Tja.

Ska bygga ett tegelhus har jag fått för mig. Dock vill jag gärna se lite hur andras hus ser ut och lite för och nackdelar med just detta.

Jag själv tänkte ett ganska ganska normalstort hus. en eller tvåplans. Inga konstiga vinklar utan ett avlångt hus. Källare förutsätter jag att det är på tok för dyrt att bygga än att bygga på höjden som ibland ser konstigt ut.
Ett vitt tegelhus med svarta plåtdetaljer och svarta takpannor. Kanske lite trist? Men ganska litet underhåll.
Har åkt lite runt i städerna och kolla på hus i allmänhet och det finns ju de hus man gillar eller de som ser helt lustiga ut.

Så bifoga gärna en bild på hur ditt hus ser ut. För och nackdelar som du upplever. Nybyggda hus men även äldre är inte fel. Finns rätt mycket känsla i äldre hus med.

//Martin
 
Var hittar du vit tegel? :wow:
 
Ts kanske tänker på vitt mexitegel ??
 
Micro skrev:
Ts kanske tänker på vitt mexitegel ??
Ja, kanske, men det är väl inte korrekt att kalla det tegel bara för att mexitegel har samma format som en riktig tegelsten eller.....
 
AskeHolst skrev:
Här: [länk]
Intressant, går det att lösa ekonomiskt om man vill mura ett helt hus med denna tegel ? :confused:

Och kanske viktigare, har stenen andra oväntade egenskaper (som är till nackdel eller fördel) jämfört med vanlig standard tegel? :x
 
M
Billigare blir nog att mura upp med standard röd fasadtegel och sedan måla vitt med silikatfärg, men det känns lite knaas asså.
 
Här i Skåne har vi massor med tegelhus som är slammade vita. Stenen skymtar genom - mycket snyggt.
 
Mainstream skrev:
Här i Skåne har vi massor med tegelhus som är slammade vita. Stenen skymtar genom - mycket snyggt.
Tyvärr är det nog så att många av dessa slammade hus är målade med plastfärg.
På håll snyggt (ja smaken är ju delad;)) men kanske har man då tagit bort en del av idén med tegelfasad. :wow:

Förhoppningsvis är dagens husägare mer medvetna........?
 
I kvarteret där jag bor idag finns tex Skanskas Uniqhus. Mycket fina och gedigna.

Bilden hämtad från nätet:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att måla Tegel och få en målad fog är det fulaste som finns.

Heter det mexitegel så är det det som ska vara :p vit eller lite gråvit det är ju som samma färg för oss killar.
 
M
Kan nog vara svårt att få tag på mexitegel i större volymer idag till rimligt pris. Går nog att beställa från danmark men det blir dyrt skulle jag tro. Mexibruk växer inte på träd här heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.