Vi har via Linköpings tomtförmedling fått erbjudande att köpa en tomt. Erbjudandet gick ut innan sommaren och där var 28 villatomter inritade med fastighetsbeteckning och lantmäterikartor tillgängliga. Nu när vi har fått tilldelat den tomt som vi har rätt till utifrån deras kösystem har det visat sig att tomtgränsen går ut i gatan ca två meter som värst.

När jag pratat med kommunen fick jag svaret från Lantmäteriet att antingen är det de som mätt ut tomten fel alternativt så ligger inte gatan som den ska. Oavsett så var det något han tyckte att kommunen får ta på sig att rätta till, men hänvisade sedan vidare till Mark och exploatering som skulle ge beslut i ärendet. Där blev det annat ljud i källan ... Det var beklagligt att de gjort fel, men det enda som går att göra är att göra om fastigheten så att den passar med gatan, dvs tomten blir x antal kvadrat mindre.

Är det verkligen möjligt för kommunen att göra så? Strider inte det mot liggande detaljplan? Erbjudandet som de har skickat ut stämmer ju inte längre.
 
Svår fråga, Ni har ej lagfart på fastigheten vad jag förstår så ur den synvinkeln har ni inte rätt att ställa krav då det fortfarande är kommunens fastighet men som du skriver, om utsättningen är fel mot detaljplanen och gatan går in på "eran" fastighet och inte tvärs om då borde ni kunna hävda att gatan skall flyttas map detaljplanen. dvs att kvartersmarken och gatufastigheten förhåller sig efter DP.
Skall bli intressant att höra andras tankar/råd ang denna fråga.

Hoppas att det ordnar upp sig.
 
Jag är rädd att det blir en avsevärd uppförsbacke att få kommunen att rätta sig efter sin DP. Hur stor är tomten, och hur mycket har de "stulit"?

Frågan är ju också vad som skulle hända om ni helt enkelt köper tomten som den är med tomtgränsen ute i gatan (har jag fattat rätt?). Och sedan när ni är lagfarna ägare så kräver ni att gatan flyttas. Troligen också en rejäl uppförsbacke, men då har ni iallafall tomten, och som lagfarna ägare har ni större möjligheter att kräva att intrånget från vägen skall upphöra.

Jag hade tidigare en kollega som råkade ut för ngt. liknande när de byggde på 80 talet. Men lite tvärtom. Det gällde på den tiden tomt med tomträtt. De bokade en tomt med viss storlek. När tomten sedan styckades, så var den 4 kvm större, vilket passerade en gräns i avgäldstabellen så att den årliga avgälden blev 2000 kr högre (typ 30% högre för 4 kvm).

När de sedan upptäckte att den ökade ytan berodde på att lantmätaren hade satt ut ett rätvinkligt hörn där det skulle varit ett rundat hörn. Och tomtpinnen hamnade mitt i en gatukorsning så blev han arg. Att få betala 2000 kr extra om året för en del av tomten som var komunal gata kändes ju inte så kul. Alla instanser vägrade ändra. Då byggde han staket ut till sitt hörn. Med resultat att SL fick lägga om en busslinje, de kom inte runt hörnet längre.

Tomten reviderades ganska snabbt efter det.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar. Beskedet från kommunen var precis som ni skriver. De gör om tomterna så att de följer gatan och det är upp till mig om jag vill köpa eller ej. Inser att det säkert är helt i sin ordning även om det kändes lite surt. Nu har vi dock ramlat upp i listan och blivit erbjuden en bättre tomt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.