Vi köpte förra året ett ganska stort hus från 1938. Därför är pelletspannan väldimensionerad (25 kW). Eftersom den ska gå minst en gång per halvtimme för att hålla flamman har vi stängt av den nu i sommar och använder el eftersom jag trodde att det skulle bli billigare.

Nu när räkningarna kommit har jag sett att vi använder runt 1200-1400 kWh per månad, och jag förstår inte var energin går. Vi är väl en "normal" familj som använder normalt med varmvatten, duschar inte ens varje dag på sommaren... Vi har 8 år gammal frys, 3 år gammal kyl, 1 år gammal frysbox. TV brukar vi se på rätt ofta. Diskmaskinen går två-tre gånger per vecka, tvättmaskinen går 5-6 gånger per vecka.

Någon som kan ha en idé på var all energi går? Vi har en gammal varmvattenberedare som är dåligt isolerad, är den en stor bov i detta? Då det har varit ett tvåfamiljshus som vi nu har själva är varmvattenberedaren stor, tror den är på 500 liter. Kan det vara värt att byta den till en modernare?
 
Vad ligger elförbrukningen på normalt när ni kör pannan på pellets? Skillnaden är ju uppvärmning av vv om inget annat har ändrats.
 
Normalt ligger vi på kanske 500 kWh per månad. Men jag tycker 800 kWh skillnad för lite varmvatten låter mycket.
 
Ett normalt lite större hus ligger väl runt 7-900 kWh i normal förbrukning. Lägg till sen varmvatten så hamnar du där...
En normal familj på fyra personer räknar man som medel tar ca. 5000 kWh (~416/månad) för varmvatten så då ligger ni inte alls så fel...
 
D09
Har ni möjlighet att se förbrukning per timme?

Något jag märker när när tvn åker på hemma, då ökar förbrukningen i jämf per timme

Ni håller inte på o bygger? ( maskiner etc )
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1407825070.359154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här se våran förbrukning ut per månad.

Vedpannan stängdes av i maj om jag inte minns fel, nu är det en frånluftpannan som producerar vv etc

2 vuxna, 2 barn.
Ca 200m2 samt garage
 
Om jag minns rätt så ligger vi på 700 - 900 kwh per månad under sommaren (den lägre siffran när vi är bortresta ett par veckor). vi har bergvärme som värmer varmvatten på sommaren, så eftersom vårt varmvatten skulle kosta ca 3 - 4ggr mer el vid direktvärmning som du har så skulle jag tro att dina siffror är rätt normala.
 
Vi gjorde av med 458kWh under Juli, två vuxna och en bebis. Haft semester och varit hemma hela månaden samt kört luftpumpen som AC de varmaste dagarna(5-6 dagar kanske). Värmer vattnet med en varmvattensberedare från -78. Cirka 3st tvättmaskiner och diskmaskiner i veckan.

I Juni gjorde vi av med 783kWh men då var det en del (el)värme med också (medeltemp på 12°C).
 
Redigerat:
Vi förbrukar ca 400-500 kWh under juni, ca 200-300 kWh under juli för värme & varmvatten.

Hushållselen ligger på ca 300-450 kWh i månaden året runt.

Enplan med källare på 100+100 kvm, två vuxna, två sjuåringar & en ettåring.
 
Har du öppet mot skorstenen så sugs värmen från pannan ut och elpatronen får jobba. Stäng eventuellt spjäll och släng in isolering i rökröret. Glöm bara inte att ta bort det när du ska börja elda igen =)
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Om du nu värmer vv med pannans elpatron
 
Nu är det inte purfärska siffror jag kommer med, då det var en tre år sen det hände sist vi var borta exakt en månad,
men vårt tomma hus drar på sommaren ca 300-350 kWh. Kör också pellets, pannan går igång 3-4 gånger mer dygn på sommaren (även om vi dushar). Står huset tomt, är det bara för att hålla vattnet över 65 grader som den går, men man kunde väl egentligen stänga av den helt, om man hade velat.

Vi har en gammal kombinerad kyl-frys, utebelysning på skymningsreläer, som går igång (även mitt på sommaren).

Huset är 67 + 67 m2, har vattenburen värme (viss uppvärmning av bottenplattan kan förekomma på sommaren) och är tilläggsisolerat.
Bor i Sthlm.
 
Redigerat:
hahalj
Tja, allting är ju relativt och vi har alla olika hus och olika levnadsvanor. Så det är svårt att jämföra rakt av. Men hade jag haft 1300 kWh/mån under sommaren skulle jag varit varit mer nöjd, här ligger det mellan 1500-1600 kWh/mån:

förbrukning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår LVVP ger bara varmvatten på sommaren, ingen uppvärmning i övrigt.
 
AntonBe skrev:
Vi köpte förra året ett ganska stort hus från 1938. Därför är pelletspannan väldimensionerad (25 kW). Eftersom den ska gå minst en gång per halvtimme för att hålla flamman har vi stängt av den nu i sommar och använder el eftersom jag trodde att det skulle bli billigare.

Nu när räkningarna kommit har jag sett att vi använder runt 1200-1400 kWh per månad, och jag förstår inte var energin går. Vi är väl en "normal" familj som använder normalt med varmvatten, duschar inte ens varje dag på sommaren... Vi har 8 år gammal frys, 3 år gammal kyl, 1 år gammal frysbox. TV brukar vi se på rätt ofta. Diskmaskinen går två-tre gånger per vecka, tvättmaskinen går 5-6 gånger per vecka.

Någon som kan ha en idé på var all energi går? Vi har en gammal varmvattenberedare som är dåligt isolerad, är den en stor bov i detta? Då det har varit ett tvåfamiljshus som vi nu har själva är varmvattenberedaren stor, tror den är på 500 liter. Kan det vara värt att byta den till en modernare?
Hej.Du har förmodligen en normalförbrukning för sommar.Men vintertid och Pelletspannan som bara är på 25 kW gör att pelletsbrännaren står på mer eller mindre för jämnan.Med dina 200 m2 borde du ha en panna på ca 50 kW för att få en någotsånär bra förbrukning och då blir det bra även på sommaren,Pelletsen kostar ca 55 öre/kW mot elen ca 1:- kW.Sätter du upp solel på taket så får du ned kostnaderna på sikt bedtydligt mer kanske med 60%.Vad det gäller solelen så får vi hoppas på ett regeringsbyte så vi får nettodebitering och inte som idag ett skatteavdrag.
 
Då kanske det inte är en helt omöjlig förbrukning vi har. Vi har ett tvåplanshus med källare på 114 kvadrat per plan, så det är ganska stort. Jag kollade på varmvattenberedaren, det sitter en elpatron där som var varm, så det är där vattnet värms. Varmvattenberedaren är stor, jag misstänker 500 liter, så det kanske vore en idé att byta till en nyare och mindre.

När vi köpte huset stod det i energideklarationen att vi kunde spara pengar på att byta varmvattenberedaren till en ackumulatortank, vad är det för skillnad, och är nya såpass mycket bättre isolerade att det lönar sig att byta? Iofs så kan man väl minska värmeförlusterna rätt rejält om man går från 500 till 300 liter i tanken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.