Har försökt fästa akustik i ett konferensrum utan framgång. Har testat med att fästa karrborreband på väggen men dessa trillar ner på grund av väggens lutning. Har även testat dubbehäftande tejp utan framgång (längs kanten som bilden visar).

Vill helst slippa borra fast dessa. Någon som har förslag på hur jag kan fästa dessa?

photo 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


photo 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


photo 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Smältlim?
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Smältlim/Limpistol? Kanske svårt att applicera och sen hinna få upp plattan i taket innan det stelnar, men det är mitt bästa tips!
 
Mikael_L
Montagelim/sättlim, typ:
PL600, Bostik sättlim 25, Biltema BT Multibond Rapid osv.

Ringla ut 3-4 strängar i vågigt mönster, tryck dit plattan och håll press en liten stund.


edit:
Nu såg jag hur baksidan ser ut, så glöm det där med att "ringla ut", limma mot anliggningsytorna.
 
Hmm...smältlim låter intressant. Man måste dock vara jävligt snabb. Man kanske får vara 2 pers och använda 2 pistoler samtidigt...
 
Tråkigt att Classe inte kan skriva ut torktiden!
Står bara att limmet är snabbtorkande, men det kostar inte så mycket att prova. Är ni sen två så borde det gå, om ni vet exakt var plattorna skall sitta.
 
thomas33 skrev:
Tråkigt att Classe inte kan skriva ut torktiden!
Står bara att limmet är snabbtorkande, men det kostar inte så mycket att prova. Är ni sen två så borde det gå, om ni vet exakt var plattorna skall sitta.
Inte så konstigt, om man tänker efter.
Man kan egentligen inte ange någon "torktid" på smältlim, eftersom det stelnar när det kallnar/kyls av. Om man limmar ute en vinterdag går det på några sekunder oavsett typ, är man inne och limmar i ett smällhett hissrum tar det längre tid. På värmeledande underlag (metaller) stelnar smältlimmet fortare. Tiden beror alltså inte så mycket på typen av smältlim man använder.

För att få lång öppentid på smältlim gäller det istället att limpistolen är ordentligt varm och att ytan man skall limma inte är alltför kall.

Jag hade istället valt något flexibelt montagelim av dem som nämnts. Kanske får du ordna något som håller dem på plats under torktiden, men det är det värt. Har haft exakt samma problem som du i en studio, och provat mattejp och allt möjligt.
 
De funkade bra med Clas Ohlsson smältlim. Nu är de dock permanenta🙉
 
Lite OT men vart kommer panelerna ifrån? Antar att det är special-special med pris därefter men vill ändå kolla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.