Y
I samband med att min Nilfisk tvätt inte höll mer än typ 6timmar,
så tänkte jag skrämma liv i den gamle varmvattentvätten som går på trefas.

Behöver dock fåtag på en adapterkabel från med gamla hederliga 3fas handsken (hane) och europa kontakten (hona) i andra änden.

Var kan man köpa dessa i kända och billiga butiker måntro?

I värsta fall får jag väl skruvaihop en egen men känns bekvämast att köpa färdigt.
 
Dom gammal handskarna i metall skall bytas ut:wow::wow:
 
De gamla Semko-17 donen förbjöds att säljas runt 1989. Så att på laglig väg hitta en adapter att köpa kan du glömma.

Sen saknar ditt uttag troligtvis också nolla.
Ring en en elektriker så han får montera ett CEE-don istället.
 
Köp en ny 5-polig 16A CEE-uttag och byt ut den gamla platta dödligt livsfarliga handsken med obefintlig jordkontakt.

Dom platta handskarna blev förbjudna att säljas/skänkas på 90-talet.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Y
Sitter dubbelt överallt.

Liten i plast med 4 hål.
Stor i metall med 3 hål.

Så jag antar att det är den stora med 3 hål som gör livet mer spännande. :)

Men att det är den lilla jag bör bytaut mot CEE-don?

Jag har behörighet i installation av el i industrimaskiner och liknande, det borde väl gälla även dessa uttag? Eller räknas det som högre nivå, fastinstallation-tjosan?
 
Redigerat:
Den lilla i plast är ju CEE-don? Den är handsken i metall, med bara 3 hål, som är livsfarlig (eller lätt kan bli).
 
Yrrol skrev:
Sitter dubbelt överallt.

Liten i plast med 4 hål.
Stor i metall med 3 hål.

Så jag antar att det är den stora med 3 hål som gör livet mer spännande. :)
Bägge är lika spännande gällande kvalitén på jordanslutningen mellan handskarna. Den lilla är antagligen ~16A, den stora är antagligen ~30A.
Den lilla har kanske nollan framdragen.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Även den med 4 hål och i plast ska kastas byt till nya CEE 416 dom kostar ca 50:- på Jula och för en "värsting" får du betala lite väl det dubbla.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Y
Hur löser jag det sen när mina stora elmotorer ska köras på 30A då, brinner moderna handsken upp då?
 
CEE-uttag (jobbigt ord att uttala förresten) finns i olika storlekar, från 16A upp till 125A, så det ska nog vara lugnt :)
 
Y
DSC_0137.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


cero?
MK 32, 25 ?, 500V
---
Kea
TYP MKP 316, 16A, 500V
 
Som sagt båda de där uttagen bör du skrota. Dylika uttag tog livet av 1 till 2 personer om året, när de var tillåtna.
 
Y
Ja det låter vettigt.

Ska bara hitta någon i 40A klassen. *googlar*
(säkringen 35)
 
32 eller 63 får du välja mellan isåfall :)
 
Den vänstra är en CEWE för max 25 A och max 500v.
Denna modell användes både till 380v och 500v. Alltså en handske på en 380v maskin passade i ett uttag där det var 500v. Så det gällde att se upp på stora industrier där det även fanns 500v.


Lite spännande läsning om semko17 donen. www.skyddsnet.se/files/Handskar.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.