Hej,

Våran diskmaskin av märket Cylinda DM72 har fått för sig att den inte längre ska fylla på vatten.
Den inleder med att tömma vatten vilket är som det ska.
I nästa steg verkar den köra cirkulationspumpen och spruta runt vatten inne i maskinen och detta fortsätter den med i all evighet som det verkar. Jag tror att den i samband med detta även borde fylla upp maskinen men det gör den inte.

Är det någon som har någon idé på vad som kan vara fel?

Det jag kollat hittills är:
Magnetventilen - Jag har tagit loss och tvingat på magnetventilen vid inkommande vatten 230V. Då forsar det in vatten i maskinen så den verkar OK.
Flödesmätaren efter magnetventilen - Blåst på propellern och sett att den snurrar lätt. Såg även att resistansen ändrades över mätaren.
Rengjort - Försökt göra rent div. filter och hål inifrån maskinen.
Tryckmätare - Tryckmätare under maskinen som jag gissar ska säga till om vattnet nått en viss nivå. Tagit loss denna och mha en slang och munnen trycksatt den. Kunde på detta sätt sätta igång avloppspumpen. Om detta är tillräckligt för att säga att den funkar vet jag inte men den reagerar i alla fall.

Tar tacksamt emot tips då jag själv börjar ha slut ideer.
 
Redigerat:
A
DM 72.... Är väl en diskmaskin?
Hur eller hur.
På insidan av platsen där tryckmätaren sitter kan det klogga igen.
Titta innefrån sumpen ochpilla i hålet med ett finger , ha gärna tryckmätaren borta för att se om det kommer ut nått där, blås i hålet där tryckmätaren satt.
 
Ha Ha. Du har så rätt. Inte undra på att det går dåligt för mig. Jag vet inte om jag skruvar i en diskmaskin eller tvättmaskin. Synd att jag inte kunde ändra rubriken...
Jo, jag har varit lite lur på det där hålet men det är svårt att komma åt. Ska testa lite med en primitiv vattenspruta.

Tack för svaret :)
 
Blåst och sprutat och petat. Det verkar vara öppet då man blåser underifrån där tryckmätaren suttit. Jag har även tagit loss mikrobrytaren som ska känna av översvämning i bottentråget och sett att den verkar funka.

Fler idéer?
 
A
Hur matade du ventilen med vatten?
Är vatten kranen öppen?
Kommer det fram vatten till ventilen?
Provat med att fylla vatten manuellt?
Har du provat med att göra en total reset?
Stäng av maskinen vänta minst 5 sek
Håll inne programvalsknappen
Sätt på maskinen
Släpp programvals knappen.
 
A
När du gör en total reset se till att det är minst en liter vatten i maskinen
 
Då jag testade ventilen var den inkopplad på samma sätt som när den sitter i maskinen.
Kranen är öppen.
Det kommer fram vatten till ventilen (bekräftat av ventiltestet)

Fylla på vatten manuellt? Om du menar att hälla in en kastrull med vatten så har jag gjort det och den verkar köra runt med det. Har iofs inte kört så ett längre tag för att se vad som händer. Ska prova det.

Jättetack för infon om reset. Testat det nu men tyvärr hjälpte det inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.