Var på mässan i Älvsjö i helgen och fick kontakt och stort förtroende för Kvalitetshus AB, någon här som har erfarenhet av att bygga med dem?

Det verkar som om de har väldigt bra kvalitet och flexibilitet, men är de dyra? De ville offerera ett hus till oss om vi ritat och har kontakt idag med TH att bygga. Hur är dessa 2 företag jämfört med varandra?
pris? standard? kvalitet? fördelar? nackdelar?

vi ska bygga i GBG trakten där de inte har så stor organisation ännu, men de var väldigt intresserade av att få börja bygga mer i västsverige.

//
M o J
 
HEJ
Vi bygger med kvlitetshus ;) vi har spart mycket pengar då vi tog stomrest & sedan gjort "allt" utom el + vvs själva.
Jag vet inte riktigt vilken standard TH har ?? så jag kan inte jämföra det.
Fördelar : du ritar ju din egen hus & planlösning ;D
kan säga att de har genomgående hög standard !!
Vem pratde du med ?? (nyfiken)
lycka till !
 
Vi pratade med Åke, tror det är VDn, han var på mässan i Älvsjö,

Berätta gärna lite mer om ditt hus, storlek? utrustning och priser om du vill

//
M o J
 
vi är på väg att bygga i södra sverige. har i princip bestämt oss för hustyp och har nu trivsel och kvalitetshus mot varandra.

Jag ska träffa säljaren på fredag på deras huvudkontor(utanför vetlanda) för att diskutera pris och villkor. Detta är min erfarenhet av dessa tvp hustillverkare:

Kvalitetshus är väldigt flexibla. Ber man de göra om ritningar så har du dem fixade redan till nästa dag. På trivsel kan det ta uppemot flera veckor innan det händer något. Ingenting är omöjligt för kvalitetshus när man står i direktkontakt med tillverkaren istället för mellanhand. dessutom vad jag har förstått har de humana priser på kupor, burspråk mm.

vad gäller utrustning så har jag kollat igenom leveransdeklarationen och där vinner kvalitetshus tack vare:

'isolerade innerväggar, marmor som fönsterbräda, golvvärme (eller vattenburen) i ovanvåning (jämfört med direktel på trivsel)

osv

ända nackdelen är att jag tror det blir på två kontrakt, en för byggsats och en för entreprenad. dessutom vet jag inte hur bra koll kvalitetshus har på sina entreprenader då de inte riktigt är etablerade på plats.

prismässigt återstår och se. jag har dock en känsla av att kvalitetshus ligger under trivsel.

Finns det andra med erfarenhet får ni gärna höra av er


 
navgha:

Tack för lysande input, vi står i samma sits som er men har inte kommit riktigt så långt i förfarandet. Håller med om allt, fått precis samma uppfattning dock är vi inne på att bara ha ett kontrakt med kvalitetshus, vilket verkar vara möjligt i GBG trakten, men vi får se.

Gärna lite mer input om hur huset ser ut, storlek? typ? priser? mm...

thx
M o J
 
Vi har byggt med trivselhus och isolerade innerväggar ingår. Det var försäljaren som tyckte att vi skulle isolera innerväggarna och det erbjuder han automatiskt utan extra kostnad. (Vi har byggt i Gästrikland). På övervåning har vi vattenburna element men det står inte i levdeklaration, det måste man påtala själv.
 
Cams,

"there is no such thing as free lunch"

jag tvivlar inte att detta "ingår" i det huspaket du har fått, men priset för detta är nog inräknat på något sätt.

Det jag har hört är att isolering med en extra träskiva kostar 15-20 tusen extra, vattenburen varme uppe ca 18000 extra. Dessa finns inte med i standardbyggsatsen hos trivsel.



 
Ett gott råd är att kolla företagets historik 3-4 år bakåt
om det blir affär är GARBO-garanti ett minimikrav!
 
navgha,
Vårat pris på huset ändrades inte när vi valde till isolerade innerväggar och vattenburet på öv, man kan kanske säga att vi fick det istället för prutning på hussatsen, vi fick även altanen med på köpet.

Jag tror också att isolerade innerväggar samt vattenburet på öv finns även i priset på kvalitetshus?
 
Tack för input

Gärna mer som har erfarenheter av Kvalitetshus AB..

Har det fungerat smidigt med dem ni som använt dem?

//
M o J
 
har fått offerten nu. priset låg högre än jag trodde. har nu kommit med ett motförslag, får se om de nappar.

i offeren står det att de vill ha 5% av materialsatsen i handpenning vid avtalstecknande (i vårt fall ca 68000kr). like konstigt med tanke på de flesta andra tar en symbolisk summa, typ 10,000kr eller mindre. Då blir man lite nyfiken på företagets ekonomiska läge.

Drog då ut årsredovisning de senaste åren. förra årets resultat var endast 36000kr, året innan (2002) 5000kr. Soliditeten är också ganska dåligt (6,4). omsättningen ligger på 14 miljoner, vilket innebär typ ca 10-12 hus per år. Ägaren har ett konkurs från 2001 bakom sig i ett företag som hette Kvalitets-hus produktion i vetlanda (samma adress som nuvarande företag, samma styrelse mm..)

Jag vill åter betona att jag har blivit väl bemött, de har varit duktiga, snabba med offerter och ritningar. Företagets historik behöver inte heller innebära någonting speciellt. Dock skulle jag vara försiktig med vad jag ger dem i förskott ifall de skulle gå i konkurs.

Navgha

 
Den infon tackar vi för, har inte kommit så långt att jag kollat upp leverantörerna ännu...

men här gäller det ju att inte betala i förskott som ni säger. Fick kontakt med dem idag igen och en väldigt trevlig person tog hand om mina frågor på bästa sätt så det verkar bra än så länge
/
M
 
Uppföljning!

Är det någon som har mer info om Kvalitetshus? Hur har det gått för er som har fått en offert, har ni gått vidare? Har ni något konkret prisexempel att dela med er av?

Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.