Det här borde man kanske veta men, har monterat fönster förut men då alltid i "gamla" väggar och då placerat karmen där blivit naturligt, men nu gör jag en utbyggnad och kommer om ett tag montera fönster. Frågan är alltså "var" i väggen monterar man karmen normalt? Mot väggens utsida, insida eller centrerat? Dvs. väggen är 190mm bred i mitt fall, karmen 110 (tror jag)...vart hamnar de saknade 8centimetrarna??
 
Finns flera trådar om detta...

Bäst är om fönstret sitter i nivå med isoleringen i väggen. Alltså karmen innanför panel och luftspalt.

Däremot monterar man ibland karmen i liv med panelen och gör fönstersmygar på insidan av estetiska skäl.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Jag googlade väl för dåligt :) ok, i liv med regelverkets utsida då, om jag läser dig rätt?
 
Vill nog gärna att fönsterkarmen kommer i liv med underbrädan, om det är vanlig brädfodring du ska ha, du slipper att sala både in och utsida, och får en trevligare nich inv,dessutom ser inte huset så hålögt ut,i sten eller tegelfasader är det naturligt att få in dom en bit,men här är det ju en smaksak.
 
bonnier skrev:
Jag googlade väl för dåligt :) ok, i liv med regelverkets utsida då, om jag läser dig rätt?
Japp, stommens utsida.
Har sett katastrofala efterföljder där folk/firmor monterat längre ut.
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Lago skrev:
Vill nog gärna att fönsterkarmen kommer i liv med underbrädan, om det är vanlig brädfodring du ska ha, du slipper att sala både in och utsida, och får en trevligare nich inv,dessutom ser inte huset så hålögt ut,i sten eller tegelfasader är det naturligt att få in dom en bit,men här är det ju en smaksak.
Förstår hur du tänker, men det känns som om panel + luftning inte är tillräckligt djupt för att göra att det ser hålögt ut. Kommer nog att köra på rekommendationerna ovan, men fönstren kommer inte förrän vecka 43 så vi får väl se om jag hinner ändra mig :)
 
I vårt bygge är fönster som är placerade inne i huset i liv med ytterkant på stommen (220mm). Utanför det sitter 45mm fasadskiva, läkt och panel (Dvs tot ca 90mm). Däremot de fönster som jag har satt på farstubron sitter i liv med innerkant av stommen (120mm) och utanför det finns läkt och panel. Valet att dra in dessa är att jag vill skydda dem något för väder och vind då de nu sitter ca 60mm in från fasadens ytterkant. Kör på ytterkant av stommen, själv tycker jag inte att dessa 90mm som jag har gör att det ser hålögt ut men det är ju olika...
 
  • Gilla
herr_b
  • Laddar…
FreddaP skrev:
Japp, stommens utsida.
Har sett katastrofala efterföljder där folk/firmor monterat längre ut.
Vilka katastrofala följder har du sett när karmen hamnar i liv med panelen?

Om huset inte har onormalt stor luftspalt och lockpanel ser jag inga problem med att ha fönstren i liv med panelen och är helt klart det jag själv hade valt. Enda fördelen jag kan se med att flytta in fönstret är att minska risken för utvändig kondens, vad jag vet är det därför man ofta rekommenderar att karmen skall monteras i liv med isoleringen.
 
Robert 75 skrev:
[...]Valet att dra in dessa är att jag vill skydda dem något för väder och vind då de nu sitter ca 60mm in från fasadens ytterkant.[...]
Om inte plåtarbete, salning och drevning är utfört korrekt kan det leda till att vatten letar sig in och hamnar inne i väggstommen. Det är säkert inga problem i ditt fall men jag har tyvärr sett det i utsatta lägen.
 
jtl skrev:
Vilka katastrofala följder har du sett när karmen hamnar i liv med panelen?

Om huset inte har onormalt stor luftspalt och lockpanel ser jag inga problem med att ha fönstren i liv med panelen och är helt klart det jag själv hade valt. Enda fördelen jag kan se med att flytta in fönstret är att minska risken för utvändig kondens, vad jag vet är det därför man ofta rekommenderar att karmen skall monteras i liv med isoleringen.
Kallras på insidan, möglig karm.
För mig kan jag inte förstå för fem öre hur man kan flytta ut fönstret längre än stommen. Självklart om man har utv gips på så kan man flytta ut den dit. Men där går gränsen.
 
FreddaP skrev:
Kallras på insidan, möglig karm.
Har man inte fler problem än bara fönstrets placering om karmen möglar?
 
jtl skrev:
Har man inte fler problem än bara fönstrets placering om karmen möglar?
Trodde du skulle kunna lista ut det själv. Men att placera karmen ute i luftspalten innebär att möjligheten att täta fönstret försvåras avsevärt. Tätningen ska ske så långt ut som möjligt för att karmen ska kunna "andas".
Flyttar du då ut den som i sin tur resulterar i att tätningen hamnar längre in på karmen så får du dåligt resultat.
Detta är bara en negativ del av flertalet.
Utseende/design på fasader kan förstöra mycket på just byggtekniken.
Har sett problemen på hundratals fönster, t.om nyproduktion då jag har sysslat med besiktningar.
 
Har bytt uppemot 10.000 fönster och dörrar. Håller med om att fönstret skall placeras i den varm delen av väggen men jag tycker du förstorar problemet lite. Är hur vanligt som helst på gamla hus att fönster sitter en bit ut i luftningen och har inte sett ett enda som möglat pga av detta.
 
Jag har inte bytt några mängder med fönster,men alla har monterats i fasadlivet. Den läkt som bildar luftspalten sätts ju runt hela fönstret ,så drevet går ju ända dit och fortsätter ju in bak salningen till fodret.Kvar är alltså ca 25 mm som då är oisolerat, försummbart i det hela. Undrar om någon sett ett äldre trähus med fönstren mitt i väggen, tror inte det,nej förfulningen som jag kallar det började på 70 talet när man började tillägsisolera sina hus,man flyttade ut väggen men inte fönstren, tyvärr. Men det går ju inte att hävda rätt eller fel.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.