Hej,

-En fråga som jag sett diskuterats och med luddiga svar. Finns det ingen fakta om vad definieringen av "inredd vind" är? Att man sover där? Att man har sin tvättstuga där? Att man vistas där på samma sätt som i andra rum i bostaden? Kan man ha arbetsrum där? I mitt fall så handlar det om tvättstugor eller förråd på vind, är det en "inredd vind" om då?

Är det betydande om det är en vind eller ett våningsplan? Enligt ritningarna så är vinden under ett sadeltak, men i ena hörnet av 3-våningsfastigheten finns ett torn som utgör en 4:e våning. Detta torn smälter samman med sadeltaket/vinden, vindsbjälklaget är den samma som tornets bjälklag. Är detta en parameter som styr huruvida man kan kalla det en inredd vind eller ej? Separerar man på vinden o tornet?

- Ett torn i detta fall, blir ett extra våningsplan även om det är ganska litet i sin golvyta i förhållande till hela fastighetens storlek, men skiljer lagen på om tornet är 10kvm eller 200 kvm? ..alltså om man ser till avvikelser i bygglovet. Det kan ju tyckas att tornets 4:e våning är en liten avvikelse till det 3-vånings beviljade detaljplanen, men det är ju fortfarande en avvikelser med en hel våning. Hur ser lagen på detta?
 
Jag tror att de flesta här på forumet har sina erfarenheter från småhus. Jag tror att det skiljer lite i bedömning mellan småhus och större fastigheter.

Men ett förråd på vinden innebär inte att den är inredd. Tvättstuga tror jag inte behöver innebär att den är inredd. Tvättstuga i en villakällare räknas ju ex. som biyta. Arbetsrum trro jag blir nog en gråzon, sovrum innebär att den är inredd. Vind och våningsplan skiljer man på i småhus sammanhang med huruvida ytterväggen är mer än 70cm hög (lite förenklat beskrivet), tror att det är samma sak i större hus.

Det finns ju begreppet "mindre avvikelse". På en villa finns det inte en chans att du skulle få bygga en extra våning som mindre avvikelse, ens som torn. Men har du en byggnad med en byggyta på kanske 1000kvm, och sätter en extra liten knorr med ett tornrum, på 10kvm, så låter det väl inte helt orimligt att kalla det för en mindre avvikelse. Man får med stor sannolikhet bygga ex. 3 plan, och sätta lite fläktrum, hissmaskinrum osv. på taket, utan att kalla det för en 4 våningsbyggnad.
 
Jag skulle säga att vinden är inredd om den har ytskikt. Då kan man använda den till något vettigt ändamål.

Håller med om att 2 våningar i stället för 1 är en stor avvikelse men att gå från 3 till 4 åtminstone inte är lika stor avvikelse.
 
Att det är tapet eller målad gips osv. är tydligen ingen aspekt när man avgör om en vind eller inredd eller ej (läste jag på annat forum)
 
Jag har inrett och förädlat en vindsvåning i en BRF. Inredd vind såsom SBK förklarade det för mig = avsedd för boende eller företagsverksamhet. Det viktiga är dock om vinden/tornet i fråga kommer att få nyt användnigsområde (tex från förråd till bostad) då ändrad använding kräver bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.