D09
Grannen kom förbi med sitt luftgevär så vi la en timme på att peppra järnet :)

Han hade även med sig ett kulfång med 3 markörer där mittenmarkören reser upp de 2 på sidan.
Grymt kul och rekommenderar verkligen en sådan :)

Riktigt nöjd med skotten :)

Börjar få lite kläm på det och slutspurten blev att skjuta av benen ( smalbenet ) på en älg ( tavla förtydligas ) och det var ganska nära :)

Något jag upplevde gjorde mycket idag var att lägga till att lyfta armbågen, sikta upp och skjut, vela inte utan ha inställningen på av skottet ska av direkt

Något jag inte gillar var avtryckaren som är trög, lite ojämn. Får se om vi hinner med en vända till imorgon :)
Nu har jag printat ut lite motiv med från länken ovan :)
 
D09
Bombat för fullt med grannen idag :)

Riktigt kul :)

Saknar dock rörliga mål och har bestämt mig för att försöka bygga en linbana

Dvs ett smalt snöre mellan 2 punkter och sen ett hjul som snurrar på detta med en eller två armar som går ner och håller i tavlan.

Något som gjort något tidigare eller har några bra tips? :)

Spännvidden får väl vara på minst 5 meter, svag lutning för jag vet inte hur man löser det med motordrivet.
 
D09 skrev:
He he det är ett gevär med en pinne som man bryter under pipan..
Låter som det vi köpte på Jula i fjol, det följer väl med ett kikarsikte i paketet också?

Vi har köpt två (ett på landet och ett hemma), först ett till ordinarie pris och sen ett till eftersom de hade det på rea för 299 spänn (det är nästan gratis).

Tänk på att hålla i brytarmen med ena handen när du laddar, för OM låsningen släpper så klipper man fingret om man har det i vägen.

Helst ska man väl ha spännarmen åt sidan, skjuter man med stöd är det jobbigt att lyfta eller vrida geväret när man ska ladda om. Men man lär sig efter ett tag.

Det är tavlorna med 5 prickar som man normalt använder vid tävling, 10 m avstånd (öppnar jag två dörrar i källaren får jag 10 m där så jag har övat i vinter:).

Men först måste man ju ställa siktet. Då kör jag med stor tavla (bara en prick), liggande med stöd, på rätt avstånd (10 m) och skjuter tre skott i taget och justerar mellan salvorna tills träffbilden är centrerad.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nerre skrev:
Låter som det vi köpte på Jula i fjol, det följer väl med ett kikarsikte i paketet också?

Vi har köpt två (ett på landet och ett hemma), först ett till ordinarie pris och sen ett till eftersom de hade det på rea för 299 spänn (det är nästan gratis).

Tänk på att hålla i brytarmen med ena handen när du laddar, för OM låsningen släpper så klipper man fingret om man har det i vägen.

Helst ska man väl ha spännarmen åt sidan, skjuter man med stöd är det jobbigt att lyfta eller vrida geväret när man ska ladda om. Men man lär sig efter ett tag.

Det är tavlorna med 5 prickar som man normalt använder vid tävling, 10 m avstånd (öppnar jag två dörrar i källaren får jag 10 m där så jag har övat i vinter:).

Men först måste man ju ställa siktet. Då kör jag med stor tavla (bara en prick), liggande med stöd, på rätt avstånd (10 m) och skjuter tre skott i taget och justerar mellan salvorna tills träffbilden är centrerad.
Låter som samma gevär :)

Källaren, där sa du något he he

Bara tvättmaskinen som ligger dumt till ;)
 
Zixten skrev:
Är det på varierande avstånd så får man ju tänka på att kulan kommer att sjunka ju längre bort man skjuter...
Det beror väl på om den träffar på uppvägen eller nervägen? Siktlinjen är ju rak och kulan kommer att passera den två gånger på vägen.
 
D09 skrev:
Bara tvättmaskinen som ligger dumt till ;)
Det heter inte tvättmaskin. 'Kulfång' är rätt begrepp.
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D09 skrev:
För min del så vill jag ha olika mål och avstånd :)

Ibland traditionell tavla, ibland burkar etc :) avstånd 10-12m och uppåt
Då får du vackert bereda dig på att justera siktet för olika skjut-tillfällen. På seriösa sikten finns det en del justering på siktbladet för att byta skjutavstånd och ibland för att kompensera för sidvind eller om bössan av någon anledning inte går att hålla helt rakt lodrätt.

Det är inte helt lätt att förklara i skrift, men läs detta om mauser, så klarnar det nog en del.
http://user.tninet.se/~oor441u/mauser1.htm
Och kolla på bilden där det syns skottställning för 3,4,5 och 600 meter. När man skjuter ramen så höjs resp sänks siktbladet för att kompensera för en allt mer fallande kulbana.

Och det spelar ingen roll att du har korta avstånd, ökar du från 10 till 20 meter är det på något ungefär samma som om en mauserskytt ökar avståndet från 100 till 200 meter.


edit:
Och på denna site finns det listat en lång rad gevär, och mycket bilder och närbilder på sikten osv.
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/rifles_se/rifles_se.htm
Här syns det tydligt att nästan alla gevär har justering för skjutavstånd, även teleskopsikten.
Men jag såg ingen som hade (snabb)justering för sidledes (för t.ex. sidvind), så det är kanske ganska ovanligt?

Men PSG90's kikarsikte verkar åtminstone ha justering bägge ledderna.
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/rifles_se/rifles63se.htm
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
I
Nyfniken skrev:
Det heter inte tvättmaskin. 'Kulfång' är rätt begrepp.
Precis. D09 har nog inte insett möjligheten där. Han vill ju ha ett rörligt mål, bara fästa en tavla i trummkanten, lura säkerhetsbrytaren och köra igång. Vill han sen göra det rent jäkla svårt för sig väljer han centrifug.:D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Plinka luft e kul, har denna bössa. Liggandes på 50 - 100 meter sätter man hål i hål

?pic_id=353891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

?pic_id=354013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

?pic_id=354094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även denna LEP Revolver (Luftenergiepatrone)
me.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

me_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1408107098.201893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nya leksaker införskaffade

Sikte 4x32
Måltavlor
Kulfång med magnetiska objekt

Massa kul på Ullared
 
Tusan gubbar.

Nu är man ju sjukt sugen på att inreda den mestadels tomma källaren till liten luftskytte bana för att ha något roligt för sig under vinter kvällarna.

Det var ju meningen att det skulle bli både verkstad och 'gym' där nere.
 
Mikael_L
geekling skrev:
Det var ju meningen att det skulle bli både verkstad och 'gym' där nere.
Ja och ????

;)
 
gubben blir nog inte så glad om jag står och skjuter på honom när han svettas på träningsmaskinen eller att hitta kulhål i sina verktyg.

Eller gud förbjude det plötsligt börjar läcka i jäsdunkarna för hemma ölet.
 
D09
geekling skrev:
Tusan gubbar.

Nu är man ju sjukt sugen på att inreda den mestadels tomma källaren till liten luftskytte bana för att ha något roligt för sig under vinter kvällarna.

Det var ju meningen att det skulle bli både verkstad och 'gym' där nere.
Gym och verkstäder är väldigt abstrakta ord.

Skulle kunna tolkas som vapensmed och skjutbana ;)
 
D09 skrev:
Gym och verkstäder är väldigt abstrakta ord.

Skulle kunna tolkas som vapensmed och skjutbana ;)
Det är ju förvisso sant... Ord som tål att tänkas på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.