De gamla Semko 17 uttagen och stickkontakter mm Ska bytas ut!

Det råder tillverkningsförbud och Försäljningsförbud på dessa! Man får inte häller ge bort dessa.
Ta kontakt med en elektriker som byter ut din gamla 3 fas handske mot ett nytt 3fas handske.

En vettig person tar fram släggan och krossar dessa uttag i tusen bitar.


Även de gamla uttagen om de är i metall eller i plast är det samma regler för.


http://www.brandskyddsforeningen.se/webbutik/litteratur/goda-rad-blad-farliga-3-faskontakter

"
Viktig information
Tillverkning av adaptrar med platta och runda don är förbjudet. Det är även förbjudet att ge bort eller sälja de platta donen på auktioner eller loppmarknader."
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Y
32A kontakt alltså. :p


Vad är skillnaden på ett rött och ett blått uttag?
[edit] såg nu att det var färre ledare.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Kan det verkligen stämma att ett vägguttag bara kostar 10kr?

[länk]

Känns ju som om det isf innebär bristande kvalite.
"Alla priser i EUR exkl. moms" :)
 
Yrrol skrev:
Kan det verkligen stämma att ett vägguttag bara kostar 10kr?

[länk]

Känns ju som om det isf innebär bristande kvalite.
Ifall du kollar längst ned på sidan så ser du att priset gäller i Euro och utan moms.
 
Nå den där Soumen... 10 EUR :)

92 SEK



Edit:

Och inte ens en andraplats fick man :p
 
Y
Arrr hutlöst dyrt ;) :rolleyes:
 
men ett 32A uttag får du inte säkra 35A. Visserligen finns det 32A säkringar men det finns inte 32A passdelar så man använder 35A passdelar men det är ju inte lämpligt då det går att montera en 35A säkring och uttaget är inte godkänt för det.

Färgkoden på uttaget visar på vilken spänning det är. blå= 230V röd 400V. De röda cee uttagen finns både 3, 4 och 5-poliga. lika så de blå.
 
Y
Nu har jag ju ett 25A uttag. Det mest logiska är väl att ersätta denna med 32A?


Bakgrunden; Gården var säkrad 35 men numera 16 (av elfirma) för inget är i bruk nu ändå.

Jag kan komma behöva säkra upp något igen för få igång traversmotorn är jag rädd. Och då vill jag inte behöva byta massa nya 16A uttag. :)

Själva kontakten är den samma eller, formen menar jag. Så 16A sladdar passar i 32A uttag?
 
Redigerat:
Du får inte sätta ett 5-poligt cee don ifall det sitter 3-poligt+J då har du med största sanolighet bara har en 4-ledad kabel och saknar då nolla.
Antingen får du byta kabel till 5-ledad eller sätta ett 4poligt cee-don. Ett 4-poligt cee don har du endast nytta av till motorlaster och liknande där det inte behövs nolla.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
en 16A handske passar inte i en 32A uttag. Så skall du ansluta 16A handskar skall du montera ett 16A uttag.
 
Jisses? Även om du jobbar inom industrin så borde du veta att en stor kloss inte går att få i i en mindre kloss. Blir ju mörkrädd av vad du skriver.

Ta kontakt med en elektriker innan du gör något dumt!

16A uttag passar bara i 16A uttag.
32A uttag passar bara i 32A uttag.

Det är olagligt att gå från tex ett 32A uttag till 16A uttag. Kablar och kontakter mm är inte gjorde för 32A då de bara är märkta för 16A. olagligt även om det sitter mindre säkring i centralen. Dock får man gå åt andra hållet men kräver någon utrustning tex 32A så rullar det nog inte så värst bra på 16A säkringar.

Dina gamla ledningar kanske behöver bytas ut dessutom.
Behöver du ett 32A uttag så är det ju annars smidigt att bara få ett 16A uttag och ett 32A uttag monterat jämte varandra.
 
Yrrol skrev:
Själva kontakten är den samma eller, formen menar jag. Så 16A sladdar passar i 32A uttag?
Kontakten är inte den samma. Formen är den samma, men det skiljer sig i storleken på uttaget. 32A uttaget har lite större diameter än 16A och 63A uttaget är ännu större.
 
Y
haha, jag har inte tänkt koppla fast el själv.
Jobbar inte i industrin och kursen var för hundra år sedan.

Stor kloss, liten kloss, jag har ju knappt sett dessa uttag så jag är ju tvungen att fråga.
- vill vara insatt i vad jag vill ha gjort så inte elfirman hittarpå något som måste göras om igen. Vilket händer ofta.


Ajust, ett av varje. Det lät bra. Hade jag inte tänkt på annars när jag ringt och bett dom byta ett uttag och ledning till skåpet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.