Vi har en villa med 2 plan plus inredd källare.

I källaren stod tidigare en ved-panna med pelletsbrännare. Vi satte sedan i en Bergvärmepump.

Vi har två problem egentligen, på vintern är det självklart kallt, men inte fullt så fuktigt. Har 4st vattenburna radiatorer på dessa 80kvm, och det är svårt att få bort fukten.

Nu på sommaren är det hemskt fuktigt i källaren, och fruktansvärt kallt! Iom att värmepumpen inte går på sommaren, så tillförs ingen värme alls, så det är 15-16°.

Prövade att tvinga igång värmepumpen genom att höja temperaturen onaturligt, och stänga av alla radiatorer i resten av huset, men det hjälper föga.

En avfuktare står alltså på schemat, men sen har vi även ett sovrum som är olidligt på sommaren, det blir aldrig under 26° och kvavt! Fönster öppet eller inte spelar ingen roll, tvärdrag hjälper inte, så jag har länge sugit på en AC.

Kan man använda samma produkt för att lösa båda problemen? Nu vet jag att det blir ett himla bärande på sommaren isåfall, men samtidigt är det kanske 6 veckor av plågor i sovrummet, och resten av tiden kan ACn stå och avfukta i källaren? Jag har försökt få hjälp med detta, men elektronikkedjorna har verkligen ingen koll, och jag vet inte själv vad jag letar efter...

Är det helt enkelt så att jag behöver en ren avfuktare, som kanske till och med ger lite värme, plus en ren AC i sovrummet?
Vart ska jag börja?

Vi har väldigt få ventilationsspjäll på övre plan, och fick nämt för oss av Anticimex att huset är något för tätt. Hade en ventilationsspjäll hjälpt oss i sovrummet tex?
 
En luftvärmepump kan värma, kyla och avfukta så det vore väl det bästa. Tänk dock på att innedelen ju måste kunna blåsa dit det behövs samt få tillgång till den fuktiga (eller för varma) luften för att kunna lyal och/eller avfukta.
Med två plan borde ni antagligen då ha dubbla innedelar.
 
Gjorde ni inget åt er ventilation i samband med konverteringen till bergvärmepumpen?
 
Luftvärmepump avfuktar inte lika mycket som en riktig avfuktare.
Problemet kan nog ligga i obefintlig ventilation efter konvertering från eldning till bergvärme.
Detta är otroligt vanligt efter byte av fönster eller byte av värmekälla då man glömmer bort den varma murens förstärkande av ventilation.

Även så bygger en del sina bergvärmeanläggningar med arbetstank så man kan fortsätta att producera lite värme till källaren under sommaren för att ha det behagligt i tex gillestugan.

Har du förstärkt självdraget på något sätt eller tex konverterat till mekanisk frånluft med en fläkt på taket?

Jag löste det hemma genom att ha 2 st Fuktstyrda fläktar som går på ett fast varvtal + ökar vid fukt och på så sätt håller igång ventilationen även på sommaren.
Luftavfuktare är även att rekommendera om man har källare då det brukar bli rått.

På värmefrågan är lösningen enkel om du har borrhål.
Frikyla heter det, man låter Brinen att cirkulera från hålet genom en eller flera fläktkonvektorer och på så sätt producera billig kyla. ( kostar enbart ström till cirkulationspumpen + fläktarna i konvektorerna, normalt 10-50W styck )
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi gjorde inga ventilationsförändringar vid byte till bergvärme. Att vi skulle få det kallare i källaren förstod jag. Men jag har inte tänkt på att ventilera mer.

Extra luftvärmepumpar är inget alternativ.

Det där med att cirkulera kylan skulle ju kanske hjälpa något i kåken, men kyler väl då källaren ytterligare?
 
Har du självdragsventilation och inte värmer skorstenen längre pga bergvärme, så kan draget ha blivit dåligt och du behöver då förstärka med en frånluftsfläkt. Det borde hjälpa mot kylan i källaren då det kommer in varmare luft utifrån genom tilluftsventilerna, om du får igång draget.
Detta är ett vanligt problem, speciellt i hus med lite lägre skorsten, typ enplanshus.
Hur ser det ut där den gamla pannan var kopplad till skorstenen?
 
