsplattor under, oklart om där är inslag av lättbetong också.
Oavsett så har man valt att inte sätta upp nät innan putsningen samt valt att prova sig fram med silikatfärg och när den behövde bättras så tog man kalk.
Nu är där ju ingenting som vill fästa.

Någon sa blästra, anar att det inte blir mycket kvar då.

Men sen fick jag höra om att borsta o tvätta o sen hydraulikfärg på. Någon med nya erfarenheter?
Alternativet är ju att ta ner allt, vilket är lockande om man inte tänker rent ekonomiskt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.