Där den gamla pannan var kopplad till skorstenen är det numera bara ett hål in i murstocken. Där har vi vi ganska bra självdrag när inte kajor bygger bo. Har även en vanlig ventil i pannrummet. Har av gammal vana alltid den dörren stängd dock.
Sedan har vi två mindre rum utan avskiljande dörr samt tvätt/bad/toalett där nere. Sitter en helt vanlig ventil där samt golvvärme med dyr el som vi inte använder.

Igår gjorde jag ett test.
Vred på golvvärmen max, gick och tvingade igång bergvärmepumpen genom att öka till 25° önskad temp, samt ställa upp stopptempen på 30° (stänger av pannan om yttertemp blir högre än 30°). Idag på morgonen var det redan ett helt annat klimat där nere. Uttemp är 25 och intemp 24 på varttnet i de fyra radiatorer som finns där.
 
På de flesta nyare värmepumpar kan man ställa in min-framledning, och även så att den inte går in i sommarläge. Då får man lite värme i källaren även på sommaren. Detta förutsätter dock att man har termostater som stänger i resten av huset.
 
Minsta framledning kan jag ställa. Den står från fabrik på 10°.
Däremot blir jag tvungen att höja stopptempen och höja rumstemperatur för att den ska vara sugen på att gå nu när det är varmare ute.
Idag känns det bättre i källaren faktiskt. Fukten är ju garanterat kvar, men det är inte rått längre.
 
Nu när rmen infunnit sig i källaren och fukten sakta men säkert försvinner så kom första bakslaget. Spindlar... stora as! Dom kryper upp för trappen eftersom vi förstört deras fuktiga källare :-/
 
Igår, två år senare lånade jag en avfuktare.
Ställde den på 45% och lät den gå inatt.
Har fått ihop 3 liter redan.

Vad BÖR man få ihop innan man bör oroa sig för att källarn mår dåligt?
 
Jag skulle rekommendera att strunta i avfuktaren och skaffa ett litet el-element istället.

Om du ska ha en avfuktare så måste du stänga till all ventilation annars kommer du ju försöka att avfukta hela världen och det är ju ett ganska stort projekt. Problemet med att stänga till all ventilation är att det ganska fort blir kvavt och allmänt tråkig luft i källaren så det kommer inte att vara trevligt att vara där, dessutom så är det ju fortfarande kallt.

Om du istället skaffar ett el-element som du kör på sommaren när bergvärmen står stilla så kommer du få upp temperaturen så att det blir behagligt att vistas i källaren. Den höjda temperaturen kommer också att sänka den relativa luftfuktigheten så att det inte längre känns rått och fuktigt. Dessutom så kommer du kunna behålla all ventilation öppen vilket gör att luften blir fräsch och behaglig så som den ska vara.
 
Avfuktare har fungerat bra för oss. Källaren går nu att vistas i även sommartid. Att värma upp den då känns inte som ett rimligt alternativ.

Avfuktare bör kopplas med slang till en brunn så att man inte behöver gå och tömma behållaren hela tiden.
 
Märker redan ett behagligare klimat där nere.
Ska skaffa en Hygrometer och se hur det står till egentligen. Kyla kan lätt lura en också.

Elelement känns som ett steg bakåt i effektivisering, men förstår hur du tänker. Oljefyllt med fläkt kanske är det mest effektiva?
 
En avfuktare gör självklart en stor förbättring med klimatet men på lite sikt blir det inte särskilt energieffektivt då den hela tiden får in ny fuktig luft utifrån som måste avfuktas. Med ett element behöver ni bara höja temperaturen några enstaka grader till för att få samma effekt. Jag kan inte på rak arm svara på vilken av metoderna som strikt sett är den mest energieffektiva men om man vill använda källaren som boyta så behöver ju temperaturen vara behaglig för att man ska trivas.

Vi äger både en avfuktare och ett element och sedan vi skaffade elementet står avfuktaren helt oanvänd. Innan vi skaffade elementet fick avfuktaren gå väldigt mycket för att hålla fuktigheten på en bra nivå men temperaturen var fortfarande för låg för att det skulle vara bekvämt att vistas i källaren. Med elementet får vi lika tort som men avfuktaren men temperaturen blir också dräglig. Även om det skulle vara lite mer ekonomiskt att bara använda avfuktare så skulle jag inte göra det eftersom källaren skulle bli obrukbar i så fall på grund av temperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.